Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-11, 13:13
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
i helvete heller.. tjack är det enda drogen som gör mig mer intresserad av vad jag tycker är roligt och vad jag vill göra, det är en av effekterna man får av en kraftigt höjd dopaminnivå.. röker jag en fet så vill jag bara pyssla om min omgivning och se till så att allt är nice, städat och fan vet allt.. tar jag mig en snok så vill jag bara göra saker som roar mig, andras förslag, så länge det inte faller inom mina intresseramar såklart, är relativt ointressanta.. visst att alla idéer är bra när man är påtänd men det gäller faktiskt bara om det passar en själv.. sen att människan i sig är en egoistisk varelse är en annan disskution..

Nämen va bra, då säger vi väl så.
Du är egentligen en varm ödmjuk och empatisk person som likt en buddistisk munk inte alls är egenkär och egoistisk. Men den hemska drogen amfetamin är det som gör dig ego.

Du tror inte det kan vara så att smutset (tjacket) bara förstärker egenskaper som (latent) finns där i din personlighet?

Citat:
Ok, att skriva "ibland" var lite slarvigt. Menade mer att ibland är jag mer maktlös än annars då jag fortfarande är maktlös men inte totalt underkastad.

Det som hindrar mig från att lägga in mig är/har varit följande;

1. Soc! Det har gått 2,5 månad sen vår första kontakt, vi har träffats ett tiotal ggr och jag har varje gång varit påtänd. Under denna tid har bla detta hänt: Jag har fått tre lvm-anmälningar från oberoende håll, haft tre streptokock-infektioner, en akut men tillfällig blodförgiftning och förstört nästan alla nära relationer. De hävdar fortfarande att jag inte har problem.

2. Missbruksvården! Jag har försökt göra två seriösa avgiftningar. Första gången fick jag bara vara kvar i 2 dygn. (De ville skriva ut mig redan efter 12 h.) Andra gången var det jag som avbröt efter en vecka. Jag hade blivit lovad behandling så fort jag var ren (inget hände) samt att de satte mig på en avd. för tonårs killar-alltså helt fel och jävligt jobbigt.

3 Missbruksvården(igen)! Vårdköer. Svårt att hålla vårdgarantin (hjälp inom 3 mån).

4. Min motivation! Efter många turer och mycket bråkande/kämpande har jag börjat tröttna. Det är helt enkelt mindre krävande att knarka än att söka och få hjälp. Jag har inte helt gett upp (har nu mail & tele-kontakt med ett hem som jag försöker övertala att ta emot mig) men jag är långt ifrån lika flitig som jag varit.

Hoppas detta besvarade några av dina tankar.

Att jag är egoistisk är inget jag sticker under stol med. Det är jag, men det betyder inte att jag inte bryr mig om andra eller har någon empati...

Förlåt att jag misstror dig, men sprutnarkomaner ses knappast som individer utan problem av någon inom missbrukarvården. Ingen på en behandling slänger ut dig efter 12 timmar för att du saknar skäl att vara där?

Och egoistiska är vi alla, vissa mer än andra. Jag t.ex. mer än andra.

Mvh

UH
Citera
2009-05-11, 13:36
Bannlyst
Detta påminner om mitt eget förhållande, var nära på att pissa bruden i ansiktet pga att jag inte pallade att hon var påväg att bli ett tjackluder. Har dock börjat att lösa sig nu.
Citera
2009-05-11, 13:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Nämen va bra, då säger vi väl så.
Du är egentligen en varm ödmjuk och empatisk person som likt en buddistisk munk inte alls är egenkär och egoistisk. Men den hemska drogen amfetamin är det som gör dig ego.

njae.. jag är ganska förtjust i mig själv som person men i normalt tillstånd så är jag ganska intresserad av att människor i min omgivning har det bra, kanske inte i nivå med dalai lama kanske.. däremot så har du helt rätt i det att jag påstår att det är tjacket som får mig duktigt egoistisk.. dopamin gör att du blir mer intresserad av det som roar dig till skillnad från seratonin som gör dig empatisk..
ja, jag menar på fullaste allvar att droger som triggar dopamin gör dig mer egoistisk än droger som triggar seratonin.. givetvis är jag medveten om att det är drag som ligger mer eller mindre latent hos mig som person men fortfarande, nykter eller på seratogena droger så är jag klart mer empatisk..
Citera
2009-05-11, 14:28
Medlem
UltimateHybrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
njae.. jag är ganska förtjust i mig själv som person men i normalt tillstånd så är jag ganska intresserad av att människor i min omgivning har det bra, kanske inte i nivå med dalai lama kanske.. däremot så har du helt rätt i det att jag påstår att det är tjacket som får mig duktigt egoistisk.. dopamin gör att du blir mer intresserad av det som roar dig till skillnad från seratonin som gör dig empatisk..
ja, jag menar på fullaste allvar att droger som triggar dopamin gör dig mer egoistisk än droger som triggar seratonin.. givetvis är jag medveten om att det är drag som ligger mer eller mindre latent hos mig som person men fortfarande, nykter eller på seratogena droger så är jag klart mer empatisk..

Jag tror att kokain och andra CNS stimulanter triggar igång latenta ego-drag precis som du. Så vi är alltså överens.

Men dem droger vi rabblat triggar dopamin, serotonin och nor-adrenalin, dock i olika mängder och mer överhängande dopamin för CNS stimulanter. Poängen är att det itne är svart elelr vitt och lösningen inte heller är det.
Citera
2009-05-11, 14:33
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateHybrid
Jag tror att kokain och andra CNS stimulanter triggar igång latenta ego-drag precis som du. Så vi är alltså överens.

Men dem droger vi rabblat triggar dopamin, serotonin och nor-adrenalin, dock i olika mängder och mer överhängande dopamin för CNS stimulanter. Poängen är att det itne är svart elelr vitt och lösningen inte heller är det.

nåja, det gäller åtminstone tjack och koks, MDMA triggar ju serotoninet men nu klyver vi hårstrån..
givetvis tror jag inte att vare sig problemet eller lösningen är svart eller vit..
om jag nu är lite efterklok så kanske jag borde sagt att i detta fallet kanske är en kombination av människans egocentriska natur och tjackets effekter snarare än enbart missbrukarens personliga egoism..

fredspipa?
Citera
2009-05-11, 14:56
Medlem
martiness avatar
Får jag fråga hur länge du har tänkt vara beroende av tjack? Du lär väll knappast ha råd (både pengamässigt och hälsomässigt) att tjacka livet ut?

Jag menar, du måste ju lägga av någon gång, och det kanske är dags nu.

Du behöver ju inte lägga av helt ens, börja med att skippa sprutorna så är det ingen fara.

Om du börjar med rövpannor istället har din pojkvän säkert inget imot att hjälpa mej? (Så löser du problemet med att han går ut ur rummet när du ska tjacka )
Citera
2009-05-11, 18:26
Medlem
rebelgirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martines
Får jag fråga hur länge du har tänkt vara beroende av tjack? Du lär väll knappast ha råd (både pengamässigt och hälsomässigt) att tjacka livet ut?

Jag menar, du måste ju lägga av någon gång, och det kanske är dags nu.

Du behöver ju inte lägga av helt ens, börja med att skippa sprutorna så är det ingen fara.

Om du börjar med rövpannor istället har din pojkvän säkert inget imot att hjälpa mej? (Så löser du problemet med att han går ut ur rummet när du ska tjacka )

Det spelar ingen roll längre...
Citera
2009-05-11, 19:05
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebelgirl

Nähä...
Citera
2009-05-11, 19:16
Medlem
Citat:

usch jag blir verkligen äcklad.. Pundare
Citera
2009-05-12, 01:33
Medlem
Harrison_Fords avatar
Citat:

har ni gjort slut?
Citera
2009-05-12, 17:53
Medlem
Citat:

Det är den bajsinställningen till livet som gör att du fortsätter knarka, varför skjuter du inte bara dig själv i huvudet om livet ändå är meningslöst? Du ska ta död på dig sakta, låta dina leder bli förstörda, du vill förstöra dig själv och sitta på ett ålderdomshem som 55 åring och skaka.

Det är ju uppenbart att du vill sluta men du har inte funnit meningen med livet att göra det. Men kan du inte försöka hitta den utan droger, du säger du gillar musik, elektronisk läste jag nånstans. Det är sånt jag med gillar och det är en mening med livet. Visst kan jag med känna mig sugen att dra en lina när man sitter för man vet man hade varit 200 ggr effektivare och man hade kommit in mer i det. Men musiken blir min drog nu istället på nåt sätt, man får släppa det. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till den äckliga värdelösa känslan man känner på avtändningarna.

Vad hade fått dig att sluta droga? Vad hade gett dig mening med livet, vad är det du saknar och vad är det som blir så mycket bättre på droger? Är det känslan att du kan försvinna, och slippa ansvar? För den känslan kan du ha utan droger om du bara tillåter dig att ha den. Ditt samvete plågar förmodligen dig, men på droger försvinner mycket av samvetet, man tror man är kung och allt skit man gör är rätt. Men när man tänder av inser man snabbt att det man gör är fel och vilken skit man är.

Du kan däremot göra som jag sa, vila i dig själv och känna dig totalt avslappnad utan droger, men du måste jobba på det. Du måste tillåta dig att få vara den du är, det är det jag tror du har problem med. Därför drogar du så du ska få utrymme att vara den du är, för då kan du alltid skylla på drogen. Folk kan titta på dig och säga "Aha, hon är så, ja men hon drogar" Hade dom tittat på dig om du var drogfri så kanske det inte hade accepterats. Men det gäller att vara modig, stå upp för den man är och skita i andra. Jag skiter i vad folk tror om mig, dom får tro vad fan dom vill.

Jag tror många ser mig som en knepig jäkel, slapp kanske och när man tog droger kunde dom lätt associera den jag är med droger. Men grejen är att jag är faktiskt samma person nu med. Ganska avvikande, ensamvarg, svårt att passa in, inte för att jag inte kan, utan för jag känner mig bara skum. Men jag accepterar att det är den jag är och hur jag har formats av detta livet och tidigare liv med. Att det är inget att skämmas för hur man blivit för det är resan gud har lett en på. Varför skulle jag bli nedlåten och ledsen när vägen jag vandrar är en väg gud har valt för mig för att jag ska växa och bli så fin som möjligt.

Som sagt, tro på den du är och att den du är är helt ok och perfekt och att man inte behöver vara som alla andra. Dom hade förmodligen varit i exakt samma situation om dom hade fått exakt samma öde. Det är ju bara att gratulera dom som lyckats komma undan. Men det är deras förlust, för vissa skatter man själv kommer till insikt med kommer dom inte att få förrän dom vandrar vandringen.

Förlåt dig själv det du gjort, inse att du inte behöver den skiten och försök få kontakt med människor som inte pundar. Så sitt helst inte här och prata med andra knarkare som bara peppar dig i ditt missbruk. Och var definitivt inte ihop med en annan som drogar för då kommer du aldrig ur det.

Får man fråga hur gammal du är?
Citera
2009-05-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stonedead
Finns nog ingen lösning med den kombon av droger tyvärr. Kan ni inte hålla era löften till varandra så är det ju kört, alla vet ju hur missbrukarhjärnor fungerar. Nu menade jag absolut inget illa om folk tror det. Är sj periodmissbrukare av tjack så jag vet hur det fungerar på alla plan.

Undrar bara varför tjejer blir så otroligt körda på tjack

vad är detta för prat om att brudar blir körda på tjack?
jag måste säga att jag var bra mycket värre än mitt ex innan jag la in mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in