Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-24, 09:40
  #1
Medlem
Tjena!

Jag har bestämt mig för att plocka ihop en HTPC med Mini-ITX som formfaktor.
Jag har kollat lite på Jetway moderkorten, vilket lämpar sig bäst?

Det jag kräver är:
* 5.1 ljud
* 720p, helst 1080p utan lagg.
* DVI

Det jag undrar är alltså vad jag bör skaffa för komponenter för att fixa detta, så billigt som möjligt.
Vet inte heller om jag ska satsa på AMD/Intel, AMD är väl billigast antar jag.
Det enda jag har bestämt mig för är ett PicoPSU, så ni har helt fria händer!

Kom gärna med frågor om ni undrar något!

Tack på förhand
Citera
2009-02-24, 10:36
  #2
Medlem
Roraxs avatar
Har du tänkt ha det i ett chassi gjort för mini-ITX? Jag ser några problem för dig, för det första är väl bara PicoPSU på dryga 120 watt? Sen har du en processor på kanske max 1.8ghz som inte kommer att klara av att köra 1080p. Utöver det så har du ett nätagg som inte kommer klara av att driva ett hyfsat grafikkort.

Nu kanske det finns saker jag inte sett då jag inte kollat runt överdrivet mycket på mini-ITX på sista tiden men verkar ganska omöjligt att ha en 1080p laggfri HTPC i mini-ITX format med ett PicoPSU.
Citera
2009-02-24, 10:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorax
Har du tänkt ha det i ett chassi gjort för mini-ITX? Jag ser några problem för dig, för det första är väl bara PicoPSU på dryga 120 watt? Sen har du en processor på kanske max 1.8ghz som inte kommer att klara av att köra 1080p. Utöver det så har du ett nätagg som inte kommer klara av att driva ett hyfsat grafikkort.

Nu kanske det finns saker jag inte sett då jag inte kollat runt överdrivet mycket på mini-ITX på sista tiden men verkar ganska omöjligt att ha en 1080p laggfri HTPC i mini-ITX format med ett PicoPSU.


Ojoj, tänkte inte på det.
Får skrota den idéen och köra med ett vanligt nätagg då, tack för svaret iaf!
Förslag på prolle osv?
Citera
2009-02-24, 12:34
  #4
Medlem
Roraxs avatar
Processorn spelar inte sådär jättestor roll om du tänkt ha ett grafikkort som klarar av att decoda HD-material. Nu vet jag inte om det är universellt men ATI har något som de kallar UVD (Unified Video Decoder) för att ta över belastningen från processorn till grafikkortet. "Bättre" kort har dock inte någon UVD då de är tillräckligt kraftiga i sig för att klara detta. Men antar du inte tänkt spela på din HTPC.

Är som sagt inte sådär jätteinsatt i HTPC världen eller när det gäller MPEG-2/H.264 decoding så svårt att ge bra råd. Men om jag vore du skulle jag kolla på de olika "HTCP"-chassin som finns och utgå utifrån vad som får plats i det.

Sen gäller det funktion/prestanda/pris du är beredd att betala också. Exempelvis om kostnaden inte är ett problem kan du alltid skaffa en vattenkyld HTPC med SSD disk(ar) så är ljudnivån obefintlig (lär kosta mycket mer än det smakar däremot)
Citera
2009-02-24, 13:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorax
Processorn spelar inte sådär jättestor roll om du tänkt ha ett grafikkort som klarar av att decoda HD-material. Nu vet jag inte om det är universellt men ATI har något som de kallar UVD (Unified Video Decoder) för att ta över belastningen från processorn till grafikkortet. "Bättre" kort har dock inte någon UVD då de är tillräckligt kraftiga i sig för att klara detta. Men antar du inte tänkt spela på din HTPC.

Är som sagt inte sådär jätteinsatt i HTPC världen eller när det gäller MPEG-2/H.264 decoding så svårt att ge bra råd. Men om jag vore du skulle jag kolla på de olika "HTCP"-chassin som finns och utgå utifrån vad som får plats i det.

Sen gäller det funktion/prestanda/pris du är beredd att betala också. Exempelvis om kostnaden inte är ett problem kan du alltid skaffa en vattenkyld HTPC med SSD disk(ar) så är ljudnivån obefintlig (lär kosta mycket mer än det smakar däremot)

Glömde nämna det, men jag ska troligen satsa på att fixa ett eget chassi.
Dessutom hade jag tänkt köra med intern grafik, om det skulle funka bra,
har kollat på moderkortet Jetway NC62K som kör med Nvidia 8200 grafik.
Men prolle och minnen då?, vad bör jag köra på?
Antar att det beror på om jag ska dekoda med enbart processorn osv.
Men jag läste att interna grafiken på NC62K skulle klara hårdvaruacceleration(http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=837275)

Så antar att d inte behövs nån speciellt snabb prolle eller så?
Förslag?
Tack för svaren förresten.
Citera
2009-02-24, 17:04
  #6
Medlem
Roraxs avatar
Har inte läst särskilt mycket om 8200 men är det så bra som länken till sweclockers säger, vilket egentligen inte sa särskilt mycket om man tittar diagrammet förutom att CPU inte behövde arbeta (exempelvis sa det inte om det var uppspelbart utan bara att CPU bara använde dryga 5-10%) så kan du antingen köpa en billig CPU och använda dig av. Eller så köper du en bättre CPU och klockar ner den för att på så sätt få en svalare HTPC.

Minnen i sig fungerar det alldeles utmärkt med vilket "Value ram" som helst. Behöver inte vara några värstingminnen precis. Och jag hade nog kört på en 2gig/4gig beroende på hur mycket jag vill lägga. Minnen är så billigt ändå nuförtiden.
Citera
2009-02-24, 19:44
  #7
Medlem
Fullfittans avatar
Ska du köra på en AMD-prolle så titta på moderkort från AMD (780G,790G?).
Ska du köra med Intel-prolle så titta på moderkort från Nvidia (9300/9400).
Citera
2009-02-25, 11:32
  #8
Medlem
Plockade ihop det här lite snabbt:

Athlon64 X2 4850E 2.5Ghz 45w
DDR2 2GB SODIMM PC4200 533Mhz 200pin
NC81-LF AMD 780G SB700 Chipset Mini-ITX

Vad sägs?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback