2013-06-03, 20:05
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, drottningmoder är just det. Morsa till drottningen men inte drottning själv.

Eller hmmm, hur tänker jag nu egentligen? Jag vet att jag har rätt, men nog borde väl Elizabeth II's, (Va snygg hon var när hon var ung f.ö.), mamma ha varit drottning?

Nog finns det väl någon som vet hur det ligger till? Exakt!

Drottningmodern Elisabeth var gift med George den VI och hon var då drottning. När han dog för 60 år sen ca så tillträdde dottern Elisabeth II och hennes mamma blev då drottningmodern.

Nu vet jag inte om vi har samma synsätt här i Sverige, men skulle vi ha det så om CEGE XVI skulle trilla av pinn före Silvia så skulle hon då bli drottningmodern.
Citera
2013-06-03, 21:01
Medlem
JaneMarples avatar
Extra extra. Madeleine tänker inte skaffa sig ett efternamn vid giftermålet utan nobbar att heta O'Neill.
Hon kommer att heta Madeleine Thérèse Amelie Josephine , med titeln prinsessa av Sverige i fortsättningen också. Klokt av henne tycker jag med tanke på ev. skilsmässa i framtiden

http://www.expressen.se/nyheter/prin...nobbar-oneill/
Citera
2013-06-03, 21:19
Medlem
Intresset kändes större i media och allmänheten 2010 än nu. De monarkiintresserade jag känner anser inte detta bröllop vara av någon större prioritet.
Citera
2013-06-03, 21:36
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -silent-
Tror nog att Prinsessans kontokort räcker gott till att shoppa med faktiskt

Ciggen har ingen större förmögenhet och är mycket dyr i drift. Är Portföljens skattkista djup och stor nog?

Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Extra extra. Madeleine tänker inte skaffa sig ett efternamn vid giftermålet utan nobbar att heta O'Neill. Hon kommer att heta Madeleine Thérèse Amelie Josephine , med titeln prinsessa av Sverige i fortsättningen också. Klokt av henne tycker jag med tanke på ev. skilsmässa i framtiden

Skulle ha höjt på ögonbrynen om Ciggen hade valt att lägga till Portföljens efternamn. Hon är ju viktigare, finare och bättre än alla andra.
Citera
2013-06-03, 22:04
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinflaskan
Jag har läst någonstans att "Elisabeths morsa" inte ville kallas för änkedrottning och då blev det drottningmodern istället.

Det stämmer nog. Jag har också diffusa minnen av det från någon dokumentärfilm. För även om hennes titel blev Queen Dowager = änkedrottning blev det i dagligt tal Queen Elisabeth ändå och man kan inte ha två Queen Elisabeth samtidigt. Därför begärde man (Kungahuset?) att hon skulle kallas the queen mother istället. Men om det blev en officiell titel vet jag inte.
Jag tycker änkedrottning låter bättre och stiligare. Jag kan inte tänka mig Silvia som drottningmodern i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Intresset kändes större i media och allmänheten 2010 än nu. De monarkiintresserade jag känner anser inte detta bröllop vara av någon större prioritet.
Håller med. Det är liksom inte ett 'kungligt' bröllop på samma sätt alls, och de flesta rojalister bryr sig inte ett vitten om Madeleine nu när hon ska bli amerikansk lyxhustru. Men nog kommer man att sitta framför burken och glo ändå.
Citera
2013-06-03, 23:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Ciggen har ingen större förmögenhet och är mycket dyr i drift. Är Portföljens skattkista djup och stor nog?

Skulle ha höjt på ögonbrynen om Ciggen hade valt att lägga till Portföljens efternamn. Hon är ju viktigare, finare och bättre än alla andra.

Om jag förstått det hela rätt är Portföljen en av de där - om inte superrika - så i varje fall medlem av den ordentligt förmögna gräddan. I de sammanhangen har Ciggen levt ett tämligen ordinärt H&M-liv, så det ska nog inte vara några problem om hon inte får totalt shopping-spel. Det är helt enkelt ett väldigt vanligt win-win-äktenskap där han bidrar med pengar och hon med namn.

Angående de höga oddsen för ett lyckat äktenskap, kan jag tillägga att kungliga äktenskap i allmänhet är olyckliga. Visserligen lyckligare ju längre från tronen det är. Men ändå.
Citera
2013-06-04, 00:55
Medlem
Tyskan kan fortsätta att vara drottning tills hon dör. Hakan blir drottning, och samtidigt regent och statschef. Inga problem att ha två drottningar samtidigt. I USA så kallas f.d. presidenter alltjämt för president - oavsett om de är sittande eller ej. Vad gäller Ciggens efternamn, så är det väl ingen större idé att hon tar Portföljens. Det blir bara förvirrande när de skall skiljas om ett par år - om de ens kommer att gifta sig. Det vet vi på lördag eftermiddag.
Citera
2013-06-04, 07:41
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Det stämmer nog. Jag har också diffusa minnen av det från någon dokumentärfilm. För även om hennes titel blev Queen Dowager = änkedrottning blev det i dagligt tal Queen Elisabeth ändå och man kan inte ha två Queen Elisabeth samtidigt. Därför begärde man (Kungahuset?) att hon skulle kallas the queen mother istället. Men om det blev en officiell titel vet jag inte.Jag tycker änkedrottning låter bättre och stiligare. Jag kan inte tänka mig Silvia som drottningmodern i framtiden.

Det är nog en vanesak - Drottningmodern var relativt ung när hennes dotter tillträdde tronen och blev som bekant mycket gammal. Många av oss har inte minnen från hennes år som drottning 1936-52, under en för England svår tid. Hon blev helt enkelt Drottningmodern med tiden, kan tänka mig att de flesta där tyckte som du i början.

Citat:
Det är liksom inte ett 'kungligt' bröllop på samma sätt alls, och de flesta rojalister bryr sig inte ett vitten om Madeleine nu när hon ska bli amerikansk lyxhustru.

Så är det nog, det känns framskyndat och inte äkta mellan dem.
Citera
2013-06-04, 07:53
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Det stämmer nog. Jag har också diffusa minnen av det från någon dokumentärfilm. För även om hennes titel blev Queen Dowager = änkedrottning blev det i dagligt tal Queen Elisabeth ändå och man kan inte ha två Queen Elisabeth samtidigt. Därför begärde man (Kungahuset?) att hon skulle kallas the queen mother istället. Men om det blev en officiell titel vet jag inte.
Jag tycker änkedrottning låter bättre och stiligare. Jag kan inte tänka mig Silvia som drottningmodern i framtiden.

Håller med. Det är liksom inte ett 'kungligt' bröllop på samma sätt alls, och de flesta rojalister bryr sig inte ett vitten om Madeleine nu när hon ska bli amerikansk lyxhustru. Men nog kommer man att sitta framför burken och glo ändå.

Det var Eliazabeth I som sjalv valde den titeln och fick den godkand av sin dotter. ELizabeth I hade mycket svart att vanja sig vid att att inte vara Drottning och aven att flytta ut fran slottet och ge plats for sin dotters familj.

Men det var hennes officiella titel fram tills hennes dod.

Citat:
Det är nog en vanesak - Drottningmodern var relativt ung när hennes dotter tillträdde tronen och blev som bekant mycket gammal. Många av oss har inte minnen från hennes år som drottning 1936-52, under en för England svår tid. Hon blev helt enkelt Drottningmodern med tiden, kan tänka mig att de flesta där tyckte som du i början.

Så är det nog, det känns framskyndat och inte äkta mellan dem.

Pga av de krigsaren och hur enormt popular kungafamiljen var efter det sa sag hela England henne som en "moder" - sa den titeln blev liksom naturlig for alla att anamma.
Man hade aven en period 3 drottningar. Drottning Mary (av Teck), Drottning Elizabeth I, Marys svardotter och denna dotter Elizabeth II.
Det finns nagon unik bild med alla 3 samtidigt, i sorgeklader i samband med begravning (tror jag) av Elizabeth II pappa.

Rorande Madde tror jag sanningen ar helt enkelt att ytterst fa bryr sig pga att det ar Madde. Madde har liksom inte gjort ett vatten for Sverige eller nyttkat sin stallning till nagot positivt alls.
Victoria ar ju tusen ganger mer popular och tar sin roll pa allvar.

Jag som ar rojalist skiter fullstandigt i detta brollop och anser att Madde borde frantas sin HKH-titel te.x, precis som CP borde nar han gifter sig med Sofia.
Aven om Chris nu inte har nagra skandaler bakom sig och ar ren pa papper sa bor hon inte i Sverige, och hennes atagande ar typ noll och intet.
Citera
2013-06-04, 08:02
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamoro
Tuggar dom fradga på tv4 just nu?

Sitter och väntar på nästa "stora avslöjande" från skjutjärnsreportrarna på kalla fakta om nazistkopplingar i kungafamiljen. Nu har dom ju Madeleines svärmorsa att dissekera.

Eva Walter. Född 1940 i Österrike.

Igår hade Aftonblaskan ett uppslag ("Här är Chris hemliga släkt") med släktträd och allt. Det visade sig dock enbart gälla Portföljens fars sida. Vad gäller hans mors sida stötte blaskans reporter på patrull, då Portföljen nobbade den biten genom Hovets informationschef Bertil Ternert:
Citat:
- Chris valde bort att få en kunglig titel för att få fortsätta med sin nuvarande yrkesverksamhet. Men han valde även bort titeln för att han förstår att om man blir en kunglig person i Sverige så blir även hans släktningar offentliga personer. Chris har velat att de ska slippa dras in i offentligheten.

Med andra ord finns det minst en hund begraven på mammans sida, som de inte vill ska komma fram.
Citera
2013-06-04, 08:15
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Igår hade Aftonblaskan ett uppslag ("Här är Chris hemliga släkt") med släktträd och allt. Det visade sig dock enbart gälla Portföljens fars sida. Vad gäller hans mors sida stötte blaskans reporter på patrull, då Portföljen nobbade den biten genom Hovets informationschef Bertil Ternert:

Med andra ord finns det minst en hund begraven på mammans sida, som de inte vill ska komma fram.

Fast det tycker jag ar helt ointressant, personligen. Det enda intressant ar ju vad han gjort/sagt/hittat pa. Han kan ju knappast klandras for vad hans slakt kan ha gjort eller deras forflutna. Jag tycker det ar lite otackt att folk forvantas ta ansvar for vad ens familj gjort. Tanker nu te.x pa Lofven och hans bio-mamma som har nagot naziforflutet te.x

Gallande Madde sa ar det val att hon valt att behalla sin HKH-titel, och da slar det efternamn. Prinsessan Birgitta som var den enda (av systrarna) som fick behalla HKH var ocksa den enda som inte tog sin makes efternamn.

Personligen tycker jag Chris val ar det enda sympatiska han visat hitills. Sa kudos for det faktiskt.
Citera
2013-06-04, 08:44
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Fast det tycker jag ar helt ointressant, personligen. Det enda intressant ar ju vad han gjort/sagt/hittat pa. Han kan ju knappast klandras for vad hans slakt kan ha gjort eller deras forflutna. Jag tycker det ar lite otackt att folk forvantas ta ansvar for vad ens familj gjort.

Nja, det beror på - om Portföljen är där han är idag på grund av gamla nazistpengar och/eller kontakter från den tiden är det i högsta grad relevant och påverkar än idag. Det bör komma fram i ljuset, sen kan det som i Löfvens fall visa sig att Portföljen personligen är helt ovetandes om detta. Gillar dock inte själva mörkningen, då är det något som de inte vill ska komma fram.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Gallande Madde sa ar det val att hon valt att behalla sin HKH-titel, och da slar det efternamn. Prinsessan Birgitta som var den enda (av systrarna) som fick behalla HKH var ocksa den enda som inte tog sin makes efternamn.

Nja, enligt hovexperten Sten Hedman (länk till artikel) lade HKH Birgitta till makens efternamn när de gifte sig, men det kanske är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in