2010-06-30, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Är du efterbliven? Hela kungafamiljen är ju parasiter!!
Hur menar du?
Dem utför ett jobb mot betalning. Precis som majoriteten av folket.
Citera
2010-06-30, 10:25
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher82
Hur menar du?

Nej, det gör de inte. Oavsett vilka moraliska värderingar man lägger in i kungahuset, så har de inte något arbete. Deras uppgift är beskriven i lagen, och de får pengar av riksdagen varje år. Något arbete är det inte.
Citera
2010-06-30, 10:26
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Hur menar du?

Majoriteten av Svenska folket arbetar 47 veckor om året och har semester 5 veckor, Snärtan verkar ha missförstått det hela, hon har "semester" 47 veckor om året, ledig ca 4 veckor, och jobbar ca 1 vecka.

.
Citera
2010-06-30, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, det gör de inte. Oavsett vilka moraliska värderingar man lägger in i kungahuset, så har de inte något arbete. Deras uppgift är beskriven i lagen, och de får pengar av riksdagen varje år. Något arbete är det inte.
Att representera Sverige i vått och torrt är väl om något ett arbete. De kan ju knappast göra som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Majoriteten av Svenska folket arbetar 47 veckor om året och har semester 5 veckor, Snärtan verkar ha missförstått det hela, hon har "semester" 47 veckor om året, ledig ca 4 veckor, och jobbar ca 1 vecka.
Hur deras arbetsveckor ser ut har du nog bättre koll på än jag. Men hur många skulle egentligen vilja byta vardag med kungafamiljen?
Senast redigerad av The Butcher82 2010-06-30 kl. 10:54.
Citera
2010-06-30, 11:12
Medlem
Det finns inte en chans att William skulle vara intresserad av en bortskämd svensk prinsessa. Han väljer nog bland de fina inhemska familjerna som är bättre lämpade att tåla brittisk press. Dessutom börjar Madeleine bli lite till åren, vacker eller ej.
Citera
2010-06-30, 11:42
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Vad är skillnad mellan en kejsare och en kung?

I praktiken ingen skillnad idag. I de kungliga kretsarna betraktas dock kejsare av tradition som snäppet högre än kung och anländer allra sist till t.ex en galamiddag.
Citera
2010-06-30, 12:13
Medlem
Citat:
Hur menar du?

Varför använder så många den felaktiga böjningen av personliga pronomen "dem" istället för den korrekta "de"?

Är det resultatet av en dålig svenskundervisning i skolorna eller bara vanlig Rinkeby-svenska?
Citera
2010-06-30, 12:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Att representera Sverige i vått och torrt är väl om något ett arbete. De kan ju knappast göra som de vill.

Hur deras arbetsveckor ser ut har du nog bättre koll på än jag. Men hur många skulle egentligen vilja byta vardag med kungafamiljen?

De representerar inte Sverige för att de måste. De gör det på eget bevåg och det finns inget tvång. Det är möjligt att det skulle snålas på apanaget från riksdagen om de vägrar nobelmiddag, men det är inget som de är tvungna till. För övrigt betackar jag mig för deras representation.

Självklart vill jag inte byta med Knugen. Jag skulle skämmas.
Citera
2010-06-30, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Varför använder så många den felaktiga böjningen av personliga pronomen "dem" istället för den korrekta "de"?

Är det resultatet av en dålig svenskundervisning i skolorna eller bara vanlig Rinkeby-svenska?
Eller bara vanlig dyslexi kanske.
Varför väljer folk att bli lärare när de kan bli miljonärer?
Världen är allt bra konstig ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
De representerar inte Sverige för att de måste. De gör det på eget bevåg och det finns inget tvång. Det är möjligt att det skulle snålas på apanaget från riksdagen om de vägrar nobelmiddag, men det är inget som de är tvungna till. För övrigt betackar jag mig för deras representation.

Självklart vill jag inte byta med Knugen. Jag skulle skämmas.
Hur länge tror du kungafamiljen skulle bli kvar om de vägrade att gå på Nobelfesten, Victoriadagen samt diverse andra välgörenhetsföreställningar?
Kungahuset är bland det svenskaste vi har och en president vore ett klart nerköp!
Är det storleken på apanaget som stör dig eller?
Senast redigerad av The Butcher82 2010-06-30 kl. 13:00.
Citera
2010-06-30, 12:36
Medlem
Citat:
Eller bara vanlig dyslexi kanske.
Varför väljer folk att bli lärare när de kan bli miljonärer?
Världen är allt bra konstig ibland.

Ta det inte så personligt.
Det är inte dyslexi för fenomenet finns
spritt över allt. Det är nysvenska
som vi kommer att få leva med.
Citera
2010-06-30, 12:41
Medlem
Dom två största posterna i apanaget är underhåll av slott och inventarier, den andra är personal.

Dom två kostnaderna hade vi haft även om det hade varit republik. Prinsessan Madeleine uppbär inget apanage och har aldrig gjort. Det är privata pengar det handlar om.
Citera
2010-06-30, 12:48
Medlem
brianmolkos avatar
Tha deras "parasiterande" drabbar inte mig... däremot andras ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in