• 1
  • 2
2009-03-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basie
Funkar det inte på samma sätt som med en kamera?
Om man minskar bländaröppningen (ett hål i optiken som släpper in ljus som går att göra mindre eller större) så ökar skärpedjupet (skarpt på flera olika avstånd samtidigt). Eftersom ögat fokuserar på fel avstånd (?) vid närsynthet så kompenseras detta av det ökade skärpedjupet.

Jag kanske är ute och cyklar här, men...

Man kan säga att du är på rätt spår. Att man får ökat skärpedjup med minskad bländare beror just på fenomenet jag försökte beskriva ovan. Så liknelsen med kameran är helt korrekt i den bemärkelsen. Och precis som med ögat när man kisar, så får man in mindre ljus med liten bländare. Men som sagt anledningen till att man ser bättre (som närsynt) och att man får bättre skärpedjup vid liten bländare beror på att strålknippena som träffar linsen är närmast parallella och därvidlag i princip per definition i fokus.

/Hast
Citera
2009-03-04, 22:04
Medlem
Ingen aning men jag hoppas att du använder glasögon
Citera
2009-03-04, 22:47
Medlem
Mufffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Oh gud, jag måste vara trött. läste "ser man bättre om man kissar i ögonen" tänkte få mig lite rolig läsning innan jag gick o sov men icke

Haha, jag måste också vara trött, för jag klämde fram ett irl garv när jag läste ditt inlägg! Med tanke på att detta är Flashback hade jag inte blivit det minsta förvånad dock.
Citera
2009-03-12, 15:47
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Det är faktiskt tvärtom; man trycker ihop ögongloben uppifrån så att avståndet ökar.
Rätt tänkt dock!
Citat:
Ursprungligen postat av ke'el
Närsynta har för långt avstånd mellan linsen och hornhinnan, att göra det längre hjälper föga.

Oj. Det var visst jag som tänkte fel här.
Citera
2009-04-19, 15:16
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Man kan säga att du är på rätt spår. Att man får ökat skärpedjup med minskad bländare beror just på fenomenet jag försökte beskriva ovan. Så liknelsen med kameran är helt korrekt i den bemärkelsen. Och precis som med ögat när man kisar, så får man in mindre ljus med liten bländare. Men som sagt anledningen till att man ser bättre (som närsynt) och att man får bättre skärpedjup vid liten bländare beror på att strålknippena som träffar linsen är närmast parallella och därvidlag i princip per definition i fokus.

/Hast

Hast är absolut på rätt spår.. (btw jag är optiker)

Det som händer om man kisar, är precis som HAST säger; att man blockerar randstrålarna (de strålar som kommer in i det brytande mediet perifert), och det är just dessa strålar som bryts för starkt i ett närsynt öga.
Det kallas sfärisk aberration.
Blockerar man dessa randstrålar och endast släpper igenom de axiala strålarna, så blir bilden på näthinnan skarpare.

här finns en lättförståelig förklaring:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aberration_(optik)
Senast redigerad av phantomen 2009-04-19 kl. 15:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in