Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Långsökt? Hur tror du själv att ordet Fenicien kan spåras rent etymologiskt?
Ancient Phoenicia also produced the rare purple dye that came from a special snail. Purple became the color or royalty.
The word Phoenician is probably linked to the word "Venice" and Venetian, and the word Phoenix.
The name Phoenician, through Latin punicus, comes from Greek phoînix, often suggested as "Tyrian purple, crimson; murex" (from phoinos "blood red"). The Phoenician's nickname "Purple People" came from the purple dye they manufactured for royalty in Mesopotamia and Mogador.
Det är alltså den etymologiska härledningen av ordet och fenicierna var, som sagt, inte först med mytologiseringen kring denna fågel.
haha, okok. Men vad kom först, fenicierna eller fenixen

?
Jag har inte påstått att vi var först med fenixen, däremot har jag påstått att fenixen fick sitt namn från fenicierna. Jag må vara fel, men länkade med varandra är dem. Fenixen betyder mycket för Fenicianismen och Libanon, Libaneser med icke-arabisk bakgrund anser sig själva som "the sons of the Phoenix". Beirut sägs "vara en fenix", eftersom staden har "dött" 7 ggr och återuppstått från dess aska som ny.