2025-08-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Eller hur!
Jag tänker ibland att det var som när nybyggarna kom till USA... rena vilda västern.
Inga regler, inga lagar, man fick lära sig allt helt på egen hand.
Ja, det var det faktiskt! Tänk hur lite Polisen hade koll på 90-talet. Och lite av charmen var ju det att ingen kunde svara på ens frågor, man fick verkligen klura ut det mesta helt själv.

Satt och filade ihop hemsidor i Dreamweaver ~98/99, naturligtvis hade någon lyckats ladda ner en fulversion som spreds med brända skivor. Men utan manual och med bristande kunskaper i engelska var det ju verkligen "learning by doing"!

Kom på en sak! Vår familj fick faktiskt ett hotbrev ~2001 från Comhem Hade suttit och tankat ner all möjlig skit på Kazaa i flera veckor (porr, spel och en massa annat). I brevet stod något i stil med "Om ni inte genast upphör med dessa olagliga aktiviteter så kommer vi polisanmäla! Bla bla bla.." Slängde det rätt i papperskorgen bara, hörde aldrig något mer om det.
Citera
2025-08-21, 10:21
Medlem
JordenIsPlatts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0&ab_channel=WilliamTermini
Hur nostalgi är inte det ljudet?

Vi satt och chattade är det första jag kommer ihåg, Mirc eller IRQ eller nåt. Sen hittade man kazaa och skulle skriva ut porrbilder för hade fått skrivare med färg också! Sen ringde nån jävel och hela skiten dog och man fick börja om. Tanka hem bilden tog 10 minuter. Men ändå kunde man spela CS?
Citera
2025-08-21, 10:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Min första kontakt med internet var ca 1994. En klasskompis hade skaffat ett abonnemang hemma som han demonstrerade för mig. Det var inte WWW utan förmodligen Telnet eller nåt liknade, för det var helt textbaserat på svart bakgrund. Vid samma tid hade jag skaffat mig modem som användes till att koppla upp mot uppringda BBS:er. Jag fortsatte med BBS:erna i ett par.

Det jag förmodar var andra gången på internet var flera år senare hos en polare som bodde i studentlägenhet. Kan ha varit -97. Nu var det webb med Altavista osv och då började det ju bli intressant på allvar.
Citera
2025-08-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Min första kontakt med internet var ca 1994. En klasskompis hade skaffat ett abonnemang hemma som han demonstrerade för mig. Det var inte WWW utan förmodligen Telnet eller nåt liknade, för det var helt textbaserat på svart bakgrund. Vid samma tid hade jag skaffat mig modem som användes till att koppla upp mot uppringda BBS:er. Jag fortsatte med BBS:erna i ett par.

Det jag förmodar var andra gången på internet var flera år senare hos en polare som bodde i studentlägenhet. Kan ha varit -97. Nu var det webb med Altavista osv och då började det ju bli intressant på allvar.
På tal om ditt användarnamn så gick 'Hatten är din' på repeat där i slutet på nittiotalet
Citera
2025-08-21, 10:34
Medlem
AttansNedranss avatar
När man skulle snickra ihop en egen hemsida med HTML3 fick man göra en version för Netscape och en annan för Altavista.
Citera
2025-08-21, 10:45
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
På tal om ditt användarnamn så gick 'Hatten är din' på repeat där i slutet på nittiotalet

Det var ju verkligen något speciellt att helt plötsligt kunde typ enkla animationer och det som idag kallas memes börja spridas till många människor. Helt nya kulturfenomen föddes i och med internets tillkomst. När började man förresten prata om att någonting kunde bli viralt?

Ett annat tidigt online-fenomen var CP-listan! Den spreds redan innan internet hade slagit igenom, via BBS:er. DJ Cat of Keso hette snubben som låg bakom. Han är idag mer känd under ett annat namn som lätt hittas av Google.
Citera
2025-08-21, 10:47
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det var det faktiskt! Tänk hur lite Polisen hade koll på 90-talet. Och lite av charmen var ju det att ingen kunde svara på ens frågor, man fick verkligen klura ut det mesta helt själv.

Satt och filade ihop hemsidor i Dreamweaver ~98/99, naturligtvis hade någon lyckats ladda ner en fulversion som spreds med brända skivor. Men utan manual och med bristande kunskaper i engelska var det ju verkligen "learning by doing"!

Kom på en sak! Vår familj fick faktiskt ett hotbrev ~2001 från Comhem Hade suttit och tankat ner all möjlig skit på Kazaa i flera veckor (porr, spel och en massa annat). I brevet stod något i stil med "Om ni inte genast upphör med dessa olagliga aktiviteter så kommer vi polisanmäla! Bla bla bla.." Slängde det rätt i papperskorgen bara, hörde aldrig något mer om det.
Ljuv nostalgi! Dreamweaver körde jag också tillsammans med andra hemsideprogram. Visst var det trial and error man körde med för att lära sig och jäklar vad man lärde sig mycket!

Antalet piratnedladdade program och spel jag hade var oräkneliga. Hårddiskarna fylldes snabbt, vilket sannolikt var framgången till CD- och senare DVD-brännarna.

Vissa spel och program krävde bara lösenord för att få dem att fungera som fullversion, andra hade hackz som tom dyrkade upp hårdvarulås.

Minns att även jag fick lite mail från olika internetleverantörer, men eftersom det faktiskt inte började bli olagligt att ladda ner förrän 2005 kunde man bara ge dem fingret. Och när det väl blev olagligt hade VPN spritts så man var safe ändå.

Mycket har hänt sedan dess, men fortfarande har internet (i likhet med det amerikanska samhället) en skön vibe som ibland gränsar till fredslöshet och frihet.

Det diskuteras ju numera om krav på legitimering för att kunna ge sig ut på internet eller i alla fall vissa siter. Det skulle slå den sista spiken i frihetskulturen som präglat mediet. Kommer säkert att finnas vägar att kringgå det, men inte för den breda allmänhet. Så blir det med de flesta företeelser när de mognar, men jag är glad och tacksam att jag fick vara med de första ljuva åren.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-08-21 kl. 10:50.
Citera
2025-08-21, 11:22
Medlem
Sqrbankens avatar
Blev hänvisad hit efter att en ny tråd på samma ämne fimpades.

Vill skriva av mig om saken eftersom jag var på tekniska museet när jag testade på denna teknik första gången. De hade som en avsedd hörna för ändamålet med uppkopplade burkar. Inget ståhej, det förmodligen eftersom ingen (random besökare) ens visste hur man gjorde, vad man ens skulle skriva på adressraden =)

Hade dock sett frasen "www.aftonbladet.se" någonstans vilket jag knappade in och hey presto, det fungerade. Kan tycka det är lite deppigt att min första surf blev till denna skitblaska. Vill minnas att detta var 1994 men minnet kan bedra. Till mitt barndomshem kom dock internet rätt tidigt, 1996.

Ungar idag har aldrig upplevt hantverket i mula ett uppringande modem klockan 01:30 med kuddar för att inte väcka sina föräldrar
Citera
2025-08-21, 11:52
Medlem
Majsmannen2s avatar
Den största parallella verkligheten som någonsin inträffat för människan.

Kändes som att öppna dörren till en oändlig och obegränsad värld. Även om det kanske till en början var ganska basic sett till dagens standard.

Inte utan att man undrar hur utvecklingen sett ut ifall inte internet hade kommit till våran vetskap och användning.
Citera
2025-08-21, 12:24
Medlem
löls avatar
Internet runt 96 började kännas som ett internet med sökmotor och siter att besöka.
Men Gud vad fula sidorna var innan flash kom. Bredband via kabelnätet blev också smått tillgängligt.
I min värld vad det 1996 som internet visade vad det kunde.
BBS innan dess var inte ”internet”

Spel gick också att lira online men det kunde bli dyrt med vanligt modem.

1997 smack!! Jävlar vad det började rulla på med internet via kabel-tv nätet. Sen kom massa andra uppkopplingar och hastigheter.
Internet hade nu fått ordentligt fotfäste!

Resten är historia
Senast redigerad av löl 2025-08-21 kl. 12:30.
Citera
2025-08-21, 12:28
Medlem
Jag fick hem internet i mitten av 90-talet. Ett modem som knastrade och man var så irriterad på hur långsamt det gick. Men det var kul att upptäcka sånt man knappt kunde hitta i Sverige så man var glad ändå. Fem år senare var allt så mycket bättre. När började man lira CS? Det var väl nån gång 2000-2003?
Citera
2025-08-21, 17:04
Medlem
Bukharins avatar
Det är lite deppigt att det spretiga och laglösa internet så snabbt kommersialiserades ner till en drös appar och streamingplattformar som det är idag. Knappt något har ändrats i grunden, men vi behandlar det mer som en serie digitala tjänster, än det världsomspännande öppna nät som det faktiskt fortfarande är. Vilken privatperson som helst kan fortfarande sätta upp vilken server som helst och molntjänsterna har gjort det så simpelt att det inte finns nån geografisk tröskel längre. Ändå består internet nästan bara av företag.

Mina första minnen av Internet var katalogtänket med portaler som Yahoo, Torget och Sunet som länkade till andra tjänster. Men också till publika FTPer med warez och fri mjukvara, IRC och andra chattar. Mängder av individuella forum för varje specialintresse, zines och textfiler med information om hur man rånade läskautomater. Flashback News Agency-nyhetsbrevet var väldigt tidigt och lockade oss JVVF-människor. Även crackingscenen och defacing av hemsidor var ganska skoj att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in