2021-05-01, 23:02
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Helt rätt att tänka "en sak i taget" - annars är det risk för att det blir pannkaka av allt.

Ska också sluta snusa, men fan inte då jag trappar ut min bens, redan åtta vita veckor (antabus på BC, så inget att yvas över, iofs ingen som tvingar mig dit).
Bra att du tar tag i beroendet.
Nej, finns ingen anledning att stressa kropp och psyke mer genom att angripa oväsentliga saker. Jobba på det som betyder något och som ger negativa konsekvenser i livet.
Senast redigerad av Morfar-52 2021-05-01 kl. 23:23.
Citera
2021-05-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Bra att du tar tag i beroendet.
Nej, finns ingen anledning att stressa kropp och psyke mer genom att angripa oväsentliga saker. Jobba på det som betyder något och som ger negativa konsekvenser i livet.

Hur menar du med att tobak inte ger negativa konsekvenser?
Citera
2021-05-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu

Det menar han nog inte. Men nu håller personen i fråga på att avbryta ett alkohol -och bensomissbruk. Då är tobak en ren bagatell i jämförelse, som inte är värd att fokusera på för tillfället.
Dessutom gällde det snus, vilket även det är en bagatell i jämförelse med cigaretter.
Citera
2021-05-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Det menar han nog inte. Men nu håller personen i fråga på att avbryta ett alkohol -och bensomissbruk. Då är tobak en ren bagatell i jämförelse, som inte är värd att fokusera på för tillfället.
Dessutom gällde det snus, vilket även det är en bagatell i jämförelse med cigaretter.

Som jag förstått det aktiverar det samma receptorer i hjärnan, därför är det större risk för alkoholåterfall för nikotinister:

https://www.forskning.se/2006/11/29/...koholberoende/
Senast redigerad av MENTgu 2021-05-04 kl. 12:40.
Citera
2021-05-04, 13:09
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Du måste se det i sammanhanget.
Att klara av ett drogberoende är tufft nog, onödigt att lägga på abstinens av snus/nikotin i det läget. Vet många som försökt detta, få lyckades.
Citera
2021-05-04, 13:46
Medlem
Citat:
Som jag förstått det aktiverar det samma receptorer i hjärnan, därför är det större risk för alkoholåterfall för nikotinister:

https://www.forskning.se/2006/11/29/...koholberoende/
Vill ändå hävda att det är en dålig idé att sluta snusa i början av sin nykterhet. Abstinensen som uppstår lär inte direkt hjälpa en att hålla sig fokuserad på att inte börja knarka/dricka igen.
Men att sluta vid ett senare tillfälle, då man kommit till bukt med sitt missbruk, kan såklart vara en bra idé.
Citera
2021-05-05, 07:33
Medlem
Moparornocars avatar
Jag valde att sluta snusa när jag varit nykter i 14 månader. Flera i min närhet som visste vad dom pratade om avrådde mig men jag var väl motiverad antar jag. Visst, jag klarade det men såhär i efterhand rekommenderar jag inte, som flera här redan har skrivit, att spä på ett redan vobbligt och i grunden dåligt mående med ytterligare abstinenssymptom. Det är helt enkelt inte värt risken.

Om det mildrar det dåliga måendet från att sluta dricka för stunden så tycker jag absolut att godis, skräpmat, sex eller whatever egentligen som ger en liten knuff är ok att lindra med i början. Jag menar inte att man ska byta beroende men jag tror ni förstår. Personligen så rökte jag en hel del och drack kannor med kaffe första månaderna (tycker inte ens om cigaretter) men det var ett medvetet val från min sida för att på något sätt fly stunden. När måendet kom tillbaka och stabiliserande sig fasades detta ut per automatik.
Citera
2021-05-05, 08:11
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Nog väldigt få som har snusat bort sin familj, sitt jobb, sitt rykte, sina vänner, sin mentala+fysiska hälsa och sin ekonomi.
Citera
2021-05-05, 08:31
Medlem
musttomtes avatar
Den här coronapandemin har gjort att jag har varit nykter hela året så långt, det är ju för jävligt. Puben stänger när det groggas som bäst. Få hälla i sig halvliter efter halvliter av starköl är ju så gött. Lika bra att ta ett nyktert år hehe. Skål!
Citera
2021-05-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nog väldigt få som har snusat bort sin familj, sitt jobb, sitt rykte, sina vänner, sin mentala+fysiska hälsa och sin ekonomi.

Ja det är nog väldigt få.
Vad har det med "inga negativa konsekvenser av tobak" att göra?
Snusets påverkan på Hjärt och Kärlsjukdomar är negativa konsekvenser, ett nikotinberoende kan ha negativa konsekvenser på ekonomin.

(Personen har förtydligat att det inte var så hon/han menade)
Senast redigerad av MENTgu 2021-05-05 kl. 09:54.
Citera
2021-05-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ja det är nog väldigt få.
Vad har det med "inga negativa konsekvenser av tobak" att göra?
Snusets påverkan på Hjärt och Kärlsjukdomar är negativa konsekvenser, ett nikotinberoende kan ha negativa konsekvenser på ekonomin.

(Personen har förtydligat att det inte var så hon/han menade)

Det känns som att vi börjar hamna rejält offtopic. Jag tror egentligen att alla vet och är överens om att snus/tobak inte är helt utan negativa konsekvenser men att det i förhållande till alkohol är en bagatell så det finns inget här att vara oense om. Det handlar främst och hur man formulerar sig här i tråden och hur man tolkar. Jag är tämligen säker på alla här har varit överens om detta och vetat om att man är överens med övriga skribenter om detta, men att man har reagerat på hur det har formulerats. Det finns inga poänger kvar att göra här.

Det enda, som faktiskt är något som inte alla säkert vet, är att sluta med nikotin samtidigt kan försvåra processen för många. Därför kan rådet vara om man super och snusar att sluta snusa först och få ordning på det först. Sen kan du fundera på snuset när du är stabil, om du vill. Jag tror inte att det är någon som är emot det rådet heller, men ändå blir det en argumentation om det.
Citera
2021-05-09, 09:29
Medlem
Gosifs avatar
Igår hände det! Fem månader utan! Känns skönt, självklart är suget efter öl nåt enormt men är mer värt ett liv utan..

Har åkt dit fler ggr men nu jävlar ska jag klara ett halvår!

Hur går det för er då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in