Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2010-06-18, 21:50
Medlem
Kämpendahls avatar
Det brukar skapas minst en tråd i veckan om hur man bör inför restriktioner för nya medlemmar för att minska trollande och låg kvalitet på trådarna. Om det vore så enkelt. Den ultimata lösningen är förstås att inte längre ta in nya medlemmar.

Vi kanske kan fortsätta diskussionen i den här tråden som startades igår?

https://www.flashback.org/t1222638

Nej, förresten, den handlade om prövotid och det var ju inte samma sak!!?
Citera
2010-06-18, 21:52
Medlem
smides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvarkMellanberg
Eller om man stänger av funktionen att kunna regga på flashback. Och låter dom existerande medlemmarna frodas utan troll?

Eller nån form av inbjudningsystem där folk som vill regga måste antingen få en inbjudan av någon medlem eller måste pröjsa en lagom summa dollares för att komma in?

Det där med inbjudningssystem låter faktiskt inte helt dumt.
Citera
2010-06-18, 22:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smide
Det där med inbjudningssystem låter faktiskt inte helt dumt.
Ursäkta mig, men det låter helt jävla idiotiskt! Flashback eftersträvar anonymitet och att man ska kunna debattera här anonymt. Det finns förmodligen många här som inte vill att polarna ska läsa det man skriver, vare sig man är pedofil, nazist, gay eller folkpartist. Det måste respekteras. Nu börjar jag bli hjärtligt trött på alla "kreativa" förslag om hur man på bästa sätt ska diskriminera nya medlemmar. Mitt förslag är att låta alla få en chans. Den som inte passar in får varningar och tillsägelser i enlighet med regelverket och i extrema fall bannlyser man dem på grund av KFK (kvalitet framför kvantitet). Svårare än så är det inte.
Citera
2010-06-19, 01:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ursäkta mig, men det låter helt jävla idiotiskt! Flashback eftersträvar anonymitet och att man ska kunna debattera här anonymt. Det finns förmodligen många här som inte vill att polarna ska läsa det man skriver, vare sig man är pedofil, nazist, gay eller folkpartist. Det måste respekteras. Nu börjar jag bli hjärtligt trött på alla "kreativa" förslag om hur man på bästa sätt ska diskriminera nya medlemmar. Mitt förslag är att låta alla få en chans. Den som inte passar in får varningar och tillsägelser i enlighet med regelverket och i extrema fall bannlyser man dem på grund av KFK (kvalitet framför kvantitet). Svårare än så är det inte.
Det skulle förmodligen gå att utforma ett system som skickade en anonym invite, så att mottagaren av inviten aldrig fick se vem som bjudit in. Fast det spelar mindre roll, då din poäng absolut är giltig.

I övrigt håller jag helt med om vad du skriver.
Citera
2010-06-19, 11:51
Medlem
Ettan^s avatar
Trollning - var går gränsen idag?

Många klagar på den ökade trollning som flashback har utsatts för på senare tid. Andra säger att trollning är en naturlig del av ett stort och aktivt forum, och jävligt roligt också.

Jag har funderat på trollningen ett tag och har delat upp trollningen i två kategorier; TS-troll (TST) och in-thread-trolling (ITT) - det blir prov på detta sen förresten.

Denna tråd tänkte jag dedikera till ITT - alltså folk som trollar i seriösa trådar. Av dessa trollare finns det (ganska grovt) två versioner av trollningen som uppstår.

1. Om någon börjar trolla (t.ex. missuppfatta TS pga stavfel - det skedde för ett tag sen när en användare ville diskutera någons kropp, men råkade skriva kopp. Tråden låstes snart därefter.), och ännu en/ett par person(er) gör det inom första sidan, då förvandlas tråden till en trollgrotta, och målet är att tramsa inom samma tema för att psyka trådskaparen eller skratta åt sig själva.

2. Om den första trollningen däremot kommer först ett par sidor in i tråden, då är det väldigt sällan det förändrar tråden helt, det är kanske någon som skrattar men ingen som härmar.

Problemet är att personer med trollningstendenser är så snabba på nya trådar att de ofta hinner plantera en trollning innan fler har hunnit svara seriöst, vilket ökar risken för att ytterligare en trollare ska hinna in och hänga på trenden.

Det andra alternativet tycker jag personligen kan vara en rätt kul del av forumet, det blir som en avbrytare i rätt tråkiga trådar när någon levererar ett trollningsförsök, ibland kan det vara riktigt smarta och välförberedda försök också. Problemet uppstår när det tar över trådarna totalt. Denna variant av trollning är mest troligt ärvt från /b/ eller motsvarande, och har börjat växa fram under senare år (tycker jag i alla fall). Det blir såklart extra märkbart under sommarloven och andra lov-perioder i skolorna.

Jäklar, nu måste jag skynda mig. Det jag funderar på nu är var gränsen går. Vad är roligt, och vad blir snabbt jobbigt? De flesta håller väl i alla fall med om att lite trollande kan vara kul och en naturlig del av ett stort forum? Även moderatorerna uppskattar väl kanske ett och annat försök eftersom någon lagt ner mycket tid på att försöka förvilla TS.

Och på tal om ingenting så ogillar jag folk som skriver TROLL! i trådar tills det tar över tråden helt också (diskussion om huruvida ts är ett troll eller inte blir rätt tråkigt att läsa efter tredje sidan). Hej!
Citera
2010-06-19, 11:55
Medlem
brajzillas avatar
Och vissa menar att man ska tro på vilka idiotgrejor som helst "för det här är fan FB!"
Citera
2010-06-19, 12:12
Medlem
Tlagnojs avatar
Håller med i vad du skriver i stora drag. Tycker själv att trollning är en naturlig del av internetforum och de enda trollen som inte är roliga/de enda i samband med trollningar som inte är roliga är trollen som bara larvar sig samt personerna som konstant i var och varannan tråd ska skrika TROLL!!!!111. T.ex. tråden om "påkommen när man runkar" eller vad den nu heter som senare blev flyttad till humor är ett perfekt exempel på rolig masstrollning av alla svarande i tråden efter att en användare körde en gammal råttan i pizzan. https://www.flashback.org/t785748 den tråden är ett perfekt exempel på en bra trollning av skaparen av tråden.

Dålig trollning är t.ex. fjanterier i seriösa diskussioner i PI eller liknande.
Citera
2010-06-19, 12:15
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Och vissa menar att man ska tro på vilka idiotgrejor som helst "för det här är fan FB!"

Nej, men bara för att man inte tror det så behöver man inte komma in i tråden och vara sjunde personen som bara skriver något i stil med "troll". Sådan idioti är i regel värre än idiotin man försöker angripa.

Om du inte tror på något så är det bästa att antingen skriva några rader om varför uppgifterna är så pass otroliga att du misstänker deras sanninshalt eller så tar du helt enkelt och skiter i tråden. Om det nu verkligen är trollande så har ju trollet i praktiken lyckats så fort dussintalet personer flockas till tråden och börjar yra om trollande, bättre då att ignorera tråden och låta den falla i glömska och neka trollet någon njutning.
Citera
2010-06-19, 12:33
Medlem
Denoms avatar
Det känns som att det kommer och går i perioder, det känns som att för 5+ år sedan så var det för det mesta knarkare som knappt kunde tänka som trollade, sedan har det blivit något seriösare för att sedan fyllas av p12or, men allt beror på i vilket forum man läser.
Citera
2010-06-19, 12:56
Moderator
Falukropps avatar
Personligen tycker jag allt trollande på Flashback är ett förbannat oskick, då forumet är tänkt att hålla en viss nivå. Det finns alldeles för få operatörer som erbjuder ett forum med högt lagd ribba för diskussion av kontroversiella ämnen för att jag ska tycka det är okej att härja runt och störa detta genom att posta för debatten fullständigt värdelösa inlägg, hur komiska de än må vara.

Spara i sådana fall hellre krutet till de forum där det går ihop med den allmänna stämningen och mentaliteten att trolla. Har läst trolltrådar på 4chan jag tycker är fullständigt briljanta, men som jag för den sakens skull absolut inte skulle vilja se på FB, av de enkla skälet att de inte har något egentligt diskussionsvärde, och helt enkelt inte passar in i min bild av vad FB bör vara.

För mig går gränsen alltså ganska tidigt när det kommer till rent trollande. Det må vara hänt att andra moderatorer har en annan syn på det hela.
Senast redigerad av Falukropp 2010-06-19 kl. 12:58.
Citera
2010-06-19, 13:14
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Nej, men bara för att man inte tror det så behöver man inte komma in i tråden och vara sjunde personen som bara skriver något i stil med "troll". Sådan idioti är i regel värre än idiotin man försöker angripa.

Om du inte tror på något så är det bästa att antingen skriva några rader om varför uppgifterna är så pass otroliga att du misstänker deras sanninshalt eller så tar du helt enkelt och skiter i tråden. Om det nu verkligen är trollande så har ju trollet i praktiken lyckats så fort dussintalet personer flockas till tråden och börjar yra om trollande, bättre då att ignorera tråden och låta den falla i glömska och neka trollet någon njutning.

sa inte hur jag brukar göra utan hur jag tror det ligger till.
Citera
2010-06-19, 13:20
Medlem
HasseBanans avatar
Jag personligen ser detta förakt mot trollande som ett led i att vi går mer och mer mot ett kontrollsamhälle. Varför måste man vara så attans seriös hela tiden? Man måste väl få ha lite roligt i livet också. Det finns underhållande och roliga troll och det finns de som enkom går in för att sabba. Jag tycker att de troll som är undehållande och lite roliga ska få hållas, medans de som bara är ute efter att förstöra ska bannas.

För en tid sen var det ett troll här på FB som utgav sig för att vara invandrare och som ställde en öppen fråga till nationalister, SD:are och patrioter "varför de inte gör någonting" om de nu tycker så illa om invandrare. Med det menade han att folk bara gnäller på olika internetforum men inte vågar ta action i verkliga livet. Jag tyckte det var en högst befogad fråga men folk gnällde här på Flashback-avdelningen och krävde att han skulle bannas.

Vi behöver provokatörer för att vakna lite. På 70-talet kunde man vara oseriös som fan utan att folk höjde nämnvärt på ögonbrynen. Idag ska allt vara så jävla tillrättalagt och sakligt hela tiden. Inte undra på att folk blir deprimerade och tappar livsgnistan. Om man inte får ha roligt eller inte kan tillåta sig att balla ur lite ibland så blir ju livet till sist ganska monotont och tråkigt.

FB har successivt förvandlats från att ha varit ett oseriöst undergroundforum till att vara ett forum för seriösa, skötsamma människor (om man bortser från drogavdelningen). Jag skulle vilja säga min åsikt om detta men låter bli eftersom jag inte vill stöta mig med folk här i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in