• 1
  • 2
2009-02-25, 22:58
Bannlyst
Hej, är närsynt och undrar varför man ser bättre på långt avtsånd när man kisar med ögonen?
Citera
2009-02-25, 23:03
Medlem
cannaBes avatar
Jag är långt ifrån en optiker men jag antar att eftersom man minskar synfältet när man kisar så minskar man också brytningsfelet. Har en bild i huvudet på hur det säkert funkar men svårt att förklara haha, kanske har helt fel också men det var nog en ganska bra gissning

EDIT: Och nej, jag tror inte att brytningsfelet försvinner helt och att man då alltid kan gå och halvblunda istället för att ha glasögon
Citera
2009-02-25, 23:04
Medlem
antonftws avatar
http://www.ne.se/neimage/1135102.gif
Alltså, man justerar lite med ögonen genom att flytta dom. Man korrigerar brytningsfelet lite precis som Cannabe var inne på.
Citera
2009-02-26, 11:58
Medlem
><((((°>s avatar
du förkortar avståndet till bakväggen antagligen så att saker och ting hamnar lite lite mer i skärpa
Citera
2009-02-26, 13:20
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
du förkortar avståndet till bakväggen antagligen så att saker och ting hamnar lite lite mer i skärpa

Det är faktiskt tvärtom; man trycker ihop ögongloben uppifrån så att avståndet ökar.
Rätt tänkt dock!
Citera
2009-02-26, 14:23
Medlem
teoretiskt sett, borde kineser inte kunna vara närsynta då
Citera
2009-02-27, 16:49
Bannlyst
Finns det inget sätt att trycka ihop ögongloben permanent då så att man får bra syn?
Citera
2009-02-27, 18:36
Medlem
ke'els avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Det är faktiskt tvärtom; man trycker ihop ögongloben uppifrån så att avståndet ökar.
Rätt tänkt dock!
Närsynta har för långt avstånd mellan linsen och hornhinnan, att göra det längre hjälper föga.
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
Finns det inget sätt att trycka ihop ögongloben permanent då så att man får bra syn?
Du kan skära bort en del av ögat i en laseroperation.
http://en.wikipedia.org/wiki/LASIK
Citera
2009-02-27, 18:42
Medlem
Snurrens avatar
Om man vill föreställa sig hur ett stormönstrat tyg kommer se ut på plats, eller hur ett plagg kommer att se ut i verkligheten så funkar det jättebra att kisa.
Citera
2009-03-03, 23:31
Medlem
Såvitt jag kan se, så har inte det korrekta svaret presenterats än. Det är riktigt att närsynthet beror på att ögat är för långt i förhållande till linsens brytningsförmåga, och även om man i någon utsträckning kan påverka formen, så är det inte den huvudsakliga anledningen till att kisning fungerar.

Linsen i ditt öga bryter ihop infallande ljus, så att det du vill se skarpt hamnar på en punkt i ögat (gula fläcken) där syncellerna sitter som tätast. Om endast en smal stråle tillåts träffa ögat, är den redan punktformig eller snarare kommer träffa näthinnan på ett mycket begränsat område. Prova att göra ett hål i ett papper med en vass blyertspenna och titta igenom. Ingen komprimering av ögat alls, men vid måttliga brytningsfel kan man uppleva närmast felfri syn. En bekant till mig som var en aning fåfäng lämnade glasögonen hemma, men såg lite för dåligt för att endast kisning skulle hjälpa. Han hade istället vanan att trycka ihop pekfinger och tumme på höger resp. vänster hand mot varandra (fyra fingrar) och i mitten kan man enkelt bilda ett pyttelitet hål som blir som en superkisning. Varför envisas man då med dyra glasögon om ett litet hål gör jobbet, undrar man då? Jo ljusgenomsläppet blir ju ganska lidande. Vid starkt solsken går det kanske för sig, men redan vid lite skymmning räcker inte ljuset som kommer in genom det lilla hålet särskilt långt. Sen får man ju halvpissigt synfält dessutom.

/Hast
Citera
2009-03-04, 07:42
Medlem
Ipwns avatar
Oh gud, jag måste vara trött. läste "ser man bättre om man kissar i ögonen" tänkte få mig lite rolig läsning innan jag gick o sov men icke
Citera
2009-03-04, 13:16
Medlem
Basies avatar
Funkar det inte på samma sätt som med en kamera?
Om man minskar bländaröppningen (ett hål i optiken som släpper in ljus som går att göra mindre eller större) så ökar skärpedjupet (skarpt på flera olika avstånd samtidigt). Eftersom ögat fokuserar på fel avstånd (?) vid närsynthet så kompenseras detta av det ökade skärpedjupet.

Jag kanske är ute och cyklar här, men...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in