2024-05-13, 19:43
Medlem
Uppsökte sjukvården för att jag har problem med alkoholen, druckit dagligen i ett par år. Åkte upp onykter såklart.. De bad mig återkomma så fort jag visar abstinens symtom. Är det normalt?
Citera
2024-05-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7733avc
Uppsökte sjukvården för att jag har problem med alkoholen, druckit dagligen i ett par år. Åkte upp onykter såklart.. De bad mig återkomma så fort jag visar abstinens symtom. Är det normalt?

Beroende på omständigheter så är det ett standardförfarande. Framkommer inget annat så som suicidtankar, grav ångest, psykos, somatisk ohälsa så får man återkomma när abstinensen börjat smyga sig på.

Går inte att bedöma allvarligheten på abstinensen förens man håller på att nyktra till. Tycker att psykakuten skulle vara lite mer liberala, särskilt om man är förstagångssökare och inte "fått sin chans".

Hur har det gått för dig?
Citera
2024-05-15, 17:52
Medlem
Citat:

Ända gången jag har hört någon bli intagen där i onyktert tillstånd är ju för avgiftning och när någon kommer in med 3promille för det är akut.

Om jag var du så skulle jag prova vara nykter imorgon och sedan ringa och dra dit nykter, det är ju då du börjar visa tremors och andra symptom på abstinens och eftersom du druckit så mycket under en längre tid så tar dom ju in dig direkt då den mängded "kan" leda till en dille, svårt att säga direkt hur stora mängder och hur ofta du är nykter men utav av egen erfarenhet så har jag aldrig fått en dille efter års av supande och dagligen men har haft nyktra perioder emellanåt, har aldrig behövt vård själv, men jag har bekanta som åkt in efter dom nyktrat till men dom har haft perioder där dom gått 3-4veckor utan att vara nykter.

De flesta utav mina nyktra perioder inom åren har skett efter all abstinens har släppt (darrningar i händer, kallsvettning och ingen sömn första dagen, nån dag efter ömm i armar, myror i armar och händer, borta efter dag 2, lite tom i huvudet och skakningar. Just skakningarna brukar sitta i för mig 3-4dagar efter varje tillfälle jag dricker.) efter ca 4-5dagar eller mer, men då faller man för det klassiska alkoholsuget.
Senast redigerad av danichea1 2024-05-15 kl. 18:04.
Citera
2024-05-15, 19:08
Avstängd
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Håller med om att det blir enkelt efter de första dagarna, men jag skulle ändå säga lockelsen består på sikt, eftersom det alltid dyker upp en massa oväntade problem i livet. Och när man inte vet hur man ska lösa dem så börjar hjärnan drömma om ett glas för att få lite andrum.

Men så länge livet flyter på normalt så håller jag med dig, efter ett par dagar så börjar det kännas som ganska så lätt att ducka alkoholen.

Jag menade efter typ 9 månader så går det lättare att inte tänka på det dagligen.
Citera
2024-05-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Beroende på omständigheter så är det ett standardförfarande. Framkommer inget annat så som suicidtankar, grav ångest, psykos, somatisk ohälsa så får man återkomma när abstinensen börjat smyga sig på.

Går inte att bedöma allvarligheten på abstinensen förens man håller på att nyktra till. Tycker att psykakuten skulle vara lite mer liberala, särskilt om man är förstagångssökare och inte "fått sin chans".

Hur har det gått för dig?

Jag blev inlagd, la in mig frivilligt på avgiftning. Mår mycket bättre nu och jag är färdig med alkoholen för gott.
Citera
2024-05-15, 22:05
Medlem
Citat:
Jag blev inlagd, la in mig frivilligt på avgiftning. Mår mycket bättre nu och jag är färdig med alkoholen för gott.

Hur länge och hur mycket har du druckit? Hur blev abstinensen? Fick du behandling? Mm, alkohol är ett riktigt rävgift, sabbar allt i hela kroppen.
Citera
2024-05-16, 21:55
Medlem
Citat:
Hur länge och hur mycket har du druckit? Hur blev abstinensen? Fick du behandling? Mm, alkohol är ett riktigt rävgift, sabbar allt i hela kroppen.

Får behandling. Runt 5 år skulle jag säga, mellan 3-4.5 liter starköl om dagen enbart på kvällar. Den var illa när jag kom in men medicinera tar bort abstinensen.
Citera
2024-05-16, 22:02
Medlem
Citat:
Får behandling. Runt 5 år skulle jag säga, mellan 3-4.5 liter starköl om dagen enbart på kvällar. Den var illa när jag kom in men medicinera tar bort abstinensen.

Bra! Tänk på att det är lättast i början att hålla sig nykter för då är motivationen som störst. Sen kommer den grå tristessen och det är då kampen börjar på allvar. Var så för mig och jag har hört andra berätta likadana historier.
Citera
2024-05-17, 14:09
Medlem
Citat:

Citat:
Bra! Tänk på att det är lättast i början att hålla sig nykter för då är motivationen som störst. Sen kommer den grå tristessen och det är då kampen börjar på allvar. Var så för mig och jag har hört andra berätta likadana historier.

Vad är det för medicin du får? Hur länge har du varit nykter nu?

Jo.. För mig efter en 3dagars och många återfall längre missbruk så var abstinens rejäl efter 2-4dagar men inte så mycket sug, men suget kom ca 2veckor efteråt, precis då man återhämtat sig, sover bättre och inge abs problem, man mår helt normalt liksom förutom lite deppig och ångest. Men då gäller det bara att inte falla för suget.
Citera
2024-05-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Vad är det för medicin du får? Hur länge har du varit nykter nu?

Jo.. För mig efter en 3dagars och många återfall längre missbruk så var abstinens rejäl efter 2-4dagar men inte så mycket sug, men suget kom ca 2veckor efteråt, precis då man återhämtat sig, sover bättre och inge abs problem, man mår helt normalt liksom förutom lite deppig och ångest. Men då gäller det bara att inte falla för suget.

Var på avgiftningen när jag skrev det. Fick benso vid behov mot den värsta abstinensen. Nykter i 6 dagar.
Citera
2024-05-19, 18:51
Medlem
Citat:
Var på avgiftningen när jag skrev det. Fick benso vid behov mot den värsta abstinensen. Nykter i 6 dagar.
Bra jobbat. Hur mår du nu? I början kan man ju få riktiga knas drömmar, mardrömmar och sånt, men antar att du sover gott på benson, vila ut sig, äta bra och dricka nog med vätska och ta några promenader brukar hjälpa om man kommer ut.
Citera
2024-05-21, 03:44
Medlem
Fyfan vilket sug jag hade idag.. Det började vid 18 tiden och satt och blev varm,må lite dåligt och gå runt i lägenheten tills jag satte mig ner och spela och försöka få bort känslan av stark ölen i halsen och ett sug efter berusning, det släppte efter ett tag men nu har jag svårt att sova och suget kom tillbaka nu då jag stängt av datorn.

Jag har varit nykter i 3veckor och har haft 2 stressiga dagar och dålig sömn så det kan nog påverka.

Skönt att man kunde stå emot tills affären stängde så det inte blev folk öl. Jag är även ledig imorgon så jag kan sova ut och äta en rejäl frukost när jag vaknar.

Förut så har jag tagit promenader och gå runt lite i lägenheten och röra på sig för att släppa tankarna, men detta var extremt som abstinens sug man får efter 2dagar nykter. Hur står ni emot vid sådana situationer? Detta är även min längsta nyktra period på 5år tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in