Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Står du ibland maktlös inför drogen?
Du är på botten av bottnarnas botten, steget över en containerpundare och inser inte ens att du är maktlös? Maken till självkännedom har jag aldrig varit med om...
Vad hindrar dig från att lägga in dig på behandling och försöka göra något vettigt av ditt liv?
Dessutom är det inte drogen som gör missbrukaren egoistisk som någon annan än du skrev, det är missbrukaren som av naturen är förskräckligt egoistisk...
Ok, att skriva "ibland" var lite slarvigt. Menade mer att ibland är jag mer maktlös än annars då jag fortfarande är maktlös men inte totalt underkastad.
Det som hindrar mig från att lägga in mig är/har varit följande;
1.
Soc! Det har gått 2,5 månad sen vår första kontakt, vi har träffats ett tiotal ggr och jag har varje gång varit påtänd. Under denna tid har bla detta hänt: Jag har fått tre lvm-anmälningar från oberoende håll, haft tre streptokock-infektioner, en akut men tillfällig blodförgiftning och förstört nästan alla nära relationer. De hävdar fortfarande att jag inte har problem.
2.
Missbruksvården! Jag har försökt göra två seriösa avgiftningar. Första gången fick jag bara vara kvar i 2 dygn. (De ville skriva ut mig redan efter 12 h.) Andra gången var det jag som avbröt efter en vecka. Jag hade blivit lovad behandling så fort jag var ren (inget hände) samt att de satte mig på en avd. för tonårs killar-alltså helt fel och jävligt jobbigt.
3
Missbruksvården(igen)! Vårdköer. Svårt att hålla vårdgarantin (hjälp inom 3 mån).
4.
Min motivation! Efter många turer och mycket bråkande/kämpande har jag börjat tröttna. Det är helt enkelt mindre krävande att knarka än att söka och få hjälp. Jag har inte helt gett upp (har nu mail & tele-kontakt med ett hem som jag försöker övertala att ta emot mig) men jag är långt ifrån lika flitig som jag varit.
Hoppas detta besvarade några av dina tankar.
Att jag är egoistisk är inget jag sticker under stol med. Det är jag, men det betyder inte att jag inte bryr mig om andra eller har någon empati...