Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-24, 18:01
  #13
Medlem
Nej jag är verkligen inte någon royalist. Jag ser bara nackdelar med monarki.
Citera
2009-02-24, 18:08
  #14
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josm
Nej jag är verkligen inte någon royalist. Jag ser bara nackdelar med monarki.

då borde du öppna ögonen lite
Citera
2009-02-24, 18:21
  #15
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Även en president hade kostat multum.

Men han hade varit dödlig och han hade haft en viktiga roll än vad kungen har samt tillsatt en som hade utfört kungen jobb bättre än vad han gör idag.
Citera
2009-02-24, 18:28
  #16
Medlem
No-n-sences avatar
Hade man inte kunna få bättre frontman för den summan pengar?
Citera
2009-02-24, 18:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
då borde du öppna ögonen lite

Förklara vad som är så bra med monarkin?
Citera
2009-02-24, 18:30
  #18
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Men han hade varit dödlig och han hade haft en viktiga roll än vad kungen har samt tillsatt en som hade utfört kungen jobb bättre än vad han gör idag.

Ser inte någon politiker som kan axla den manteln. Fast det ligger helt i linje för många gråsvenskar att ha ett så intetsägande statsöverhuvud som möjligt. Sverige får inte sticka ut ur mängden. Och varför skulle vi frångå ett vinnande koncept? Knappast så att du blir gladare varje dag om vi skulle ha en president.
Citera
2009-02-24, 18:43
  #19
Moderator
Strix m/94s avatar
Sett...

...i rent ekonomiska termer är det knappast någon tvekan om att monarkin och kungahuset är synnerligen lönsamt för Sverige.
Utgifterna för Kungl Slottsstaten kvarstår oavsett statsskick av rent antikvariska skäl.
Utgifterna för Kungl Hovstaten torde kraftigt understiga de kostnader som ett republikanskt system skulle medför.
Den nationalekonomiska nyttan av att ha ett kungahus torde för Sverige och svenska företag torde därtill vara av synnerlig nytta.
Citera
2009-02-24, 19:33
  #20
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josm
Förklara vad som är så bra med monarkin?

Se Strix m/94's svar ovan
Citera
2009-02-24, 19:54
  #21
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Hade man inte kunna få bättre frontman för den summan pengar?

Du hade tänkt att en personlighet skulle ersätta 1000år av kulturtradition och framodlad mystik. Om du så skulle få Obama som president i Sverige så skulle jag tro att kungen gör mer nytta för landet ekonomiskt. Det är helt enkelt spännande utomlands med kungahus och sådana gamla traditioner just därför att de är ovanliga. Pr-värdet syns ju inte minst i skvallerpressen där svenska kungahuset figurerar flitigt även utomlands.
Citera
2009-02-24, 20:54
  #22
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Bara tanken på President Sahlin borde få den värsta republikanen att ändra åsikt...
Tack, nu kommer jag att drabbas av mardrömmar inatt.
Citera
2009-02-24, 21:02
  #23
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Du hade tänkt att en personlighet skulle ersätta 1000år av kulturtradition och framodlad mystik. Om du så skulle få Obama som president i Sverige så skulle jag tro att kungen gör mer nytta för landet ekonomiskt. Det är helt enkelt spännande utomlands med kungahus och sådana gamla traditioner just därför att de är ovanliga. Pr-värdet syns ju inte minst i skvallerpressen där svenska kungahuset figurerar flitigt även utomlands.

Nu är det ju inte så att Bernadotte har 1000år bakom sig, snart 200år. Då stamfadern Jean Baptiste heller inte ville befatta sig med att försöka återta det då nyligen förlorade Finland. Ett av grundskälen till att andrahandsvalet föll på honom.

Jag är helt övertygad om att vi skulle kunna få bättre PR för de pengarna. Det borde ju finnas någon form av beräkning på vad de tjänar in i förhållande till utgiften som är betydligt mer än apanget? Det krävs ofta redovisning här för utgifter och intäkter för invandringen, jag vill se samma sak för kungahuset. De enda som i nuläget tycks tjäna pengar på det svenska kungahuset verkar vara tysk skvallerpress?

Förr i tiden följde ansvar och skyldigheter med kungliga och adliga titlar och privilegier. Nu när i stort sett inget ansvar av vikt är kvar bör vi se till att Sveriges största socialbidragstagare skaffar sig jobb istället för att parasitera på oss andra.
Citera
2009-02-24, 21:16
  #24
Avstängd
AelgenTheKungs avatar
När det ligger ett "du föds in på nivåer" lock över landet så är jag säker på att om tar bort locket överst så kommer hela samhället tjäna på detta och det är helt ovärdeligt i drivkraft !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback