Citat:
Ursprungligen postat av
JaneMarple
Det stämmer nog. Jag har också diffusa minnen av det från någon dokumentärfilm. För även om hennes titel blev Queen Dowager = änkedrottning blev det i dagligt tal Queen Elisabeth ändå och man kan inte ha två Queen Elisabeth samtidigt. Därför begärde man (Kungahuset?) att hon skulle kallas the queen mother istället. Men om det blev en officiell titel vet jag inte.
Jag tycker änkedrottning låter bättre och stiligare. Jag kan inte tänka mig Silvia som drottningmodern i framtiden.
Håller med. Det är liksom inte ett 'kungligt' bröllop på samma sätt alls, och de flesta rojalister bryr sig inte ett vitten om Madeleine nu när hon ska bli amerikansk lyxhustru. Men nog kommer man att sitta framför burken och glo ändå.
Det var Eliazabeth I som sjalv valde den titeln och fick den godkand av sin dotter. ELizabeth I hade mycket svart att vanja sig vid att att inte vara Drottning och aven att flytta ut fran slottet och ge plats for sin dotters familj.
Men det var hennes officiella titel fram tills hennes dod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adjudant
Det är nog en vanesak - Drottningmodern var relativt ung när hennes dotter tillträdde tronen och blev som bekant mycket gammal. Många av oss har inte minnen från hennes år som drottning 1936-52, under en för England svår tid. Hon blev helt enkelt Drottningmodern med tiden, kan tänka mig att de flesta där tyckte som du i början.
Så är det nog, det känns framskyndat och inte äkta mellan dem.
Pga av de krigsaren och hur enormt popular kungafamiljen var efter det sa sag hela England henne som en "moder" - sa den titeln blev liksom naturlig for alla att anamma.
Man hade aven en period 3 drottningar. Drottning Mary (av Teck), Drottning Elizabeth I, Marys svardotter och denna dotter Elizabeth II.
Det finns nagon unik bild med alla 3 samtidigt, i sorgeklader i samband med begravning (tror jag) av Elizabeth II pappa.
Rorande Madde tror jag sanningen ar helt enkelt att ytterst fa bryr sig pga att det ar Madde. Madde har liksom inte gjort ett vatten for Sverige eller nyttkat sin stallning till nagot positivt alls.
Victoria ar ju tusen ganger mer popular och tar sin roll pa allvar.
Jag som ar rojalist skiter fullstandigt i detta brollop och anser att Madde borde frantas sin HKH-titel te.x, precis som CP borde nar han gifter sig med Sofia.
Aven om Chris nu inte har nagra skandaler bakom sig och ar ren pa papper sa bor hon inte i Sverige, och hennes atagande ar typ noll och intet.