Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-24, 15:43
  #1
Medlem
Tjock_och_Rökers avatar
Jag undrar ifall det är någon som har koll på detta. Jag undrar om vi tjänar eller förlorar pengar på kungahuset, nån som har fakta?

Republikanska föreningen och andra likatänkande brukar gärna poängtera hur dyrt kungahuset är, apanaget etc.

Men tjänar inte staten på all media som produceras, tidningar som säljs, reklamintäkter på nyheter och program, populära evenemang osv? Svensk damtidning har väl exempelvis aldrig haft en framsida utan någon svensk kunglighet.
Citera
2009-02-24, 15:47
  #2
Medlem
-TnT-s avatar
Vi tjänar igen de 100 miljonerna med råge. Men ha i åtanke att monarkins budget även skall gå till underhåll till Sveriges alla slott. Så själva kostnaden för familjen är avsevärt mycket lägre. Samt finns det beräkningar på att artiklarna runtomkring bröllopet kommer bringa en inkomst till Svenska skattkistan på 2,5 Miljarder.
Citera
2009-02-24, 17:01
  #3
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Vi tjänar igen de 100 miljonerna med råge. Men ha i åtanke att monarkins budget även skall gå till underhåll till Sveriges alla slott. Så själva kostnaden för familjen är avsevärt mycket lägre. Samt finns det beräkningar på att artiklarna runtomkring bröllopet kommer bringa en inkomst till Svenska skattkistan på 2,5 Miljarder.

Även om kungahuset skulle avskaffas så hade underhållskontot för slotten funnits kvar. Den eventuella vinsten hade nog blivit marginell.
Citera
2009-02-24, 17:02
  #4
Medlem
TengilKatos avatar
Även en president hade kostat multum.
Citera
2009-02-24, 17:08
  #5
Medlem
PaulSmiths avatar
Bara tanken på President Sahlin borde få den värsta republikanen att ändra åsikt...
Citera
2009-02-24, 17:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjock_och_Röker
Jag undrar ifall det är någon som har koll på detta. Jag undrar om vi tjänar eller förlorar pengar på kungahuset, nån som har fakta?

Republikanska föreningen och andra likatänkande brukar gärna poängtera hur dyrt kungahuset är, apanaget etc.

Men tjänar inte staten på all media som produceras, tidningar som säljs, reklamintäkter på nyheter och program, populära evenemang osv? Svensk damtidning har väl exempelvis aldrig haft en framsida utan någon svensk kunglighet.

Självfallet så tjänar Sverige på det, förutom PR-vinster, turism och annat så är det en del av den svenska samhällskulturen.
Citera
2009-02-24, 17:10
  #7
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Bara tanken på President Sahlin borde få den värsta republikanen att ändra åsikt...


...eller den där ultraislamisten från Malmö som bloggar om att Sverige ska bli islamistiskt för att kristendomen inte "fungerar". Omar eller vad han hette.
Citera
2009-02-24, 17:44
  #8
Medlem
nothXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
...eller den där ultraislamisten från Malmö som bloggar om att Sverige ska bli islamistiskt för att kristendomen inte "fungerar". Omar eller vad han hette.


länk till den?
Citera
2009-02-24, 17:47
  #9
Medlem
Kungahuset gör väldigt mycket god reklam för Sverige utomlands. Väldigt högt anseende bland andra monarik stater. Lättar upp för relationer mellan länderna. Så ja absolut skulle jag säga.
Citera
2009-02-24, 17:53
  #10
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nothX
länk till den?

http://www.skanskan.se/article/20090...vika-mitt-land

Citat:
Kristendomen har haft tusen år på sig men visat sig odugligt. Kristendomen har inte kunnat stå pall. Låt oss nu pröva islam.

Inget varar för evigt. Jag tror att sekularismen är en parantes i vår historia.

Gubbarna och gummorna på mina gamla fotografier är på väg att få liv igen. Ett nytt Sverige vaknar.
Citera
2009-02-24, 17:57
  #11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det är värt sitt pris

Tänkte skriva att ett kungahus är opolitiskt så alla kan gilla regenten. Men med tanke på att rödingarna hellre ser Maos sonson på tronen än Victoria så är det ju inte riktigt sant.

Att hitta någon som alla kan stå bakom är värt sitt pris så regenten behöver inte löna sig nationalekonomiskt. Vilket för övrigt är nästa omöjligt att räkna på.

Hur skulle det vara om en Amerikan hälsar på och för att smickra säger han/hon, intet ont anande. –”Oohh i love your president Mona”. Svaret blir –”fuck you stupid ashole”!.

Eller om han/hon i stället säger, -"what á stupid cow your president is” Då kan man ju bara hålla med och skämmas utav bara fan.


Det blir inga bra internationella relationer med en president, vi måste ha en drottning!
Citera
2009-02-24, 17:58
  #12
Medlem
Blå Rutas avatar
Är väl också till stor del värden som är lite svåra att mäta. Sverige uppskattade ju kungens tal väldigt mycket efter tsunamikatastrofen, sådant är svårt att värdera. Tyckte det var värt varenda öre att se sossekärringen som kritiserade kungen efter det bli hatad av hela landet!
Värden som uppmärksamhet utomlands är alltid bra, men svåra att mäta. Turism är alltid trevligt. Sedan är det ju också kultur, tradition och en del av svenska identiteten. Det är inget jag kommer slåss till sista blodsdroppen för att försvara, men än så länge tycker jag det verkar vara värt det, så varför inte fortsätta så länge kungaynglen inte börjar skära sig och böla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback