Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-24, 22:22
Medlem
Biffcakes avatar
tjena, har sökt runt massor på forumet och på google o massa grejjer men hittar inga vettiga sidor. Som rubriken lyder vad står fenix (pheonix) fågeln för?
Läste återuppståndelse någonstans men vet inte om de stämmer? Någon?

EDIT: Hade tänkt att gadda en men vill ha lite mer "kött på bena" innan. Det är en jävligt clean tattoo förövrigt.
Citera
2009-02-24, 22:28
Medlem
knekt sparvs avatar
För mig står den för återfödelse, men även för att lämna det gamla bakom sig och börja ett nytt liv.
Citera
2009-02-24, 22:28
Medlem
Touchstones avatar
Jag skulle väl tro att den står för styrka eller nå liknande.

Hittar inget vid sökning heller så

Men min gissning går till mod/styrka
Citera
2009-02-24, 22:31
Medlem
Carleoneyähs avatar
Det första jag tänkte på var Harry Potter.
Men här har du lite på Wikipedia om du inte orkade söka på Google.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenix
Citera
2009-02-24, 22:34
Medlem
BarbieBottoms avatar
"Ett magiskt väsen i form av en vacker fågel som behärskar eldens element.

När Fenix dör brinner den upp och återuppstår ur sin egen aska. I kinesisk mytologi symboliserar den Yin, mostsvarigheten är Draken som symboliserar Yang. Fenixens tårar är helande.

Det här heliga djuret, som nästan alltid sägs vara rött och gyllene till färgen, var känt som benu i det gamla Egypten, dit dess ursprung kan spåras. Fågeln var en viktig symbol för staden Heliopolis (Solstaden). I egyptiska hieroglyfer symboliserar fågel Fenix tidens gång, och än idag representerar den odödlighet."

Den verkar betyda annat i Kina än vad den gör för oss här i väst.

Läs denna för vad den står för i Kina:
http://www.radio86.se/allt-om-kina/kultur-noje/legender/5685/fageln-fenix-feng-huang

Och här finns det pruttmycket om den allmänt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_(mythology)

I övrigt så suger ni på att leta
Citera
2009-02-24, 22:40
Medlem
Carleoneyähs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom
"Ett magiskt väsen i form av en vacker fågel som behärskar eldens element.

När Fenix dör brinner den upp och återuppstår ur sin egen aska. I kinesisk mytologi symboliserar den Yin, mostsvarigheten är Draken som symboliserar Yang. Fenixens tårar är helande.

Det här heliga djuret, som nästan alltid sägs vara rött och gyllene till färgen, var känt som benu i det gamla Egypten, dit dess ursprung kan spåras. Fågeln var en viktig symbol för staden Heliopolis (Solstaden). I egyptiska hieroglyfer symboliserar fågel Fenix tidens gång, och än idag representerar den odödlighet."

Den verkar betyda annat i Kina än vad den gör för oss här i väst.

Läs denna för vad den står för i Kina:
http://www.radio86.se/allt-om-kina/kultur-noje/legender/5685/fageln-fenix-feng-huang

Och här finns det pruttmycket om den allmänt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_(mythology)

I övrigt så suger ni på att leta

Inte jag.
Citera
2009-02-25, 14:36
Medlem
Drakfisks avatar
Återfödelse (givet med tanke på det mytologiska djurets levnadscykel)
Förlåtelse, återknytning
Kretslopp

Dessutom så skulle jag vilja tillägga att just fågel Fenix har lite av en fantasystämpel i mina ögon, men det är troligen bara jag.
Citera
2009-02-26, 15:29
Medlem
Biffcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drakfisk
Dessutom så skulle jag vilja tillägga att just fågel Fenix har lite av en fantasystämpel i mina ögon, men det är troligen bara jag.

Visst har det en fantasystämpel över sig, men den är fortfarande jävligt fräck och står för bra saker, som stämmer in rätt bra på mig.
Citera
2009-02-26, 15:38
Medlem
Biffcakes avatar
Lite OT men kan någon tipsa om en bra tattuerare i malmö området?
Citera
2009-03-11, 21:28
Medlem
För mig står fenixen för min bakgrund (Feniciskt/Libanesisk bakgrund, därav namnet Fenix) och styrka, återuppfödelse. Ska själv gadda en fenix inom en snar framtid.
Citera
2009-03-12, 19:59
Medlem
k.alis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHulk
För mig står fenixen för min bakgrund (Feniciskt/Libanesisk bakgrund, därav namnet Fenix) och styrka, återuppfödelse. Ska själv gadda en fenix inom en snar framtid.
Känner inte till detta med libanon? är själv libanes. Hade vart nice om du kunde skicka pm med lite info om de till mig :]

För mig handlar fenix fågeln om att början om på nytt när man kommit så lågt det kan gå.. har nu planerat ett motiv med fenix fågeln i 4 månader, så fort jag e helt klar så blir det att göra den också

k.ali
Citera
2009-03-12, 20:31
Medlem
LikeAGloves avatar
För mig står det för Miami ink-snyftare som inte vågar erkänna att dom gör en tatuering enbart för att dom tycker den är snygg och inget annat

"Den här tatueringen kommer hjälpa mig fatta viktiga beslut..." Nej, bläcket i din tatuering kommer inte hjälpa dig fatta ett enda beslut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in