2009-03-12, 20:43
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHulk
För mig står fenixen för min bakgrund (Feniciskt/Libanesisk bakgrund, därav namnet Fenix) och styrka, återuppfödelse. Ska själv gadda en fenix inom en snar framtid.

Fenicierna var knappast först med mytologiseringen kring fågel Fenix och ordet har heller inte sitt ursprung där.

"phoenix
O.E. and O.Fr. fenix, from M.L. phenix, from Gk. phoinix "mythical bird," also "the date" (fruit and tree), also "Phoenician," lit. "purple-red," perhaps a foreign word, or from phoinos "blood-red." Exact relation and order of the senses in Gk. is unclear."
Citera
2009-03-12, 23:54
Medlem
RajGuZzs avatar
"Fenix har blivit en metafor för återuppståndelse."

Första jävla resultatet på en googling av ordet "Fenix".

Suck.
Citera
2009-03-12, 23:58
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RajGuZz
"Fenix har blivit en metafor för återuppståndelse."

Första jävla resultatet på en googling av ordet "Fenix".

Suck.

Som att det vore en uttömmande förklaring.
Citera
2009-03-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandoz
Fenicierna var knappast först med mytologiseringen kring fågel Fenix och ordet har heller inte sitt ursprung där.

"phoenix
O.E. and O.Fr. fenix, from M.L. phenix, from Gk. phoinix "mythical bird," also "the date" (fruit and tree), also "Phoenician," lit. "purple-red," perhaps a foreign word, or from phoinos "blood-red." Exact relation and order of the senses in Gk. is unclear."
Stick, du kan inget. Palla vara långsökt. Fenix = Fenicier inte Fenix=mystisk fågel aka purpurblå med en touch of vallmofrö från grekiskans blabla.
That's it!
Citera
2009-03-14, 00:33
Medlem
Skullheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
För mig står det för Miami ink-snyftare som inte vågar erkänna att dom gör en tatuering enbart för att dom tycker den är snygg och inget annat

"Den här tatueringen kommer hjälpa mig fatta viktiga beslut..." Nej, bläcket i din tatuering kommer inte hjälpa dig fatta ett enda beslut

Fast nu är det ju så att just fenix fågeln är en mytoligisk symbol för återuppståndelse, den återföds ur askan när den dör.

Men självklart kör många den för att det är en snygg gaddning, men man har nog i baktanke vad innebörden av just fenix fågeln är, annars kan man välja vilja jävla fågel som helst, och lägga till lite eld
Citera
2009-03-14, 12:09
Medlem
TheRockerss avatar
Jag har också hört att Fenix fågeln kan bära väldigt tunga bördor. Fråga mig inte i vilket sammanhang jag hörde det påståendet i men jag minns meningen så väl när någon sa, "The Phoneix bird, it can carry incredible burdens" så för mig står Fenix fågeln för en enorm styrka att kunna hantera tunga bördor alldeles själv.
Citera
2009-03-15, 23:44
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedHulk
Stick, du kan inget. Palla vara långsökt. Fenix = Fenicier inte Fenix=mystisk fågel aka purpurblå med en touch of vallmofrö från grekiskans blabla.
That's it!

Långsökt? Hur tror du själv att ordet Fenicien kan spåras rent etymologiskt?

Ancient Phoenicia also produced the rare purple dye that came from a special snail. Purple became the color or royalty.

The word Phoenician is probably linked to the word "Venice" and Venetian, and the word Phoenix.

The name Phoenician, through Latin punicus, comes from Greek phoînix, often suggested as "Tyrian purple, crimson; murex" (from phoinos "blood red"). The Phoenician's nickname "Purple People" came from the purple dye they manufactured for royalty in Mesopotamia and Mogador.

Det är alltså den etymologiska härledningen av ordet och fenicierna var, som sagt, inte först med mytologiseringen kring denna fågel.
Citera
2009-03-16, 13:54
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:

Ancient Phoenicia also produced the rare purple dye that came from a special snail. Purple became the color or royalty.

The word Phoenician is probably linked to the word "Venice" and Venetian, and the word Phoenix.

The name Phoenician, through Latin punicus, comes from Greek phoînix, often suggested as "Tyrian purple, crimson; murex" (from phoinos "blood red"). The Phoenician's nickname "Purple People" came from the purple dye they manufactured for royalty in Mesopotamia and Mogador.

Det är alltså den etymologiska härledningen av ordet och fenicierna var, som sagt, inte först med mytologiseringen kring denna fågel.
Nu säger jag inte att du har fel, men du blir betydligt trovärdigare om du postar en länk till dina påståenden.
Citera
2009-03-16, 14:21
Medlem
Sandozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Nu säger jag inte att du har fel, men du blir betydligt trovärdigare om du postar en länk till dina påståenden.

Absolut, här är länken till ordet phoenix - http://www.etymonline.com/index.php?term=phoenix

Här är källan där ordet härleds phoenician/punicus/phoinix - Gove, Philip Babcock, ed. Webster's Third New International Dictionary of the English Language Unabridged. Springfield, MA: Merriam-Webster, 1993

Det är väl inte helt otänkbart att ordet haft ett västsemitiskt ursprung från början. Dock förstår jag inte riktigt RedHulks påhopp, menar du att ordet fenicier inte betyder någonting?
Citera
2009-03-18, 12:56
Medlem
InBreeds avatar
Det var då ett jävla tjat! Här kommer jag med bidrag från öst, Hou-ou(japan) Feng huang(kina)

http://www.onmarkproductions.com/htm...-phoenix.shtml

Dock så står det så här:

The Asian Phoenix should not be confused with the Phoenix found in Egypt and Greece -- that is a bird of completely different feathers and traditions. The Arabian-Western Phoenix, if you recall, is a solidary creature -- only one of its kind. When it dies, it dies in flames, and from the ashes is born the next phoenix.

Click here for background on the Egyptian and Greek phoenix.
http://www.onmarkproductions.com/htm...ece-popup.html

Då kan man ju säga att du får välja vilken kontinents förklaring du vill tro på.
Citera
2009-03-18, 13:25
Medlem
whatevvas avatar
raised from ashes,återfödelse, imo.
Citera
2009-03-20, 10:50
Medlem
Citat:

haha, okok. Men vad kom först, fenicierna eller fenixen ?
Jag har inte påstått att vi var först med fenixen, däremot har jag påstått att fenixen fick sitt namn från fenicierna. Jag må vara fel, men länkade med varandra är dem. Fenixen betyder mycket för Fenicianismen och Libanon, Libaneser med icke-arabisk bakgrund anser sig själva som "the sons of the Phoenix". Beirut sägs "vara en fenix", eftersom staden har "dött" 7 ggr och återuppstått från dess aska som ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in