Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2010-08-12, 11:56
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västgöten
Tja!

Jag har börjat tröttna på att trollfenomenet har vuxit till sig lavinartat och att det nu är svårt att se trådar där det inte kommer anklagelser om att folk är troll. Jag tycker att det har gått så pass överstyr att man som läsare i en tråd konstant är skeptisk till att händelser som avviker något från det normala är sant och detta tycker jag är väldigt tråkigt.

Jag undrar därför vad ni tycker vore bra straff för följande två kategorier av människor:

1) Personer som startar en trolltråd och blir påkommen.
2) Personer som upprepat anklagar andra personer vara troll utan att ha några konkreta belägg för det?

Om ni tycker att det borde kategoriseras annorlunda får ni givetvis säga det.

Ytterligare en fråga inom ämnet: Rapporterar ni in ovanstående personer så att moderatorerna får vidta åtgärder?

På kategori 2 så brukar de få sina inlägg bortplockade om de inte skriver annat än troll pga OT.
Tycker det är ok som det är nu egentligen. Skriver de så för ofta så antar jag att de kan få varning för ohörsamhet eller för mycket OT.

Har nog hänt att man rapporterat något inlägg av sorten "Troll !!!111!!!" för OT.
Citera
2010-08-12, 11:56
Medlem
Extras avatar
Det här blir väll ett stort merarbete för moderatorerna så vet inte om det är realistiskt men jag tycker de helt enkelt skulle få varningar, en obefogad "Troll!" kommentar borde vara lika illa som att skriva "+1" eller andra meningslösa kommentarer som inte tillför något.

Om man ser något som verkar extremt tramsigt/trolligt så borde det räcka att rapportera det , ser ingen anledning att man ska skriva troll överallt.

Så för att svara på dina punkter:
1. Varning, alternativt avstängning.
2. Varning, det vore fint om det gick att reducera den personens poster med säg 10. De flesta som kommenterar sådant gör det väll bara för att öka sina inlägg.

Jag rapporterar väldigt sällan, kan nog räkna på en hand de gånger jag gjort det.
Citera
2010-08-12, 12:02
Medlem
Västgötens avatar
Ja, jag har sett flertalet uttalanden om moderatorer som nu gjort det klart för användarna att uttal som "troll" osv resulterar i bortplockning och eventuellt en varning. Detta är givetvis bra.. Jag gillar Extras idé där om att minska en användares postantal med 10 eller så, just eftersom många av dem som skriver troll garanterat försöker att öka sitt postantal.

Vad tror ni att chansen för att införa ett helt nytt system av varningar är? Nu menar jag t.ex att flashbacks moderatorer kan skapa ett system för avstängningar i 1,2,3,4 veckor eller dylikt eller att de kan sätta en "trollstämpel" under användarens namn?
Citera
2010-08-12, 12:23
Medlem
Någon som trollar ska inte få någon åtgärd öht. Man ska kunna hitta på något och det ska också kunna diskuteras utan att folk skriker troll hit och dit.

De som däremot anklagar andra för att vara troll ska åka på en bannlysning. Det är min åsikt.
Citera
2010-08-12, 12:26
Medlem
Cracys avatar
Om det blir bestraffningar för troll så blir jag ju avstängd!

Jag är ju #1 troll.
Citera
2010-08-12, 12:27
Medlem
NicJays avatar
Bara för att den som har startat tråden trollar så betyder det inte att tråden i sig inte fyller ett syfte, kan ju ha varit någon annan som har varit i en liknande situatin och kanske finner sitt svar eller så har vi medlemmar en givande diskussion om det ämnet som tråden berör.

Betydligt värre är det med användare som bara skriver: TROLL!!
Dels går de OT, dels så slutar det allt som oftast med att vissa hakar på och skriver troll medans andra ska försvara TS men med samma slutresultat = tråden blir full med OT.

Så alternativ 2 är betydligt jobbigare än alternativ 1, vissa trolltrådare är ju faktiskt riktigt roliga att läsa.
Citera
2010-08-12, 12:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Tack SweTech, jag har redan funnit denna tråd. Men jag tyckte inte att den klargjorde vilka straff som var lämpliga för troll. Snarare avhandlar den tråden en ganska dödfödd diskussion som kulminerar i att ingenting kommer att göras åt saken.
Ska vi då starta en tredje diskussion om vad som ska göras åt trolljägarna som absolut inte tillför något av värde på forumet.
Citera
2010-08-12, 12:38
Medlem
Carelesss avatar
Man behöver inte straffa troll. Ignorera dem och de kommer inte få den uppmärksamhet de vill ha samt att de inte kommer få en massa post count, som de strävar efter genom att svara på all respons.

Trolljägare är ju värre. De är enbart efter post count och cred från andra och det enda sättet att bekämpa dessa är att rapportera och hoppas på tillsägelser från mod.
Citera
2010-08-12, 12:53
Bannlyst
Att diskutera en fiktiv händelse eller fiktivt scenario kan vara väldigt intressant.

Tyvär förstörs trådar av användare som saknar argument och därför måste kalla andra för troll och/eller användare som tycker sig vara smarta och vill visa det genom att skriva något så intelligent som "troll".

Föreslår att man är helt tyst om man inte har andra argument än att kalla någon för troll, men antar att det är för mycket begärt.
Citera
2010-08-12, 12:56
Medlem
Västgötens avatar
Häftig vändning det blev på diskussionen nu
Okej, så ni verkar störa er mer på trolljägarna än själva trollen - intressant.

Jag kan förvisso hålla med er om att en trolltråd potentiellt kan bli rolig och således uppfylla ett annat syfte, men jag har till dags aldrig varit med om en sådan tråd. Någon som vill illustrera med ett bra exempel på en tråd där ett troll uppfyllt något positivt?

Till epost72: Givetvis får du ta diskussionen till åtgärder kring trolljägare (läs: folk som gör annat än att skriva "troll") också, inte mig emot. Jag hade helt enkelt inte en aning om att ni upplevde dessa som ett lika stort problem som trollen.
Senast redigerad av Västgöten 2010-08-12 kl. 12:59.
Citera
2010-08-12, 13:00
Bannlyst
Citat:

Jag kan förvisso hålla med er om att en trolltråd potentiellt kan bli rolig och således uppfylla ett annat syfte, men jag har till dags aldrig varit med om en sådan tråd. Någon som vill illustrera med ett bra exempel på en tråd där ett troll uppfyllt något positivt?

Till epost: Givetvis får du ta diskussionen till åtgärder kring trolljägare också, inte mig emot. Jag hade helt enkelt inte en aning om att ni upplevde dessa som ett lika stort problem som trollen.

Är det en trolltråd man inte tycker är rolig kan man göra precis som med andra trådar man inte finner intressanta, man ger fan i att skriva i dem och läser inte mer i dem. Förstår inte vad det är för fel på människor som måste skriva troll i den tråd när de inte finner sakfrågan intressant.

Det som är mest sorgligt är att det verkar finnas så många som tycker de visar sig smarta när de skriver "troll". Det är outsägligt sorgligt.
Citera
2010-08-12, 13:01
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Till epost: Givetvis får du ta diskussionen till åtgärder kring trolljägare också, inte mig emot. Jag hade helt enkelt inte en aning om att ni upplevde dessa som ett lika stort problem som trollen.
Kika i den andra tråden som din diskussion för övrigt passar bättre i, så får du se vilka som förorsakar mest irritation.

Du försöker att bekämpa någonting som är tillåtet.
Den enda typ av troll som inte är tillåtna är de som startar ett nytt konto när det tidigare är avstängt.
Dessa ska man passa sig för att anklaga öppet pga 1.06
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in