2014-11-09, 17:43
Medlem
MOPAR - Så oerhört klokt skrivet och bra analyserat
Citera
2014-11-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocker999
Instämmer till fullo.Ett av de bästa inlägg jag läst här
Citera
2014-11-09, 19:37
Medlem
Gosifs avatar
30 dagar idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rocker999

Jättebra inlägg!
Citera
2014-11-11, 20:37
Medlem
världen behöver
fler människor
som du, mopar.

/HA
Citera
2014-11-12, 18:15
Medlem
Moparornocars avatar
Oj! Tack allihopa för alla fina ord. Fler personer som jag, jojo... Om det som jag delar med mig av såsom känslor, tankar och erfarenheter kan hjälpa endast en person att bryta sig loss från alkoholen och börja leva igen så skulle det vara stort.

Vi är inte starka på egen hand i kampen mot spriten, så att lyssna på de som har gjort resan tidigare och att utbyta tankar och tips gör att vi får kraften att ge den på käften ordentligt. Ingen, absolut INGEN är värd leva i det helvete som det är att leva i tungt missbruk och beroende.
Citera
2014-11-13, 02:04
Medlem
Nicke1234s avatar
Jag lyckades hålla mig nykter i 21 dagar, men nu är jag tillbaks i gamla spår igen. Tanken var att jag skulle in frivilligt på behandlingshem på fredagen, men nu finns det helt plötsligt inga lediga platser...Innan avfärden till behandlingshemmet så tänkte jag ta några öl, för att passa på medans man kan.

Men läget är som sådant att när jag väl har börjat dricka så håller det i sig några veckor, det går liksom inte att bara "stänga av". Måste rida ut stormen innan jag kan ta en nykter period igen...

Hoppas att behandligshemmet får en ledig plats snart!
Citera
2014-11-15, 21:57
Medlem
chamaemoross avatar
Då är man på sin första vita helg på.. ja.. inte vet jag, flera år? 8-9 år kanske? Anser att jag är helgalkoholist som resten av den svenska pöbeln men har länge haft en tanke om hur jag skulle utvecklas om jag avstod från alkohol i en eller ett par helger, i förhoppningen att jag skulle komma på någon viktig insikt som jag för länge sedan supit bort och därför glömt, men som då möjligtvis ligger gömd latent och har potentialen att återkomma vid uppehåll från alkoholen.

Enligt IQ-profilen ligger jag inte i farozonen med mitt drickande men jag känner helt enkelt att jag inte får ut särskilt mycket utav mitt helgdrickande längre, förutom en sämre ekonomi samt ett ångestfyllt uppvaknande. Jag trodde att eget boende skulle skapa fler möjligheter att dra hem brudar och ONS, men inte har det lett till dessa åtråvärdigheter heller.

Kan någon svara på om man kommer under nya insikter vid avstånd från alkoholkonsumtion? Eller är trösten på ens miserabla liv endast funnen i botten på flaskan?
Citera
2014-11-17, 01:09
Medlem
bfjs avatar
Kom till insikt för ca 3 veckor sedan att jag måste ta tag i mina alkoholvanor. Allt har varit en nedangående spiral det senaste året. Jobb - Stress - Alkohol - Kärlek - Ångest. I vilken ända allting började i låter jag vara osagt.

Ringde första veckan och sjukanmälde mig, skyllde på feber, jag insåg själv att jag skulle inte klara av att avstå alkoholen om jag körde på med jobbet. Dag 4 så hade jag möte på beroendemottagningen, var riktigt skör och enorma sömnproblem, fick lite propavan utskrivet. Ska få ny tid till alkoholteurapeft. Efter detta mailade jag chefen och sa som det var, det kändes i sig som en lättnad. Dock så har jag pratat med både kuratorn och husläkaren om min ångest men de säger både att det var svårt att utreda just nu pga mina alkoholproblem och att det kan vara det som ställer till det , vilket jag själv inte vill tycka fullt ut då jag mådde dåligt redan innan alkoholen var med i bilden, blev ju delvis självmedicinering.

Faktum är att min sömn har varit fruktansvärt dålig väldigt länge, de dagar jag dricker så sover jag i ett sträck tills väckarklockan ringer, hur bra sömnen är låter jag vara osagt. Men de dagar utan alkohol som delvis är lätträknade så somnar jag men vaknar efter 1-2h och har drömt några surrealistiska drömmar och kan sen inte somna om.

Och nu när jag är inne på 3 veckan (lyckades få 2v till av husläkaren för utmattningssyndrom) har haft två alkoholbakslag, käkar campral för fullt men känner inte att det är någon mirakelkur men jag biter På. Dock hjälper propavanen föga, sömnen helt katastrof, jag kan knappt ens somna ej heller sova längre sträckor. Vad har ni för tips, vad har hjälpt er?

Jag vet att stirra upp i det vita taket hela dagarna inte tröttar ut en allt för mycket men det är allt jag orkar just nu.
Citera
2014-11-17, 09:22
Medlem
chamaemoross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Kom till insikt för ca 3 veckor sedan att jag måste ta tag i mina alkoholvanor. Allt har varit en nedangående spiral det senaste året. Jobb - Stress - Alkohol - Kärlek - Ångest. I vilken ända allting började i låter jag vara osagt.

Ringde första veckan och sjukanmälde mig, skyllde på feber, jag insåg själv att jag skulle inte klara av att avstå alkoholen om jag körde på med jobbet. Dag 4 så hade jag möte på beroendemottagningen, var riktigt skör och enorma sömnproblem, fick lite propavan utskrivet. Ska få ny tid till alkoholteurapeft. Efter detta mailade jag chefen och sa som det var, det kändes i sig som en lättnad. Dock så har jag pratat med både kuratorn och husläkaren om min ångest men de säger både att det var svårt att utreda just nu pga mina alkoholproblem och att det kan vara det som ställer till det , vilket jag själv inte vill tycka fullt ut då jag mådde dåligt redan innan alkoholen var med i bilden, blev ju delvis självmedicinering.

Faktum är att min sömn har varit fruktansvärt dålig väldigt länge, de dagar jag dricker så sover jag i ett sträck tills väckarklockan ringer, hur bra sömnen är låter jag vara osagt. Men de dagar utan alkohol som delvis är lätträknade så somnar jag men vaknar efter 1-2h och har drömt några surrealistiska drömmar och kan sen inte somna om.

Och nu när jag är inne på 3 veckan (lyckades få 2v till av husläkaren för utmattningssyndrom) har haft två alkoholbakslag, käkar campral för fullt men känner inte att det är någon mirakelkur men jag biter På. Dock hjälper propavanen föga, sömnen helt katastrof, jag kan knappt ens somna ej heller sova längre sträckor. Vad har ni för tips, vad har hjälpt er?

Jag vet att stirra upp i det vita taket hela dagarna inte tröttar ut en allt för mycket men det är allt jag orkar just nu.

Låter rätt illa det här. Hur som, har ingen aning om hur gammal du är eller din fysiska kondition men ett tips som jag kan ge spontant nu på morgonkvisten är att du antingen tar en kort fast rask promenad före du skall lägga dig eller om konditionen är bättre än så, att du ger dig ut på en liten joggingtur.

Jag har aldrig tagit några mediciner för att motverka beroenden så jag vet inte hur du blir av propavan eller campral, men om du inte kan motionera så kan kanske en simpel bastu hjälpa att rena ditt system och få dig på bättre tankar?

MVH
Citera
2014-11-23, 08:36
Medlem
I natt var det två månader sedan jag tog mitt sista glas. Jag hoppas att det förblir mitt sista glas! Jag har för övrigt skrivit färdigt mitt fjärde steg (puh!), och skall dela det med min sponsor i morgon.

Tack för all uppmuntran i denna tråd.
Citera
2014-11-23, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
I natt var det två månader sedan jag tog mitt sista glas. Jag hoppas att det förblir mitt sista glas! Jag har för övrigt skrivit färdigt mitt fjärde steg (puh!), och skall dela det med min sponsor i morgon.

Tack för all uppmuntran i denna tråd.

Fan vad bra jobbat, nykter och frisk, visst känns det härligt?

Fortsätt kämpa, du är starkare än vad du själv tror.
Citera
2014-11-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Fan vad bra jobbat, nykter och frisk, visst känns det härligt?

Fortsätt kämpa, du är starkare än vad du själv tror.

Det känns mycket bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in