• 1
  • 2
2009-02-26, 18:15
Medlem
BSGs avatar
Köpte nyss en HDMI kabel men det kommer inget ljud och om jag inte har fel så ska väl ljudet komma från TV när man har HDMI. Är det nåt med inställningarna eller ger inte HDMI kabel ljud?
Citera
2009-02-26, 18:18
Medlem
unicols avatar
https://www.flashback.org/archive/i.../t-521189.html

antar att det gäller samma sak för HDMI
Citera
2009-02-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSG
Köpte nyss en HDMI kabel men det kommer inget ljud och om jag inte har fel så ska väl ljudet komma från TV när man har HDMI. Är det nåt med inställningarna eller ger inte HDMI kabel ljud?
Tvivlar på att en TV skickar ut ljud via HDMI. Använd dig av en optisk kabel emellan tv'n och hemmabion/förstärkaren.
Citera
2009-02-26, 18:28
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilloo
Tvivlar på att en TV skickar ut ljud via HDMI. Använd dig av en optisk kabel emellan tv'n och hemmabion/förstärkaren.

Vilken sladd är det då?
Citera
2009-02-26, 18:41
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:

Skall du köra från datorn till TV via HDMI behöver du en ljudkabel som går mellan ljudkortet till ditt grafikkort. Ibland, mer sällan, skickas den kabeln med grafikkortet.
Citera
2009-02-26, 18:43
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Skall du köra från datorn till TV via HDMI behöver du en ljudkabel som går mellan ljudkortet till ditt grafikkort. Ibland, mer sällan, skickas den kabeln med grafikkortet.
¨
Köpte ju datorn som hel och fick ingen sladd nån som kan säga vad det är för sladd?
Citera
2009-02-26, 20:06
Medlem
Citat:
¨
Köpte ju datorn som hel och fick ingen sladd nån som kan säga vad det är för sladd?
Du vill alltså ha ljud från Dator -> TV?
Du behöver 2 HDMI kablar då (vad jag vet) inget grafikkort skickar ut både bild och ljud ur samma port. Enklast är fortfarande att använda dig av S/PDIF. Kolla i manualen om du har det.
Citera
2009-02-26, 20:19
Medlem
Alla kort i Ati's HDxxxx serie har inbyggd ljudkontroller på grafikkortet. Bara att använda den medföljande adaptern för DVI-I till HDMI och en HDMI-kabel för att få ljud.

För ett Nvidia-kort måste man använda en spdif-kabel mellan ljudkort och grafikkort om man vill routa ljud ut från grafikkortets utgång.
Citera
2009-02-26, 20:32
Medlem
Berätta vad du har för grafikkort och det skadar inte att berätta om TVn också.
Citera
2009-02-26, 20:35
Medlem
fisken420s avatar
Om du har Nvidia grafikkort får du koppla en kabel mellan ljudkortet och grafikkortet inuti datorn. Instruktioner fick du med grafikkortet
Citera
2009-02-26, 21:18
Medlem
sektledarenIIs avatar
Testat och ändrat inställningen i "Ljud" ?

Tror du måste ändra till HDMI där.
Citera
2009-02-27, 02:37
Medlem
BSGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Testat och ändrat inställningen i "Ljud" ?

Tror du måste ändra till HDMI där.

Tack fungerade gick in i kontrollpanelen - Ljud och la HDMI som standard kan säga att jag inte behövde nån sladd!

Notera att man måste starta om innan det ska funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in