Flashback bygger pepparkakshus!
2009-03-20, 15:53
Medlem
Snilleblixtens avatar
Återuppstående
Citera
2009-03-21, 09:19
Medlem
Freke_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHulk
Stick, du kan inget. Palla vara långsökt. Fenix = Fenicier inte Fenix=mystisk fågel aka purpurblå med en touch of vallmofrö från grekiskans blabla.
That's it!
Från och med idag kommer fenix alltid stå för libaneser skjuter sig själva i foten på flashback för mej!
Citera
2009-03-21, 11:18
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHulk
haha, okok. Men vad kom först, fenicierna eller fenixen ?
Jag har inte påstått att vi var först med fenixen, däremot har jag påstått att fenixen fick sitt namn från fenicierna. Jag må vara fel, men länkade med varandra är dem. Fenixen betyder mycket för Fenicianismen och Libanon, Libaneser med icke-arabisk bakgrund anser sig själva som "the sons of the Phoenix". Beirut sägs "vara en fenix", eftersom staden har "dött" 7 ggr och återuppstått från dess aska som ny.

Och varifrån kommer ordet fenicier? Båda namnen har ju troligtvis samma ursprung som har med nämnda sten att göra, tror du inte? Purpur blev sedermera kungligheternas färg och så fick både folket och fågeln sitt grekiska namn, det håller i alla fall jag för troligt.

OT: Av ren nyfikenhet, vilket/vilka folk i Libanon gör anspråk på att stamma från fenicierna? Är det maroniterna? Varför skulle de ha närmare släktskap med fenicierna än någon annan grupp, det låter inte så troligt om man ser till kyrkans ursprung? Det kan ju inte heller gärna vara armenierna eftersom de är indoeuropéer? Och resten av grupperna är ju i princip araber, inte sant?
Citera
2009-03-21, 11:22
Medlem
Methones avatar
Återfödelse.
Citera
2009-03-21, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Och varifrån kommer ordet fenicier? Båda namnen har ju troligtvis samma ursprung som har med nämnda sten att göra, tror du inte? Purpur blev sedermera kungligheternas färg och så fick både folket och fågeln sitt grekiska namn, det håller i alla fall jag för troligt.

OT: Av ren nyfikenhet, vilket/vilka folk i Libanon gör anspråk på att stamma från fenicierna? Är det maroniterna? Varför skulle de ha närmare släktskap med fenicierna än någon annan grupp, det låter inte så troligt om man ser till kyrkans ursprung? Det kan ju inte heller gärna vara armenierna eftersom de är indoeuropéer? Och resten av grupperna är ju i princip araber, inte sant?

Jo jag vet, försöker jävlas lite bara, men koppling har dem.
Vilka är det som sägs härstamma från Fenicierna? Jag kan inte säga att det bara är maroniterna, men de som har ett släktträd länkat till folket. Araber, dvs muslimer osv, som invaderat Libanon som pesten i miljoner är troligen inte länkade till fenicierna då de har en bakgrund någon annanstans. Men, som sagt, islam är en religion och inte ett folkslag, så konverterade muslimer med fenicisk anknytning är även en del av kakan. Varför säger majoriteten av Maroniterna, grekisk ortodoxa och en minoritet av Druzerna att de har fenicisk bakgrund? För att vi vet att vi inte är länkade till araber. Det är samma sak som mellan Indianerna och Spanjorerna i Latinamerika, visa säger att de är Fullblodiga Indianer och syftar på Amerikansk nationalitet, medans visa andra säger, Ja jag har spanjorblod.
Citera
2010-03-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffcake
tjena, har sökt runt massor på forumet och på google o massa grejjer men hittar inga vettiga sidor. Som rubriken lyder vad står fenix (pheonix) fågeln för?
Läste återuppståndelse någonstans men vet inte om de stämmer? Någon?

EDIT: Hade tänkt att gadda en men vill ha lite mer "kött på bena" innan. Det är en jävligt clean tattoo förövrigt.

För mig symboliserar den Harry Potter
/ odödlighet, återuppståndelse
Citera
2010-03-14, 11:10
Medlem
Rillejaevels avatar
Varför inte köra "fågel felix" som är fenix mindre kända bror och bara en sketen tupp som nån tände fyr på med en tändare...
Citera
2014-05-11, 12:25
Bannlyst
Harry Potter och återfödelse. En kropp med en tatuerad Fenix står för white trash och misslyckande.
Citera
2014-05-11, 15:09
Medlem
nedboys avatar
Från och med igår så står väl fågeln Fenix för HBTQ-rörelsens revolution och den som använder den som tatuering vill definiera sig som "Hen".

Grattis alla ni som redan har den och var före er tid. Grattis alla hen!
Citera
2014-05-11, 16:46
Medlem
Jag tror den innehåller ett cykliskt tidsbegrepp och att ur förfallet uppstår traditionen igen. Det bara poppar upp ur människan trots att det glöms eller drivs bort. Det går inte att komma ifrån. Det tror jag är dess esoteriska innebörd. Men det gäller lika väl för det stora som för varje enskild människa.
Citera
2014-05-11, 17:16
Medlem
Först hittar du ett motiv och sedan undersöker du hur du skall motivera detsamma.
(Dessutom är frågan lika obildad som om du skrivit "Jag hittade ett asfräckt slags kryss där någon skäggig gubbe i badbyxor hänger. Detta tänkte jag tatuera in, men är det någon som vet vad det betyder? Har försökt googla men hittade inget")

Vad hade du gjort om fågeln står för fontanellsex? Hade du ändrat dig då?

OT
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Från och med igår så står väl fågeln Fenix för HBTQ-rörelsens revolution och den som använder den som tatuering vill definiera sig som "Hen".

Grattis alla ni som redan har den och var före er tid. Grattis alla hen!
Påminner om när folk i skolan sa till varandra: Du har hål i höger/vänster öra, alltså är du bög.
Men då gick vi på högstadiet...
Citera
2014-05-12, 10:17
Medlem
TheBurdens avatar
För mig är det en symbol för det kvinnliga könet. Draken symboliserar det manliga könet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in