• 2
  • 3
2009-02-24, 23:57
Medlem
Plottis avatar
JA, skolan ser. Och skolan märker det. Men det går inte spåra, så skolan gör inte ett skit åt det. Har ni en bra nätverkstekniker i skolan så bryr dom sig inte om det.
Citera
2009-02-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
JA, skolan ser. Och skolan märker det. Men det går inte spåra, så skolan gör inte ett skit åt det. Har ni en bra nätverkstekniker i skolan så bryr dom sig inte om det.

Så klart det går att spåra! Bara kolla vilken tid nerladdningen gjordes och från vilken användare, eller liknande. Men som du säger, har dom en bra nätverkstekniker/administratör så bryr dom sig inte om några små nerladdningar.
Citera
2009-02-25, 00:56
Medlem
BorkaNs avatar
Bara du inte loggar in på ditt egna användarkonto så finns det ju ingenting som kan identifiera dig så det borde vara helt lugnt då.
Citera
2009-02-25, 01:16
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pucco88
Så klart det går att spåra! Bara kolla vilken tid nerladdningen gjordes och från vilken användare, eller liknande. Men som du säger, har dom en bra nätverkstekniker/administratör så bryr dom sig inte om några små nerladdningar.

Kolla grabben BorkaN. Det beror helt på vad för slags skola du går på. Har du en personlig dator du fått eller lånat av skolan. Så går det att spåra. Men annars kan vem som helst använda din dator och ladda ner. Där efter går det inte ge dig som har datorn för någon laddat ner på hans dator. Så när det gäller skolor och att ladda ner så händer inget. Ingen orkar bry sig...
Citera
2009-02-25, 02:15
Medlem
pluttifikations avatar
Nu tänker jag leka djävulens advokat en liten stund!

Jag har faktiskt varit med å skapat (dock inte detaljtekniskt) ett halvt idiotsäkert system i en kommun (detta var dock runt 2004, så förlåt om jag inte varit med på alla hackerturer sen dess). Anledningen till införandet var att skoleleverna gillade att titta på porr alldeles för mycket på lektionerna...

Loggning av alla användares internetaktiviteter.

Spärr med egen proxy, med någon programvara som jag inte kommer ihåg vad den heter, men som uppdaterade och spärrade siter och IP:s by the minute (inkl. alla kända internetproxys), via uppdateringar från programleverantören!

Har för mig att den även hade en massa AI-egenskaper som gjorde att den kände igen "bad-stuff" innan den visste vad det var...

Detta var dock en väldigt liten kommun, så det krävdes bara ett litet antal servrar för att klara av detta arbete, jag antar att en större kommun skulle ha svårare att göra detta på central nivå.

Denna upset borde väl fungera till att även spärra portar och ip till trackers antar jag!

Ska kanske tillägga att det tankesättet som den kommunen hade är inget jag står för eller uppmuntrar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in