Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-14, 04:24
Medlem
En bekant till mig gjorde sin värnplikt på Drottningholms slott. När Madde kom förbi med sin lilla hund skulle man göra honnör för henne. Han tyckte det var höjden av tramsighet.
Citera
2015-08-14, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
En bekant till mig gjorde sin värnplikt på Drottningholms slott. När Madde kom förbi med sin lilla hund skulle man göra honnör för henne. Han tyckte det var höjden av tramsighet.
Det hör väl ändå till god ton att hälsa på de man är satt att skydda.
Är man vpl bär man uniform och då hälsar man med honnör om man är utomhus.
Som vpl representetar man försvaret om man är i uniform oavsett om man är i tjänst eller ej.
Citera
2015-08-14, 05:02
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Han borde satt ett skott i pannan på henne om han var under 21 år gammal. För då hade han inte kunnat få livstids fängelse. Och Sveriges skattebetalare hade besparats en gigantisk parasitsnabel.

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Det hör väl ändå till god ton att hälsa på de man är satt att skydda.
Är man vpl bär man uniform och då hälsar man med honnör om man är utomhus.
Som vpl representetar man försvaret om man är i uniform oavsett om man är i tjänst eller ej.
De värnpliktiga som vaktar där ute är mest för syns skull även om tanken är att de ska sköta visst skalskydd. Det riktiga skyddet tar livvakterna från Säpo hand om.
Citera
2015-08-14, 06:16
Medlem
Citat:

Än sen då? Är man värnpliktig ska man göra honör för alla med högre rank. Om han tycker det är fjantigt borde han aldrig blivit värnpliktig. Soldater ska även göra honör när flaggan hissas eller sänks.
Citera
2015-08-14, 08:22
Medlem
Citat:

Det är inte hon som har bestämt att det ska vara så
Citera
2015-08-14, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius

De värnpliktiga som vaktar där ute är mest för syns skull även om tanken är att de ska sköta visst skalskydd. Det riktiga skyddet tar livvakterna från Säpo hand om.

Det handlar fortfarande om överordnade och underordnade. Inom militären gör du alltid honnör mot överordnade oavsett uppgift.
Citera
2015-08-14, 15:48
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Än sen då? Är man värnpliktig ska man göra honör för alla med högre rank. Om han tycker det är fjantigt borde han aldrig blivit värnpliktig. Soldater ska även göra honör när flaggan hissas eller sänks.
det heter grad, inte rank.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Det handlar fortfarande om överordnade och underordnade. Inom militären gör du alltid honnör mot överordnade oavsett uppgift.
Vilken militär grad har Madeleine eftersom hon är överordnad?
Citera
2015-08-14, 17:11
Medlem
Figzys avatar
Citat:

Vilken befattning hade din bekante, samt i vilka situationer skulle man göra honnör?

Står du vakt vid en av posterna så håller du i ditt vapen, och kan således inte göra honnör.
Däremot kan du stå i enskild ställning.

När jag gick högkvakt, vilket jag gjorde ett antal gånger, så nämndes ingenting om honnörer till de kungliga högheterna utöver Kungen själv dvs, och då förutsatt att du inte bär på vapen som AK5:an, K-pist 45, AK4 osv.
Citera
2015-08-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius

Vilken militär grad har Madeleine eftersom hon är överordnad?

Men fattar du verkligen inte? Klart hon inte har någon militär grad, men hon är kunglig. Hälsar man på en kunglighet så bugar/niger man. Militären gör honnör istället.
Vad är problemet?
Citera
2015-08-14, 20:04
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Men fattar du verkligen inte? Klart hon inte har någon militär grad, men hon är kunglig. Hälsar man på en kunglighet så bugar/niger man. Militären gör honnör istället.
Vad är problemet?
På vilket sätt är en kunglighet utan militär grad "överordnad" en militär? Det är väl en helt vanlig civilist.
Du hävdar att Madeleine är överordnad en soldat, har du glömt vad du skrev?
Citat:

Så mitt problem är att du påstår att Madeleine är "överordnad" en soldat och därför gör honnör. Att en soldat kan hälsa med honnör även på civilister har jag inte sagt något om men det var inte det du påstod. Du påstod att Madeleine är överordnad och därför undrar jag hur?

Vad är ditt problem med det?
Senast redigerad av Fekalius 2015-08-14 kl. 20:07.
Citera
2015-08-14, 21:03
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Fast det beror väl också på varför de har barnflickor, och vad som ingår i deras arbetsuppgifter. Expressen skrev förra året att Madeleine tog med sig Leonore till jobbet (Childhood), och då skulle barnflickan följa med och hjälpa till med lillsessan. Media har också rapporterat om att de vill att Leonore ska tala svenska och engelska felfritt, och på sikt även lära sig tyska för det fick Madde och hennes syskon lära sig som små.

Så jag kan tänka mig att de vill ha barnflickor som är språkkunniga (eller som har ett av dessa tre språk som modersmål), och som kan finnas till hands som avlastning under resor, arbete, offentlig representation och liknande. Det kanske inte alls handlar om att det alltid ska finnas en barnflicka till hands, dygnet runt. Men jag kan bara gissa.

Sedan gissar jag dock att barnflickorna får minst en ledig dag i veckan, kanske till och med två. Men jag tror inte att de jobbar sju dagar i veckan. Dina beräkningar stämmer nog inte helt och hållet.
Enligt min beräkning jobbar varje barnflicka 5,25 pass i veckan. Troligen har de inte barnflicka alla dygnets timmar så det blir nog vanlig veckoarbetstid.
Citera
2015-08-15, 03:18
Medlem
Citat:
Det är inte hon som har bestämt att det ska vara så

Vem har sagt att hon har gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto