2011-12-20, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaddoww
Väldigt smart att bli nykter. Jag tänker vara helt alkoholfri under år 2012 och framåt.
Det är inte smart att förstöra sin stackars hjärna med alkhol. Ifall man vill kunna tänka klart och ha framgångar i sitt liv så är ett nyktert liv helt klart en bra början tycker jag.

Samma tanke här! Tävlingsmänniska som jag är så ser jag det som en tävling som JAG ska vinna (inte alkoholen)!
Citera
2011-12-21, 03:05
Medlem
Revolvers avatar
Jag tänker också försöka hålla mig nykter, ännu en gång.. Jag faller alltid tillbaka i tron om att jag kan hantera spriten, men nu i söndags exploderade det igen och jag gjorde bort mig.

I egenskap av mitt yrkesval som bartender så hamnar jag i daglig kontakt med sprit och med människor i alla åldrar som är beroende av det, men skiter i det. Jag orkar verkligen inte längre, jag försökte styra upp livet igen med träning - men ack.. Det höll ett tag, sen sprack det. Men nu har jag lovat min sambo att jag tänker börja med en vit jul och ett vitt nyår, och jag har bett henne att ge mig stöd för att klara de här veckorna till en början.

Sen tänker jag satsa framåt, och jag tänker fortsätta jobba för att härda mig psykiskt att vara nära spriten, och jag tänker inte låta den vinna.. Jag tar gärna emot tips eller råd från någon eller några som vart i samma sits, eller som är i samma sits.

Må gott!
Citera
2011-12-21, 21:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolver
Jag tänker också försöka hålla mig nykter, ännu en gång..
<klipp>
I egenskap av mitt yrkesval som bartender så hamnar jag i daglig kontakt med sprit och med människor i alla åldrar som är beroende av det<klipp>

Det är inte spriten som är farlig, det är när man dricker den som saker och ting går fel.
Du om nån ser baksidorna, så det borde vara enkelt att säga - men inte vill jag vara sån (fumlig, tror dom är roliga, samma frågor/berättelser hela tiden... ).

Gå hem när det är slut för natten. Sitt inte kvar och... För efter ett tag så kommer du troligen vakna och inse att... "Oopps, I did it again".
Citera
2011-12-21, 23:27
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det är inte spriten som är farlig, det är när man dricker den som saker och ting går fel.
Du om nån ser baksidorna, så det borde vara enkelt att säga - men inte vill jag vara sån (fumlig, tror dom är roliga, samma frågor/berättelser hela tiden... ).

Gå hem när det är slut för natten. Sitt inte kvar och... För efter ett tag så kommer du troligen vakna och inse att... "Oopps, I did it again".

I och med att jag är en av de ansvariga på krogen jag jobbar och har med jämna mellanrum stängningsansvar med larm och lås, så blir det rätt ofta att vi stannar kvar.. Men då får jag låta det gamla pannbenet hålla mig nykter, för de kvällar jag inte stänger så tänker jag kliva hem direkt.

Och som ett stort steg idag så bad jag all personal att aldrig mer servera mig någon form av alkohol, och jag tänker även gå till alla ställen där jag är bekant med krogpersonalen för att ge dem totalt drinkförbud på mig framöver. Väldigt roligt att personalen på mitt jobb faktiskt tog det positivt och jag fick även med mig ett par stycken, även om de bara tog det för utmaningens skull, haha.

Tack för att du tog dig tid att besvara mig, uppskattar allt stöd jag kan få!
Citera
2011-12-22, 17:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
<klipp>
Och som ett stort steg idag så bad jag all personal att aldrig mer servera mig någon form av alkohol, och jag tänker även gå till alla ställen där jag är bekant med krogpersonalen för att ge dem totalt drinkförbud på mig framöver. Väldigt roligt att personalen på mitt jobb faktiskt tog det positivt och jag fick även med mig ett par stycken, även om de bara tog det för utmaningens skull, haha.

Tack för att du tog dig tid att besvara mig, uppskattar allt stöd jag kan få!

Ett stort steg, ta fram det i ljuset. Tror det är lite som att träna, gör man det några stycken, har ett mål på nåt osv. så går det liksom inte att ... oops... Jag orkade inte fara och träna igår - var ni där?

Starkt att outa sig på jobbet. Men motivation kommer det i alla fall att ge. Keep on!
Citera
2011-12-22, 22:20
Medlem
linuszs avatar
har gått på campral ett tag nu, dragit ner på alkoholen (när det gäller antal dagar i veckan) men är fortfarande inte bra.
har kommit till insikt att jag borde göra något mer åt saken nu ...

har kontakt med läkare, beroendemottagning, psykiatri, etc...
fick idag förslag om vad som vore bäst för mig (dels för att bli kvitt alkoholberoendet och dels för att de på psyket ska kunna utreda mig bättre), och då kom antabus på tal. läkarna anser att jag borde ha en längre helt nykter period, och att jag då skulle behöva hjälp med antabus, campral, dylikt & även massa andra piller för abstinens, ångest, depression, etc. läkarn på psyk tyckte dessutom att jag borde läggas in den första nyktra perioden.

kändes väl lite halvkul att få höra allt detta.
jag förstår, och vill ändå någonstans ha den där nyktra perioden, jag vet att jag behöver det.
detta skulle jag fundera på tills efter nyår. men det som jag tvekar inför total nykterhet är såklart oro över hur ångesten ska bli och hur jag ska leva mitt liv. jag menar, alkoholen är en väldigt stor del av mitt liv och har egentligen varit det mer eller mindre sen jag började dricka när jag var 14-15 (är 21 år nu). Vad gör man när man är nykter? Att inte kunna dricka på ex valborg & dylikt.
Känns som det blir att "lägga ner hela mitt liv". Vänner, det vanliga man gör, etc. Förståelse?

Jag undrar egentligen bara, hur fan lever man ett liv utan alkohol?
Citera
2011-12-23, 04:55
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linusz
har gått på campral ett tag nu, dragit ner på alkoholen (när det gäller antal dagar i veckan) men är fortfarande inte bra.
har kommit till insikt att jag borde göra något mer åt saken nu ...

har kontakt med läkare, beroendemottagning, psykiatri, etc...
fick idag förslag om vad som vore bäst för mig (dels för att bli kvitt alkoholberoendet och dels för att de på psyket ska kunna utreda mig bättre), och då kom antabus på tal. läkarna anser att jag borde ha en längre helt nykter period, och att jag då skulle behöva hjälp med antabus, campral, dylikt & även massa andra piller för abstinens, ångest, depression, etc. läkarn på psyk tyckte dessutom att jag borde läggas in den första nyktra perioden.

kändes väl lite halvkul att få höra allt detta.
jag förstår, och vill ändå någonstans ha den där nyktra perioden, jag vet att jag behöver det.
detta skulle jag fundera på tills efter nyår. men det som jag tvekar inför total nykterhet är såklart oro över hur ångesten ska bli och hur jag ska leva mitt liv. jag menar, alkoholen är en väldigt stor del av mitt liv och har egentligen varit det mer eller mindre sen jag började dricka när jag var 14-15 (är 21 år nu). Vad gör man när man är nykter? Att inte kunna dricka på ex valborg & dylikt.
Känns som det blir att "lägga ner hela mitt liv". Vänner, det vanliga man gör, etc. Förståelse?

Jag undrar egentligen bara, hur fan lever man ett liv utan alkohol?

Jag känner igen mig i det du skriver. Alkoholen blev min bästa vän och har alltid varit en utväg när problemen hopar sig. Så jäkla korkat då en 7 dagarsfylla inte precis löser dina problem utan skapar en hel hope nya mysiga bekymmer.
När jag tampas med alkoholdemonen brukar jag försöka dra iväg på saker jag vet jag gillade innan alkoholen knullade upp mitt psyke i mitt fall fiska, känns skönt att komma iväg ibland. Fast det luriga är att jag ibland mår ännu sämre av att göra "vanliga" saker då kontrasten mellan mitt vanliga liv och fyllelivet blir så stort att jag tenderar att ränna till bolaget i ren panik.
Tror inte du ska försöka planera så långt fram utan ta en dag i taget. Mitt inlägg hjälpte dig kanske inte så mycket men det var skönt att se att det finns fler i liknande situationer.
Citera
2011-12-23, 10:14
Medlem
Vobblers avatar
Dag 200 idag. De senaste månaderna är de bästa på många år, så jäkla skönt att slippa alla problem som följde i alkoholens spår. Allra skönast är det att slippa den där ångesten, den höll på att slita sönder mig.
Citera
2011-12-23, 16:37
Medlem
Revolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Dag 200 idag. De senaste månaderna är de bästa på många år, så jäkla skönt att slippa alla problem som följde i alkoholens spår. Allra skönast är det att slippa den där ångesten, den höll på att slita sönder mig.

Fan vad kul och höra! Jag är inne på dag 5, och hittils går det bra för mig. Har en semstervecka nu, och oroar mig lite inför julen och dess bestyr.. Därefter nyår. Men som det ser ut nu så kommer jag bara fira med nyktra människor, så håll tummarna för mig så hör jag av mig på min dag 200
Citera
2011-12-24, 21:29
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Jag tar gärna emot tips eller råd från någon eller några som vart i samma sits, eller som är i samma sits.
Det svåra är ju som sagt inte att sluta, det svåra är att inte börja igen. Man måste nog verkligen komma till insikt att det aldrig kommer gå att dricka igen. När man väl börjar fundera över att en öl eller fylla inte borde vara några problem så går det väldigt fort att lura sig själv att det kommer gå bra.

Det gäller att ha disciplin och sätta stop direkt när tankarna kommer.
Citera
2011-12-24, 21:37
Bannlyst
Hur Har det gått för er?
Citera
2011-12-24, 23:50
Medlem
Revolvers avatar
Håller mig fortfarande nykter, det börjar ta emot nu när man är i hemstaden och gamla vänner ringer, det arrangeras fester och bjudningar hit och dit. Men familjen firar nyktert för mitt stöd, så jag håller mig inne om kvällarna och kör bil på dagarna, för satan vad gött det är att vara nykter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in