Nu tänker jag leka djävulens advokat en liten stund!
Jag har faktiskt varit med å skapat (dock inte detaljtekniskt) ett halvt idiotsäkert system i en kommun (detta var dock runt 2004, så förlåt om jag inte varit med på alla hackerturer sen dess). Anledningen till införandet var att skoleleverna gillade att titta på porr alldeles för mycket på lektionerna...
Loggning av alla användares internetaktiviteter.
Spärr med egen proxy, med någon programvara som jag inte kommer ihåg vad den heter, men som uppdaterade och spärrade siter och IP:s by the minute (inkl. alla kända internetproxys), via uppdateringar från programleverantören!
Har för mig att den även hade en massa AI-egenskaper som gjorde att den kände igen "bad-stuff" innan den visste vad det var...
Detta var dock en väldigt liten kommun, så det krävdes bara ett litet antal servrar för att klara av detta arbete, jag antar att en större kommun skulle ha svårare att göra detta på central nivå.
Denna upset borde väl fungera till att även spärra portar och ip till trackers antar jag!
Ska kanske tillägga att det tankesättet som den kommunen hade är inget jag står för eller uppmuntrar.