• 1
  • 2
2009-02-26, 09:33
Medlem
Nokenoas avatar
Jag har läst på lite nu, och kommit fram till att malawicikider är nog den fisk som jag borde skaffa. Men hur blir det med vattnet och så? Är det något medel jag ska ha i för att få det hårt, eller "duger" det vatten jag har här hemma? Och med inredningen, rekommenderas det att man inte har några växter alls eller kan man ha någon speciell art som firrarna inte äter upp?

Ska man ha finkornig sand eller grus? Har hört att sand kan göra att firrarna kan dö av att äta den... (stopp i magen)

Vad ska jag mata fiskarna med? Varierad kost eller går det bra med vanligt torrfoder?

Passar dom med mina tetror eller är det byebye för dom? Kan jag ha mina nuvarande malar i akvariumet, eller måste jag köpa nya? Har vanliga standardmalar, vet inte riktigt vad dom heter.

Om jag vill ha yngel, kan jag ha kvar dom i samma kar eller blir dom fiskmat då? Hur många firrar ska/kan jag ha i samma akvarium, har hört att dom ska leva trångt?

Tips, erfarenheter? Är det några av malawicikliderna som inte passar med varandra. Har förstått att "malawiciklider" är ett samlingsnamn på flera olika ciklider från samma sjö?

Vad kostar en malawiciklid ungefär?
Citera
2009-02-26, 10:10
Medlem
Monarscoots avatar
Kalksten och kalkrik sand gör vattnet hårdare.
Växter får du väl prova dig fram men jag tycker du skall satsa på mycket sten istället för växter. Tetror har inget i ett Malawi att göra. Malarna kan sannolikt vara kvar men vattenvärdet är inte optimalt för dom. Men malar är generellt inte så kinkiga. Yngel blir fiskmat om du låter dom vara kvar.
Räkmix är bra mat för Malawi i de flesta fall. Den gör du med fördel själv och kan anpassa för de arter du har. Hur många du skall ha beror på arten. De flesta arter tolererar inte fler än en hane.

Ju färre fiskar desto mindre mängd mat vilket innebär ett stabilare akvarium. Rödzebra, Golden och Maingano är rätt fina fiskar som tål lite nybörjarmisstag.
2 hanar och 5 honor av varje art (ungdjur) skulle jag nog börja med. Se till att hanarna får möjlighet till egna revir. Efter ett tag så har sannolikt ett par hanar slagits ihjäl alternativ står upp i ett hörn och gnäller.

Det brukar kunna bli problem att tillföra fler fiskar av samma art i efterhand.
Citera
2009-02-26, 10:24
Medlem
Nokenoas avatar
Men hur gör man när firrarna börjar dö då? Om man inte kan tillföra fler efterhand, eller går det bra med en annan art då?
Citera
2009-02-26, 10:51
Medlem
BIG MaMa CheFFos avatar
[quote=browneye]200 liter räcker gott för 4-6 diskusar. Det här att akvariets höjd skulle vara så avgörande är till största delen en myt. Diskusar går fint ihop med tetror och det viktigaste är att man har väldigt mjukt vatten i kranen som vi har i Göteborg. Då går det utmärkt att hålla dessa på pH 7. Har man inte jättemjukt vatten får man filtrera genom torv.

Hur många diskusar man kan hålla beror huvudsakligen på hur stort akvariet är och hur bra man är på att hålla halterna av organiskt avfall nere. Om du vill hålla 8-10 vuxna diskusar tillsammans behöver du ett akvarium på minst 150 cm x 60 cm x 60 cm som är utrustat med kraftfull filtrering. vilket motsvarar 540 liter...

källa www.ciklid.se
Citera
2009-03-08, 20:07
Medlem
Party..Grekens avatar
Ciklider är ju självklart framförallt vackra, men även intressanta då dom har personligheter. I ciklidväg skulle jag rekommendera Påfågelciklider, ( går även under namnet "Oscarciklid" i affären ),
Men för 200 ( kanske 300L? ) så skulle jag ha satsat på några intressanta malar, ancistrus går ju som basfisk i dom flesta akvarier som algätare,
men sen finns det ju en heldel sydamerikanska malar om du nu väljer påfågelciklider eller små dvärgciklider ( apistogramma) som härstammar ifrån brazilien/amazonas.
Jag syftar då på rovmalar, alltså inte "sugmalar". Eller varför inte ormhuvudsfiskar ? Finns mindre varianter som mycket väl skulle klara sig i 300L
Citera
2009-03-10, 05:07
Medlem
Mandingos avatar
Påfågel är inte att rekommendera, de växer ur ett 200liters på ett halvår-år...

likaså rovmalar, de flesta blir alltför stora för 200 liter...
Citera
2009-03-10, 14:16
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Påfågel är inte att rekommendera, de växer ur ett 200liters på ett halvår-år...

likaså rovmalar, de flesta blir alltför stora för 200 liter...

Ja, PartyGrekens inlägg måste ju nomineras till 2009 års mest opålästa.
Citera
2009-03-10, 21:27
Medlem
ubersantas avatar
Först av allt måste du fråga dig vad du vill med ditt akvarium

- "Fisksoppa" (alltså en blandning av fiskar utan att ta större hänsyn till deras biotop och naturliga utbredning)
- En hyfsad "naturlig" blandning (alltså fiskar från samma geografiska område)
- Biotop-akvarium
- Växtakvarium

När du vet vad du vill så är det bara att kolla runt vilka fiskar som passar, och mer info om hur detta akvarium skall utformas.

I ditt fall där du vill ha ett 200L akvarium och behålla tetrorna + malarna så rekommenderar jag att du kollar på ett sydamerikanskt tema.

Fördelar? Du kan ha växter, rötter, och ett urval med väldigt fina fiskar. Du kan alltså få till ett riktigt fint akvarium.

VIlka fiskar rekommenderar jag? Kolla in zoopet.se och gör en sökning på fiskar. Där kan du välja världsdel, storlek på akvarium, vattenvärden m.m. när du söker efter fisk. Min personliga åsikt är att du skall satsa på ett stim rödmunstetror, ett mindre stim fjärilsciklider (6-8 st), ett apistogramma par (1 hane, 2 honor), rötter, växter.

Du kommer att få ett mycket fint akvarium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in