• 1
  • 2
2009-02-23, 23:13
Medlem
Nokenoas avatar
Jag och min sambo ska nu uppgradera vårat "nybörjarakvarium" till ett på cirkus 200L, och vill veta lite vad det är för fiskar man kan ha?

Jag har haft och tagit hand om mitt akvarium (med framgång) i över två år och känner att jag kan gå upp för trappan i svårighetsgrad nu, så det känns inte som att någon fiskart ska vara något problem sålänge jag är påläst.

Jag har funderat på någon munruvande art, men vet inte vilken jag ska satsa på då, och vad det är som passar sig i ett 200L-kar...

Tips, idéer?

För tillfället har jag bara tetror (och dom vill jag ha kvar sålänge ni inte säger att dom kommer bli uppätna...) och några malar i akvariumet, i väntan på det nya.
Citera
2009-02-24, 16:08
Medlem
Du kan i princip ha vad du vill. MEn jag skulle vilja rekommendera Malawiciklider. Färgranna och vackra. Mycket enkla att sköta.
Citera
2009-02-24, 16:28
Medlem
Mandingos avatar
malawi är svåra på tetror och gillar inte samma vattenvärden... om du är riktigt seriös så bör du ju kunna ha Diskus... annars är dvärgciklider på modet nu... apistogramma-släktet har många snygga och roliga fiskar...
Citera
2009-02-25, 00:22
Medlem
FordEscis avatar
Pirayor, pygocentrus nattereri, den köttätande varianten. Underhållande och tålig fisk. Fina är dom dessutom.
Citera
2009-02-25, 14:11
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
malawi är svåra på tetror och gillar inte samma vattenvärden... om du är riktigt seriös så bör du ju kunna ha Diskus... annars är dvärgciklider på modet nu... apistogramma-släktet har många snygga och roliga fiskar...

om ja inte mins fel är ett 200 liter på tok för litet för diskus.. duger för ungdjur.. sen så ska dom minst ha 60cm högt akvarium för att trivas...
Citera
2009-02-25, 14:58
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIG MaMa CheFFo
om ja inte mins fel är ett 200 liter på tok för litet för diskus.. duger för ungdjur.. sen så ska dom minst ha 60cm högt akvarium för att trivas...

Diskusar måste vara dom tråkigaste fiskarna i världshistorien.
Citera
2009-02-25, 15:01
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Diskusar måste vara dom tråkigaste fiskarna i världshistorien.

har du haft dessa fiskar sj ? jag gillar att beskåda alla amerikanska ciklider då jag gillar deras beteenden.. visst diskus är kanske inte den roligaste fisken.. men den kallas inte `akvariset konung` för inget.. väldigt vacker fisk
Citera
2009-02-25, 15:36
Medlem
browneyes avatar
Citat:

200 liter räcker gott för 4-6 diskusar. Det här att akvariets höjd skulle vara så avgörande är till största delen en myt. Diskusar går fint ihop med tetror och det viktigaste är att man har väldigt mjukt vatten i kranen som vi har i Göteborg. Då går det utmärkt att hålla dessa på pH 7. Har man inte jättemjukt vatten får man filtrera genom torv.

Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Jag har funderat på någon munruvande art, men vet inte vilken jag ska satsa på då, och vad det är som passar sig i ett 200L-kar...

Tips, idéer?

För tillfället har jag bara tetror (och dom vill jag ha kvar sålänge ni inte säger att dom kommer bli uppätna...) och några malar i akvariumet, i väntan på det nya.

Du bör helt klart satsa på ciklider. All annan fisk kallas av vana akvarister för "skräpfisk" (undantaget saltvattensfiskar och några andra).
Ciklider är utan tvekan de mest intressanta akvariefiskarna. De är revirhävdande och yngelvårdande och oftast mycket vackra att beskåda.
Du säger att du är intresserad av munruvande fiskar och då skulle jag också rekommendera Malawiciklider. Dessa ska leva trångt, med högt pH och hårt vatten. I naturen lever dessa vid stenbankar där det knappt finns några växter. De seriösa malawiciklidioterna har således inga växter i dessa kar. De är mycket färgglada och är munruvare.

Ett råd till dig som upcoming akvarist: Försök att få det så naturligt som möjligt, blanda inte fiskar från olika världsdelar hej vilt och undvik för allt i världen sjunkna skepp och dykare!!!
Citera
2009-02-25, 16:32
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
har du haft dessa fiskar sj ? jag gillar att beskåda alla amerikanska ciklider då jag gillar deras beteenden.. visst diskus är kanske inte den roligaste fisken.. men den kallas inte `akvariset konung` för inget.. väldigt vacker fisk

Jag gillar nästan alla sorters ciklider, dock avskyr jag discusar, en så jävla överskattad fisk. Dom ser så efterblivna och tråkiga ut. Dessutom är dom extremt känsliga, måste ha exakta värden och sånt skit. Jag har ett kar med en piraya(12cm) och ett kar med en black ghost(15cm), de är dom två roligaste fiskarna jag har haft. Kolla mer på Black Ghost om du vill ha en udda och fräsig fisk
Citera
2009-02-25, 18:26
Medlem
Jag skulle nog valt scalarer, någon dvärgciklid(Apistogramma agassizii - regbågsciklid, är väldigt fin), tetror och någon mal och lagt extra pengar på snygga växter samt snygg bakrund(ev. co2).
Kanske discus om du känner att du klarar av dem.
Senast redigerad av Lulzz 2009-02-25 kl. 18:44.
Citera
2009-02-25, 19:24
Medlem
anordmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
... gå upp för trappan i svårighetsgrad nu, så det känns inte som att någon fiskart ska vara något problem sålänge jag är påläst.

Gå upp för trappan..?? det är ju just små akvarier som är svåra att få till en bra balans i!
Jag rekomenderar att gå upp ytterligare 100 liter till 300 (akvariet växer inte mycket i storlek för det... några centimeter på alla mått bara.

Tetrorna.. = fiskmat.

Ciklider överhuvudtaget är roliga fiskar att betrakta... ibland ligger sanden i ena hörnet... ibland i det andra :-) beroende på art. Intressant att se på yngelvårdandet.. har du kvar dit andra akvarie att flytta över ungarna i efterr ett tag (så de inte blir mat till de större) så kan du till och med sälja av dem om du inte har någon helt vanlig art.
(men du kan ju börja med billiga zebra ciklider som är enkla start firrar)

Har du riktigt täta snår så kan mindre fiskar klara sig ett tag också... men ciklider har en benägenhet att göra spenat av det mesta med tiden..
Citera
2009-02-26, 04:54
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Jag gillar nästan alla sorters ciklider, dock avskyr jag discusar, en så jävla överskattad fisk. Dom ser så efterblivna och tråkiga ut. Dessutom är dom extremt känsliga, måste ha exakta värden och sånt skit. Jag har ett kar med en piraya(12cm) och ett kar med en black ghost(15cm), de är dom två roligaste fiskarna jag har haft. Kolla mer på Black Ghost om du vill ha en udda och fräsig fisk

Ja att det är ont om rörelse i ett diskuskar kan jag hålla med om, men att det är mer med din ensamma piraya tror jag inte... pirayor kommer nog tvåa i tråkigaste fisk, det händer inte ett skit om man inte har ett rejält stim i ett stort akvarium... och lik förbannat kommer det stimmet minska med tiden genom att de bite ihjäl varann...

Diskus:
fördelar: passar med tetror och dvärgciklider, man kan ha växter, färgglada, man kan skryta för sina vänner om att de är svindyra
nackdelar: Rörelsetakten hos fiskarna kan även ses hos kameleonter och heroinister

Ett annat tips är att bygga om nästan hela karet till ett stenröse av kalksten och släppa i en koloni prinsessan av burundi. en tanganyikaciklid som är både snygg och har ett roligt beteende...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in