Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Och varifrån kommer ordet fenicier?

Båda namnen har ju troligtvis samma ursprung som har med nämnda sten att göra, tror du inte? Purpur blev sedermera kungligheternas färg och så fick både folket och fågeln sitt grekiska namn, det håller i alla fall jag för troligt.
OT: Av ren nyfikenhet, vilket/vilka folk i Libanon gör anspråk på att stamma från fenicierna? Är det maroniterna? Varför skulle de ha närmare släktskap med fenicierna än någon annan grupp, det låter inte så troligt om man ser till kyrkans ursprung? Det kan ju inte heller gärna vara armenierna eftersom de är indoeuropéer? Och resten av grupperna är ju i princip araber, inte sant?
Jo jag vet, försöker jävlas lite bara, men koppling har dem.
Vilka är det som sägs härstamma från Fenicierna? Jag kan inte säga att det bara är maroniterna, men de som har ett släktträd länkat till folket. Araber, dvs muslimer osv, som invaderat Libanon som pesten i miljoner är troligen inte länkade till fenicierna då de har en bakgrund någon annanstans. Men, som sagt, islam är en religion och inte ett folkslag, så konverterade muslimer med fenicisk anknytning är även en del av kakan. Varför säger majoriteten av Maroniterna, grekisk ortodoxa och en minoritet av Druzerna att de har fenicisk bakgrund? För att vi vet att vi inte är länkade till araber. Det är samma sak som mellan Indianerna och Spanjorerna i Latinamerika, visa säger att de är Fullblodiga Indianer och syftar på Amerikansk nationalitet, medans visa andra säger, Ja jag har spanjorblod.