Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femrik
Chris tankar just nu, kanske:

Ååhh, varför skulle jag bli ihop med en schweisisk (eller var det svensk?) prinsessa för?
Nu kommer nån jävla Herman Lindqvist och klagar på en bara för att man struntar i nobelpris och middagar.

Fuck you, Herman!!

1. De påpekade bara att den blivande hertigen kommer att behöva en längre kurs i hovsuppförande ifall han ska representera Sverige. Det handlar inte om bordsskick utan om att anpassa sig till att paparatzifotograferna kommer att jaga honom växlingsvis livet ut, att de kommer att klättra längs stupröret till 22:a våningen, jaga han med UAV:er & satelliter osv. osv. Så vad Herman avsåg var nog att personen behöver lite mer utbildning så att det inte blir fler foton av slaget i aftonbladet. För trots allt så blir väl Chris numero sju, åtta, nio eller tio i tronföljden efter giftermålet?

Citat:
Ursprungligen postat av bea67
jag undrar hur långt efter bröllopet han kommer vara otrogen mot madde,4 år kanske ,vad tror ni

1. Då kommer madde att skrika "eddie I want half", så jag tror att Chris håller sig i skinnet på den punkten. Även om man alltid måste göra en disclaimer på den punkten dvs. "göra förbehåll för allt som inte vet något om".
Citera
2012-12-12, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Fantastiskt roligt!

Utviket kämpar på som tusan för att passa in, men verkar inte riktigt klara av det. Jag måste erkänna att Njuren klarar rollen med glans. Biträdet försökte med tröttnade på hela och knullade en norska i stället. Och nu Valpen som ger fingret åt hela spektaklen allmedan Lindqvist bekymrat skakar på huvudet.

Min gissning är att det inte alls kommer att ta slut, utan att Ciggen inser vad ett riktigt jetsetliv är.

Hur är det då, att springa runt bakis med en ful keps och "ge fingret" åt folk?
Jag tycker mer det påminner om ett riktigt WT liv!
Citera
2012-12-12, 13:51
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
För trots allt så blir väl Chris numero sju, åtta, nio eller tio i tronföljden efter giftermålet?

Varför skulle Chris få en plats i tronföljden? Inte ens Prins Daniel fick en plats i tronföljden. Snarare är det bara de nuvarande personerna i tronföljden (Kronprinsessan, prinsessan Estelle, Prins Carl Philip och Prinsessan Madeleine) och deras barn som kommer få en plats i tronföljden. Inte deras eventuella framtida makar (eller den nuvarande maken prins Daniel). Så varför skulle Chris få en plats i tronföljden?
Citera
2012-12-12, 21:31
Medlem
TaxMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Varför skulle Chris få en plats i tronföljden? Inte ens Prins Daniel fick en plats i tronföljden. Snarare är det bara de nuvarande personerna i tronföljden (Kronprinsessan, prinsessan Estelle, Prins Carl Philip och Prinsessan Madeleine) och deras barn som kommer få en plats i tronföljden. Inte deras eventuella framtida makar (eller den nuvarande maken prins Daniel). Så varför skulle Chris få en plats i tronföljden?
Helt riktigt. Enligt grundlagen kan endast Carl XVI Gustavs arvingar bli monarker.

Jag undrar dock om oäkta barn kan komma i tronföljden. Om Madeleine klämde ut sig en unge utanför äktenskapen t.ex., skulle han/hon bli kung/drottning om resten av släkten plötsligt dog?
Citera
2012-12-12, 21:32
Medlem
Citat:

Det beror på hur man ser på saken. Tittar man på saken legalt så kan man väldigt lätt få intrycket att Prins Daniel inte finns i tronföljden medan han traditionellt som fader till Estelle till "lägst" skulle utses till Estelles förmyndare för fallet att tex. Viktoria avgick eller annars lämnade tronföljden. På samma vis skulle Chris O'Neill få stiga in för Madeleine för det fallet att Madeleines gren blev aktiv som tronföljare och detta ännu mer tydligt för fallet att minst ett barn tillkommit.

Tittar man på sedan rent historiskt på saken så är just den traditionella anledningen den formella orsaken till att alliansen mellan Gustav IV Adolf och den dåvarande Ryske tsaren bröts, av formellt religiösa skäl [samtidigt som andra i den Ryska tronföljden ogärna ville ha Gustav IV Adolf i tronföljden. Vilket också delvis angavs som anledning när alliansen bröts och Ryssland bytte sida i dåvarande världskriget även om Ryssland gav ett tröstpris i sitt löfte om att hantera Napoleon i fredsavtalet 1809 varvid Gustav IV Adolf redan degraderats till optimistjollekapten och sökandet efter en ny kung inletts].

Nu är jag inte expert på successionsordningen utan låter er själva inse fakta. Däremot kan det ju vara som så att Sveriges riksdag anser att någon annan är lämpligare som förman till ett tronföljarbarn än den andra halvan, men jag hyser stora tvivel om den saken.

Citera
2012-12-12, 22:12
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Helt riktigt. Enligt grundlagen kan endast Carl XVI Gustavs arvingar bli monarker.

Jag undrar dock om oäkta barn kan komma i tronföljden. Om Madeleine klämde ut sig en unge utanför äktenskapen t.ex., skulle han/hon bli kung/drottning om resten av släkten plötsligt dog?

Bra fråga, dessvärre har jag inte ett lika bra svar på den frågan. Andra kungahus tillåter inte att oäkta barn har rätt till tronen. Det är tex fallet med furste Albert (av Monaco) och hans två oäkta barn.

Läser man vad som står i successionsordningen så står det inget specifikt om oäkta barn. Bara vad som händer om en prins eller prinsessa som nu finns i tronföljden förlorar arvsrätten till tronen. Då påverkar det eventuella barn också. Man kan nog tolka det som om även oäkta barn kan ha rätt till tronen då ungen trots allt är ett ättling till nuvarande kungen, men jag kanske tolkar fel

Om jag tolkar rätt så kan prinsessan Madeleine alltså föda oäkta barn som eventuellt kan bli framtida kung/drottning även om det inte är troligt.
Citera
2012-12-12, 22:17
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Det beror på hur man ser på saken. Tittar man på saken legalt så kan man väldigt lätt få intrycket att Prins Daniel inte finns i tronföljden medan han traditionellt som fader till Estelle till "lägst" skulle utses till Estelles förmyndare för fallet att tex. Viktoria avgick eller annars lämnade tronföljden. På samma vis skulle Chris O'Neill få stiga in för Madeleine för det fallet att Madeleines gren blev aktiv som tronföljare och detta ännu mer tydligt för fallet att minst ett barn tillkommit.

Får inte en annan kunglig person bli förmyndare då istället för Prins Daniel/Chris O'Neill om deras kungliga barn skulle bli kronprins/kronprinsessa medan deras mammor har förlorat rätten till tronen pga dödsfall eller något annat? Med tanke på hur det såg ut med Prins Bertil och vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf när Carl Gustaf var liten och det behövdes en vuxen förmyndarregent ifall något skulle hända och Carl Gustaf fortfarande skulle vara omyndig och inte kunna ta över tronen.
Citera
2012-12-13, 09:07
Medlem
Citat:
Får inte en annan kunglig person bli förmyndare då istället för Prins Daniel/Chris O'Neill om deras kungliga barn skulle bli kronprins/kronprinsessa medan deras mammor har förlorat rätten till tronen pga dödsfall eller något annat? Med tanke på hur det såg ut med Prins Bertil och vår nuvarande kung Carl XVI Gustaf när Carl Gustaf var liten och det behövdes en vuxen förmyndarregent ifall något skulle hända och Carl Gustaf fortfarande skulle vara omyndig och inte kunna ta över tronen.

1. Det är den tredje grenen det handlar om för ett sådant utfall. Men du, du får ringa Herman Lindqvist eller någon annan expert på det hela för att utreda saken.
Citera
2012-12-13, 21:31
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
1. Det är den tredje grenen det handlar om för ett sådant utfall. Men du, du får ringa Herman Lindqvist eller någon annan expert på det hela för att utreda saken.

Nej, så intresserad är jag inte av ämnet. Jag reagerade bara på att du tidigare trodde att Chris O'Neill skulle få plats 8-9 i tronföljden. När vi just nu bara har 4 personer i tronföljden och att Prinsessan Madeleines make (oavsett vem det är) aldrig skulle få en plats i tronföljden. Kanske som tillfällig förmyndarregent (inte troligt), men aldrig som permanent regent och därmed ingen plats alls i tronföljden.
Citera
2012-12-14, 07:34
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hur är det då, att springa runt bakis med en ful keps och "ge fingret" åt folk?
Jag tycker mer det påminner om ett riktigt WT liv!

Att springa runt utan pengar och ge fingret åt folk: WT
Att göra samma sek MED pengar. Ej WT.
Citera
2012-12-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att springa runt utan pengar och ge fingret åt folk: WT
Att göra samma sek MED pengar. Ej WT.

WT = den sa sa't - han va't.

Heja Chris.
Paparazzifotografer är lågt stående varelser. Det är helt rätt att visa vad man tycker om deras trakasserier.

Dessutom borde familjen Bernadotte skärpa till sig och visa att de är fina nog för att få en herre som Chris ingift.
Citera
2012-12-14, 09:57
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royoroger
WT = den sa sa't - han va't.

Heja Chris.
Paparazzifotografer är lågt stående varelser. Det är helt rätt att visa vad man tycker om deras trakasserier.

Dessutom borde familjen Bernadotte skärpa till sig och visa att de är fina nog för att få en herre som Chris ingift.

På vilket sätt är Chris bättre än hela kungafamiljen, eftersom de minsann ska visa att de är fina nog för honom? Det borde snarare vara han som ska visa sig vara fin nog för en svensk prinsessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in