2009-02-27, 11:46
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=5540
Gravad struts.
Hört att det köttet ska vara underbart gravat men dock aldrig testat det själv
(vet inte heller om detta är det bästa receptet utan som fingervisning)

Har ätit strutscarpaccio, jag tror att den var gravad först, det smakade så. Väldigt gott var det.
Citera
2009-02-27, 16:39
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
När jag gravar fisk så kör jag klassiskt med socker, salt, peppar och dill.

När min far ska grava fisk så använder han enbart grovsalt. Han är gammal norrlänning och gör som dem alltid gjort.
Fast heter det vekligen grava om man bara har grovsalt?
Farsan gör likadant. Blir jävligt salt och är väl en gammal fattigmansmetod för att förlänga hållbarheten, kan väl närmast jämföras med saltsill. En brasklapp bara. Använd inte mineralsalt om ni inte är ute efter botulism.
Citera
2009-02-27, 17:56
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
När jag gravar fisk så kör jag klassiskt med socker, salt, peppar och dill.

När min far ska grava fisk så använder han enbart grovsalt. Han är gammal norrlänning och gör som dem alltid gjort.
Fast heter det vekligen grava om man bara har grovsalt?

Det din far gör är att rimma.
Citera
2009-03-04, 09:18
Medlem
Roger Pontares avatar
Igår var min gravade oxfilé färdig efter 5 dygn i kryddblandning. Mycket gott! Nästa gång ska jag nog grava den med några hela vitlökar också.
Citera
2009-03-04, 09:36
Medlem
kringlarn87s avatar
Om man köper en bit färsk lax av fiskhandlarn bör man då frysa in den för att döda eventuella parasiter etc?
När man saltat, sockrat o dillat ska man dra plastfolie över eller låta stå öppet?

Edit.
Hur mkt salt/socker bör man använda till ca 200g laxfile?
Senast redigerad av kringlarn87 2009-03-04 kl. 09:41.
Citera
2009-03-04, 09:44
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Igår var min gravade oxfilé färdig efter 5 dygn i kryddblandning. Mycket gott! Nästa gång ska jag nog grava den med några hela vitlökar också.

Fan vad härligt! Jag har tyvärr inte kommit till skott ännu men jag jobbar på det! Hur gjorde du?

Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn87
Om man köper en bit färsk lax av fiskhandlarn bör man då frysa in den för att döda eventuella parasiter etc?
När man saltat, sockrat o dillat ska man dra plastfolie över eller låta stå öppet?.

Nej det ska du inte.

När du lagt på gravningskryddorna ska laxen in i en plastpåse. Sug ut luften och låt gravningen komma igång genom att låta den ligga i rumstemp en timma innan du sätter in den i kylen.

Edit: 1-2 dl socker och en 1 dl salt till ett 1 kg lax är standard. Dela. Att grava 200 gram är dock inget jag rekommenderar.
Senast redigerad av Riddaren 2009-03-04 kl. 09:48.
Citera
2009-03-04, 09:56
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Nej det ska du inte.

När du lagt på gravningskryddorna ska laxen in i en plastpåse. Sug ut luften och låt gravningen komma igång genom att låta den ligga i rumstemp en timma innan du sätter in den i kylen.

Edit: 1-2 dl socker och en 1 dl salt till ett 1 kg lax är standard. Dela. Att grava 200 gram är dock inget jag rekommenderar.
Tackar för svaren!
Räcker 0.5 kg eller bör man inte gå under 1 kg?
Citera
2009-03-04, 10:01
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Tackar för svaren!

Det går bra.
Citera
2009-03-04, 11:28
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Fan vad härligt! Jag har tyvärr inte kommit till skott ännu men jag jobbar på det! Hur gjorde du?

Lika delar socker och salt, färsk grönpeppar som jag grovhackade, sen en massa grovhackad persilja, gned in den i lite gin också. La i kylen 5 dygn, vände den ca 1 gång om dagen. Blev väldigt gott men jag tror den kan bli ännu bättre med lite vitlök och/eller enbär i kryddblandningen. Oxfilén vägde drygt ett halvt kilo.

Citat:
Tackar för svaren!

Jag brukar grava den tjocka mittbiten av laxen, håller mig runt halvkilot.
Citera
2009-03-04, 11:47
Medlem
kringlarn87s avatar
Sådär 700g färsk fin lax ligger nu i ett bokstavligt talat i ett täcke av salt, socker och dill.
Tog ca 0.7 dl salt, 1 dl socker o en regäl knippe dill samt lite fryst dill med.

Återkommer med resultat imorn =)
Citera
2009-03-04, 12:02
Medlem
Papa Dans avatar
Citat:
Sådär 700g färsk fin lax ligger nu i ett bokstavligt talat i ett täcke av salt, socker och dill.
Tog ca 0.7 dl salt, 1 dl socker o en regäl knippe dill samt lite fryst dill med.

Återkommer med resultat imorn =)

Hade rekomenderat lite grovkrossade vitpepparkorn också...och kanske senapsfrön menmen... Kom ihåg att vända kalaset ett par gånger per dygn i ...och tänk också på att gravning tar 2-3 dygn så ett dygn räcker inte.
Citera
2009-03-04, 12:18
Medlem
kringlarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa Dan
Hade rekomenderat lite grovkrossade vitpepparkorn också...och kanske senapsfrön menmen... Kom ihåg att vända kalaset ett par gånger per dygn i ...och tänk också på att gravning tar 2-3 dygn så ett dygn räcker inte.
Tänkte ta i lite vitpeppar men skippad det.
Ok, får vänta tills övermorn då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in