2021-09-09, 01:05
Medlem
pajfarmors avatar
Har lekt med den här tanken länge, sedan åtminstone 17, och har blivit sådär. Hur känner ni er generellt visavi under tidigare alkoholkonsumtion?
Citera
2021-09-09, 12:50
Medlem
HotPopcorns avatar
Har passerat tre veckor nu och inte suttit hemma och druckit en enda dag.

Ett orosmoln är en tillställning med jobbet som jag inte kommer undan. Det kommer vara folk med som både dricker mycket och samtidigt envist trugar på andra. Jag skall försöka ta det lugnt.

Min konsumtion senaste tiden uppskattar jag till 95% av mängden ensam hemma, och 5% vid sociala tillställningar. Mönstret har antingen varit dricka mycket en gång i veckan, eller utspritt över fler dagar (dock aldrig varje dag). Antar att det har varit en blandning av flykt från tristess och nedstämdhet.

Känner sug då och då. "Nu har jag varit duktig"-fällan har lockat. Har sysselsatt mig med annat istället, köpt dyra leksaker, spelat spel, tagit en tur med bilen och så vidare.
Citera
2021-09-09, 12:59
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Har passerat tre veckor nu och inte suttit hemma och druckit en enda dag.

Ett orosmoln är en tillställning med jobbet som jag inte kommer undan. Det kommer vara folk med som både dricker mycket och samtidigt envist trugar på andra. Jag skall försöka ta det lugnt.

Min konsumtion senaste tiden uppskattar jag till 95% av mängden ensam hemma, och 5% vid sociala tillställningar. Mönstret har antingen varit dricka mycket en gång i veckan, eller utspritt över fler dagar (dock aldrig varje dag). Antar att det har varit en blandning av flykt från tristess och nedstämdhet.

Känner sug då och då. "Nu har jag varit duktig"-fällan har lockat. Har sysselsatt mig med annat istället, köpt dyra leksaker, spelat spel, tagit en tur med bilen och så vidare.

Bli sjuk. Eller bara tacka nej säg att du tränar
Citera
2021-09-09, 13:08
Medlem
Atthaenhobbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Att personen knappt äter under en riktig bender är en underskattad faktor också.

Mat är ju grunden. Har kroppen basen fylld då klarar man dricka på ett annat sätt.
Citera
2021-09-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atthaenhobby
Mat är ju grunden. Har kroppen basen fylld då klarar man dricka på ett annat sätt.
När jag söp som värst 2-3 veckor i stöten så åt jag nog inte mycket. Såg ut som en pinne efter varje ledighet. När jag kom ombord igen så fick jag riktig mat annars hade jag nog dukat under..Vitaminer och mineraler är viktigt då alkoholen suger det ur kroppen. En B12:a i varje hamn är faktisk inget skämt..
Citera
2021-09-10, 01:03
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajfarmor
Har lekt med den här tanken länge, sedan åtminstone 17, och har blivit sådär. Hur känner ni er generellt visavi under tidigare alkoholkonsumtion?

Du skriver som en fullblods-alkis!
Sluta supa så kommer du få en del av livet tillbaka.
Citera
2021-09-10, 09:55
Medlem
Krackhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Jodå, jag börjar väl känna mig som att jag är på säker mark med dryga året som nykter nu. Har förstått att alla upplever det här olika, men jag känner mig klart med alkoholen. Det går väl aldrig att vara helt säker på att man inte kommer ta ett återfall men det känns väldigt avlägset just nu.

Nu har det gått några dagar för dig. Jag hoppas att du hittar en väg som fungera bra.

Då får man gratulera. Hur kändes det efter 2-3 månader t.ex. vs. nu 1 år?

Ja, nu har det gått några dagar. Ransonerar fortfarande ljudbok dagligen. Det som skrämmer mig lite är hur lätt det har varit hittills. Vanligtvis brukar suget vara riktigt stort efter ett par veckor. Nu, i princip inget alls.
Jag kan inte hitta någon annan förklaring än att hela mitt tankesätt kring alkohol har förändrats på ett fundamentalt sätt.
Senast redigerad av Krackhaus 2021-09-10 kl. 09:57.
Citera
2021-09-10, 13:39
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus

Ja, nu har det gått några dagar. Ransonerar fortfarande ljudbok dagligen. Det som skrämmer mig lite är hur lätt det har varit hittills. Vanligtvis brukar suget vara riktigt stort efter ett par veckor. Nu, i princip inget alls.
Jag kan inte hitta någon annan förklaring än att hela mitt tankesätt kring alkohol har förändrats på ett fundamentalt sätt.
På tal om ljudbok... är det någon i tråden som läst eller lyssnat på Stop drinking now från Allen Carr?
https://www.adlibris.com/se/bok/stop-drinking-now-9781848379824?gclid=CjwKCAjwhOyJBhA4EiwAEcJdccSHu8 HGy8uLTlPPw9Zv7iwT_bZxP1Rg5BxZAl 2nnsPQlGMvaEqyjBoC8dEQAvD_BwE

Har hört mycket gott om denna och vore kul om någon här har något att flika in eller vill prova boken.

Mvh
J
Citera
2021-09-10, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krackhaus

Det har väl egentligen inte varit så svårt denna gången så redan efter 2-3 månader kändes det bra men det är väl nu som det börjar bli mer och mer en ickefråga.

Jag har funderat på det en del med att jag har försökt förändra mitt drickande tidigare, men att det då varit väldigt svårt. För mig känns det som att den stora skillnaden den här gången är inställningen och inte det egentliga jobbet jag lägger ner. Därför känner jag när någon berättar för mig att det jag har gjort är grymt bra för det är inte många som klarar sig ur det, att jag egentligen inte kan ta åt mig äran för det. Det är som att det är något som har förändrats i mig som gör att det går bättre denna gången utan att det är någon mer ansträngning.

Kan det vara något liknande som hänt för dig? I och med att du känner att det är enklare för dig den här gången också och att du känner att ditt tankesätt har förändrats. Jag kände länge en misstänksamhet över att det var så lätt, men den misstänksamheten har släppt till stor del nu även om jag funderar på den ibland. Det gäller nog ändå att fortsätta vara på sin vakt och inte slappna av för mycket.
Citera
2021-09-10, 18:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Så svårt är det inte att sluta dricka. Ibland måste man ljuga för sina kompisar "Nej, kan inte idag. Ska göra något annat och kliva upp tidigt".

Säg det varje fredag. Pang...nyktra veckor
Citera
2021-09-10, 19:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Du skriver som en fullblods-alkis!
Sluta supa så kommer du få en del av livet tillbaka.
För mig är det tvärtom, det är med alkoholen jag lever. Livet är bara grått och trist måndag till fredag, det är först med fredagsölen eller groggen som jag mår bra. Värmen sprider sig i kroppen, man blir lätt euforisk, framtiden känns ljus och lätt. Det som annars är problem löser man nu lätt. Maten smakar bättre och tv-programmen blir roligare. Jag lever i paradiset fredag - lördag, och sen börjar allt om igen.
Jag kanske borde sluta dricka, men jag skulle ha svårt att avstå lyckoruset under alkoholen. Nu har mitt bruk inte direkt gett några problem, men det känns sjukt att livet bara är positivt när man dricker.
Citera
2021-09-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så svårt är det inte att sluta dricka. Ibland måste man ljuga för sina kompisar "Nej, kan inte idag. Ska göra något annat och kliva upp tidigt".

Säg det varje fredag. Pang...nyktra veckor

Jo, det är förbannat svårt för många att sluta att dricka. Ditt tips är dock väldigt bra för de som dricker socialt och har svårt att sluta av den anledningen. Men väldigt många alkisar dricker mer för sig själva än tillsammans med andra. Det kan man ju tycka är tragiskt och det är det väl förvisso, men där kommer inte samma taktik att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in