• 1
  • 2
2009-02-26, 18:22
Medlem
Roger Pontares avatar
Har den senaste veckan blivit helt lyrisk och fanatisk när det kommer till att grava. Min andra laxbit för den här veckan ligger i kylen och ska snart plockas ut. Jag kör Tore Wretmans recept med en del salt, en del socker och en massa dill, gnid in laxen i lite olja, sen ska den stå i kylen 20-24 timmar, vänd på den ett par, tre gånger.
Laxbiten jag gravar nu kör jag med lite mer socker än salt, dessutom tänkte jag låta den ligga närmare 30 timmar, fick ett par bra tips som jag tänkte testa.
Idag köpte jag en dryg halvkilosbit oxfilé, gravar den med lika delar salt och socker, samt hackad färsk grönpeppar. Gned in köttbiten i lite gin innan jag la på kryddblandningen, köttbiten ligger i en bädd av persilja, ska ligga i kyl ca 5 dagar, skall vändas några ggr.

Så, nyfiken runt detta skulle jag vilja veta era recept och upplevelser av gravad mat!
Senast redigerad av Roger Pontare 2009-02-26 kl. 18:48.
Citera
2009-02-26, 18:51
Medlem
No_fears avatar
Hade ingen anning att man kan grava annat än lax

Min mor brukar ta 2 delar lax och lägg grovsalt, lite socker, fryst dill (fungerar bättre enligt henne), sen sätter man ihop bitarna och lägger in dom i en plastpåse och in i kylen. Kommer inte ihåg exakt hur längde dom ska vara inne i kylen, antingen var det 1 dag eller 1½ dag (får återkomma med det). Sen ta ut den och spola lätt med vatten över fisken så allt överblivet salt försvinner.

Vet också att vissa sätter nåt tungt på laxen för att trycka ut vätska från köttet och dom påstår att det blir godare så, har aldrig provat det själv men kan vara värt ett försök.
Citera
2009-02-26, 19:30
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Hade ingen anning att man kan grava annat än lax

Min mor brukar ta 2 delar lax och lägg grovsalt, lite socker, fryst dill (fungerar bättre enligt henne), sen sätter man ihop bitarna och lägger in dom i en plastpåse och in i kylen. Kommer inte ihåg exakt hur längde dom ska vara inne i kylen, antingen var det 1 dag eller 1½ dag (får återkomma med det). Sen ta ut den och spola lätt med vatten över fisken så allt överblivet salt försvinner.

Vet också att vissa sätter nåt tungt på laxen för att trycka ut vätska från köttet och dom påstår att det blir godare så, har aldrig provat det själv men kan vara värt ett försök.

Låter lite som min morfars recept, han brukade grava hel lax eller satte ihop bitarna med kryddblandningen mellan, han la också in den i plastpåse och vände den några ggr under gravningen.

Jag kör en lätt vikt på laxen, en tallrik eller nåt liknande så det blir lite tryck på den.
Citera
2009-02-26, 19:53
Medlem
Dengues avatar
Jag fick smaka gravad älg (stek tror jag att det var) av en norrländsk kamrat.
Ljuvligt gott! Inte en aning om receptet men om jag får tag på honom ska jag fråga.
Citera
2009-02-26, 19:56
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Jag fick smaka gravad älg (stek tror jag att det var) av en norrländsk kamrat.
Ljuvligt gott! Inte en aning om receptet men om jag får tag på honom ska jag fråga.

Jag åt faktiskt gravad älg på ett bröllop förra veckan, ljuvligt gott!
Citera
2009-02-26, 20:30
Medlem
erlgs avatar
Den här är inte dum. Resultatet beror mycket på kvaliteten på köttet, som varierar mycket! Bra älgkött skall som bekant vara mycket välhängt. Putsa cour de filet noga från fett och hinnor. Blanda 4 tsk havssalt, lika mycket socker med 4 finhackade enbär och rör ut detta i en halv dl gin eller grankryddat brännvin. Tom detta i en plastpåse och lägg i filén och låt det grava i kylen under 5 dagar. Frys några timmar innan den skall skivas upp lövtunt och servera med picklade granskott, hjortron och hela lingon.
Citera
2009-02-26, 21:11
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Den här är inte dum. Resultatet beror mycket på kvaliteten på köttet, som varierar mycket! Bra älgkött skall som bekant vara mycket välhängt. Putsa cour de filet noga från fett och hinnor. Blanda 4 tsk havssalt, lika mycket socker med 4 finhackade enbär och rör ut detta i en halv dl gin eller grankryddat brännvin. Tom detta i en plastpåse och lägg i filén och låt det grava i kylen under 5 dagar. Frys några timmar innan den skall skivas upp lövtunt och servera med picklade granskott, hjortron och hela lingon.

Snålvattnet rinner, tack för receptet, ska absolut grava älg när jag är i Sverige i sommar.
Citera
2009-02-26, 21:36
Medlem
Rhynns avatar
Vi tog fram ett gott men enkelt gravningsrecept på jobbet häromdagen.

Vi tog 30/70 salt och socker o gurkmeja o blanda så att det blev gult sedan gned vi in laxsidan med det . Sedan tog vi apelsinzest o spred ut över laxen samt lite sjärnanis här o var.

Resultet?

Apelsin o anisgravad lax . Enkelt o gott.
Citera
2009-02-26, 21:41
Medlem
call3s avatar
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=5540
Gravad struts.
Hört att det köttet ska vara underbart gravat men dock aldrig testat det själv
(vet inte heller om detta är det bästa receptet utan som fingervisning)
Citera
2009-02-26, 23:48
Medlem
zepofans avatar
Har vid ett tillfälle haft "förmånen" att smaka gravat björnkött. Kan beskrivas med ett kort fy och ett utdraget faaaan.
Citera
2009-02-27, 07:52
Medlem
JerryCottons avatar
Här ligger en gravad hund, som Refaat el Sayed skulle ha sagt...

Det godaste jag har ätit när det gäller gravat förutom röding är en enbär och rabarbergravad renfilé! Denna serverades på finskt rågbröd toppad med smetana, kryddgurka och honung. Vilken smakexplotion! Detta avnjöts med en iskall öl och en ännu kallare snaps framför en lägereld i finska Lappland efter en hård fiskedag.
Citera
2009-02-27, 08:11
Medlem
brunstigs avatar
När jag gravar fisk så kör jag klassiskt med socker, salt, peppar och dill.

När min far ska grava fisk så använder han enbart grovsalt. Han är gammal norrlänning och gör som dem alltid gjort.
Fast heter det vekligen grava om man bara har grovsalt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in