Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Ja, det var det faktiskt!

Tänk hur lite Polisen hade koll på 90-talet. Och lite av charmen var ju det att ingen kunde svara på ens frågor, man fick verkligen klura ut det mesta helt själv.
Satt och filade ihop hemsidor i Dreamweaver ~98/99, naturligtvis hade någon lyckats ladda ner en fulversion som spreds med brända skivor. Men utan manual och med bristande kunskaper i engelska var det ju verkligen "learning by doing"!
Kom på en sak! Vår familj fick faktiskt ett hotbrev ~2001 från Comhem

Hade suttit och tankat ner all möjlig skit på Kazaa i flera veckor (porr, spel och en massa annat). I brevet stod något i stil med "Om ni inte genast upphör med dessa olagliga aktiviteter så kommer vi polisanmäla! Bla bla bla.." Slängde det rätt i papperskorgen bara, hörde aldrig något mer om det.
Ljuv nostalgi! Dreamweaver körde jag också tillsammans med andra hemsideprogram. Visst var det trial and error man körde med för att lära sig och jäklar vad man lärde sig mycket!
Antalet piratnedladdade program och spel jag hade var oräkneliga. Hårddiskarna fylldes snabbt, vilket sannolikt var framgången till CD- och senare DVD-brännarna.
Vissa spel och program krävde bara lösenord för att få dem att fungera som fullversion, andra hade hackz som tom dyrkade upp hårdvarulås.
Minns att även jag fick lite mail från olika internetleverantörer, men eftersom det faktiskt inte började bli olagligt att ladda ner förrän 2005 kunde man bara ge dem fingret.

Och när det väl blev olagligt hade VPN spritts så man var safe ändå.
Mycket har hänt sedan dess, men fortfarande har internet (i likhet med det amerikanska samhället) en skön vibe som ibland gränsar till fredslöshet och frihet.
Det diskuteras ju numera om krav på legitimering för att kunna ge sig ut på internet eller i alla fall vissa siter. Det skulle slå den sista spiken i frihetskulturen som präglat mediet. Kommer säkert att finnas vägar att kringgå det, men inte för den breda allmänhet. Så blir det med de flesta företeelser när de mognar, men jag är glad och tacksam att jag fick vara med de första ljuva åren.