2011-01-04, 15:46
Medlem
obans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Ja nu bemödade du ju dig inte särskilt bra. Du babblar på utan att säga något faktiskt.

Vad jag sa är att historien visar att vi är bra på att förändra oss och anpassa oss. Vad du tydligen inte förstår att vi är anpassade för att anpassa oss. Och just nu går vi mot ett samhälle där män och kvinnor samarbetar mer i hemmet och bägge två förvärvsarbetar. Det är de som anpassar sig bäst här som får gener som överlever.

Att uppfostra barn för att de bäst ska kunna klara sig i framtidens samhälle är att göra dem till varandras jämlikar och visa dem att mamma och pappa bägge två tar ansvar för barn och hem.

Det är ju så att jämlikhet gör att folk lättare håller sams, att jobba sida vid sida är positivt är min övertygelse. Och är föräldrarna sams så mår barnen bättre. De generna är de som kommer att klara sig bäst.

Män som hysteriskt letar efter en kvinna som inte finns kommer mest troligt inte att få några gener som ska leva vidare.

Och när vi lever jämlikt, sida vid sida så objektifierar man det andra könet mindre. Man identifierar sig och mår bättre. Tycker de som är måna om sina gener. Andra kommer att dö ut som dinosaurer.

Du kanske har missat det, men denna diskussion handlar om mäns objektifiering av kvinnors kroppar. Att du vill se en framtid där båda könen tar lika mycket ansvar för hemmet är relevant endast om du förutsätter att objektifieringen är kulturellt betingad. Hur i helvete kan du veta att den är det? Du som gillar historia, av vilka samhällen under historiens gång kan du dra slutsatsen att alltihop är relaterat till kultur? Kan du verkligen inte förstå skillnaden mellan genetiskt betingat beteende och kulturella betingelser?

Primater i naturen har utan undantag olika roller för överlevnad beroende på könens olika genetiska förutsättningar. Forskning visar också att deras beteenden från unga år är helt olika. Dessutom finns det mycket forskning på skillnaderna mellan könen hos människan. Ett exempel på detta är relationen mellan en kvinnas orgasm och hennes partners plånbok. Dvs, din sexuella njutning är till del ett resultat av var din partner befinner sig på den sociala stegen. Om teorin stämmer är detta genetiskt betingat och inget du kan göra nåt åt.

Ett kulturellt betingat beteende kan vara att män slår sina fruar pga en kvinnosyn där detta anses vara acceptabelt eller beteendet där man äter upp kroppsdelar från albinos då man tror att det kan bota sjukdomar. Det är inte troligt att detta beteende skulle ha genetiska förklaringar.

Att som du klumpa ihop begreppen och förutsätta att människans beteenden alltid är kulturellt betingade är och har varit min poäng ända från början. Varje gång du öppnar käften styrker du tesen om att kvinnor saknar förmågan att tänka rationellt.
Citera
2011-01-04, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oban
Du kanske har missat det, men denna diskussion handlar om mäns objektifiering av kvinnors kroppar. Att du vill se en framtid där båda könen tar lika mycket ansvar för hemmet är relevant endast om du förutsätter att objektifieringen är kulturellt betingad. Hur i helvete kan du veta att den är det? Du som gillar historia, av vilka samhällen under historiens gång kan du dra slutsatsen att alltihop är relaterat till kultur? Kan du verkligen inte förstå skillnaden mellan genetiskt betingat beteende och kulturella betingelser?

Primater i naturen har utan undantag olika roller för överlevnad beroende på könens olika genetiska förutsättningar. Forskning visar också att deras beteenden från unga år är helt olika. Dessutom finns det mycket forskning på skillnaderna mellan könen hos människan. Ett exempel på detta är relationen mellan en kvinnas orgasm och hennes partners plånbok. Dvs, din sexuella njutning är till del ett resultat av var din partner befinner sig på den sociala stegen. Om teorin stämmer är detta genetiskt betingat och inget du kan göra nåt åt.

Ett kulturellt betingat beteende kan vara att män slår sina fruar pga en kvinnosyn där detta anses vara acceptabelt eller beteendet där man äter upp kroppsdelar från albinos då man tror att det kan bota sjukdomar. Det är inte troligt att detta beteende skulle ha genetiska förklaringar.

Att som du klumpa ihop begreppen och förutsätta att människans beteenden alltid är kulturellt betingade är och har varit min poäng ända från början. Varje gång du öppnar käften styrker du tesen om att kvinnor saknar förmågan att tänka rationellt.

Nåja, låt oss hålla oss till objektifiering. Jag tror att det är så att man inte objektifierar människor som man identifierar sig med eftersom man i regel inte objektifierar sig själv. Lever man i ett jämställt samhälle där män och kvinnor identifierar sig med varandra så minskar objektifieringen.

Objektifiering har historiskt sett rimligen ökat allt sedan det första fotografiet. Man tittar på någon och ser på kvinnor och män som något som finns till för att på något sätt tjäna en själv. Kanske för att titta på och onanera till, eller i något annat syfte.

Det har också funnits andra typer av objekt. Slavar.

Att se andra människor som objekt och inte egna subjekt kan naturligtvis bli ett problem oavsett om det drabbar kvinnor eller män. Objektifiering ökar utrymmet mellan människor så förekommer det kraftigt i samhället eller kraftigt hos en enskild så tror jag det är ett problem för den människan. Man ser inte på vissa av andra människor som lika mycket människor som en själv.

Så självklart är ett jämställt samhället ett där män och kvinnor inte ser på varandra som något att utnyttja på något sätt, utan som andra människor.

Det handlar om inkännande och respekt helt enkelt.
Citera
2011-01-04, 16:34
Medlem
obans avatar
Citat:
Nåja, låt oss hålla oss till objektifiering. Jag tror att det är så att man inte objektifierar människor som man identifierar sig med eftersom man i regel inte objektifierar sig själv. Lever man i ett jämställt samhälle där män och kvinnor identifierar sig med varandra så minskar objektifieringen.

Objektifiering har historiskt sett rimligen ökat allt sedan det första fotografiet. Man tittar på någon och ser på kvinnor och män som något som finns till för att på något sätt tjäna en själv. Kanske för att titta på och onanera till, eller i något annat syfte.

Det har också funnits andra typer av objekt. Slavar.

Att se andra människor som objekt och inte egna subjekt kan naturligtvis bli ett problem oavsett om det drabbar kvinnor eller män. Objektifiering ökar utrymmet mellan människor så förekommer det kraftigt i samhället eller kraftigt hos en enskild så tror jag det är ett problem för den människan. Man ser inte på vissa av andra människor som lika mycket människor som en själv.

Så självklart är ett jämställt samhället ett där män och kvinnor inte ser på varandra som något att utnyttja på något sätt, utan som andra människor.

Det handlar om inkännande och respekt helt enkelt.

Du utgår från att objektifiering alltid resulterar i att betraktaren minskar värdet på människan bakom objektet. Vad får du detta ifrån egentligen? Jag som man borde väl rimligtvis kunna tala om för dig varför jag gillar att se bilder på storbystade kvinnor. Tycker du verkligen att du är i en bra position att avgöra mina och andra mäns intentioner? Varför nedvärderar jag kvinnor per automatik när jag betraktar en bild av henne? Finns det någon logik bakom ditt resonemang som jag som rationell man kan hänga med i?

Du kan dra till med luddiga fikonord som avhumanisering, men faktum kvarstår att du driver en tes som för oss rationella män framstår som helt absurd. Män avhumaniserar inte en kvinna när de betraktar en bild av henne. Det är en sån idiotisk tanke att det inte går att bemöta på ett rationellt, manligt sätt. Vilket också är anledningen till att begreppet har blivit så vedertaget negativt i dagens samhälle. Det är svårt att bemöta påståenden om flygande, rosa elefanter när någon knäppskalle gett sig fan på att dom finns.
Citera
2011-01-04, 16:43
Bannlyst
Citat:
Du utgår från att objektifiering alltid resulterar i att betraktaren minskar värdet på människan bakom objektet. Vad får du detta ifrån egentligen? Jag som man borde väl rimligtvis kunna tala om för dig varför jag gillar att se bilder på storbystade kvinnor. Tycker du verkligen att du är i en bra position att avgöra mina och andra mäns intentioner? Varför nedvärderar jag kvinnor per automatik när jag betraktar en bild av henne? Finns det någon logik bakom ditt resonemang som jag som rationell man kan hänga med i?

Du kan dra till med luddiga fikonord som avhumanisering, men faktum kvarstår att du driver en tes som för oss rationella män framstår som helt absurd. Män avhumaniserar inte en kvinna när de betraktar en bild av henne. Det är en sån idiotisk tanke att det inte går att bemöta på ett rationellt, manligt sätt. Vilket också är anledningen till att begreppet har blivit så vedertaget negativt i dagens samhälle. Det är svårt att bemöta påståenden om flygande, rosa elefanter när någon knäppskalle gett sig fan på att dom finns.

Det är så klart inte nedvärderande att synas på bild. Objektifiering betyder dock att man ser någon som ett föremål och inte en annan människa. Och tråden handlar ju om objektifiering så det är ju det jag så logiskt och rationellt skriver om förstår du.

Det du talar är om något helt annat. Objektifieringe är per se något negativt där man ser andra människor som något man bara använder sig av. När man inte ser att andra har ett egenvärde.

Var någonstans har jag sagt något om dina eller andra mäns intentioner? Försök lugna ner dig och läs igenom inläggen några gånger och försök resonera lite lugnt och sakligt. Det är ingen som vill dig illa.
Citera
2011-01-04, 17:17
Medlem
obans avatar
Citat:
Det är så klart inte nedvärderande att synas på bild. Objektifiering betyder dock att man ser någon som ett föremål och inte en annan människa. Och tråden handlar ju om objektifiering så det är ju det jag så logiskt och rationellt skriver om förstår du.

Det du talar är om något helt annat. Objektifieringe är per se något negativt där man ser andra människor som något man bara använder sig av. När man inte ser att andra har ett egenvärde.

Var någonstans har jag sagt något om dina eller andra mäns intentioner? Försök lugna ner dig och läs igenom inläggen några gånger och försök resonera lite lugnt och sakligt. Det är ingen som vill dig illa.

Alltså, det är inte så lätt att hänga med ibland. Jag har tidigare fått förklarat för mig att själva företeelsen där man tittar i porrtidningar, på porrfilmer eller halvnakna damer uppfläkta i tidningshyllan handlade just om objektifiering av kvinnokroppen och var något fult. Nu påstår du att det egentligen inte handlar om det utan att det fula består i att man nedvärderar andra människor. Det är ju fantastiskt bra då jag också anser att det inte är något man bör hålla på med. Jag kan alltså med gott samvete fortsätta med mitt fluktande utan att det gör någon upprörd.

Något säger mig dock att du inte riktigt talar för de feminister tråden från början avsågs för.
Citera
2011-01-04, 17:31
Bannlyst
Citat:
Alltså, det är inte så lätt att hänga med ibland. Jag har tidigare fått förklarat för mig att själva företeelsen där man tittar i porrtidningar, på porrfilmer eller halvnakna damer uppfläkta i tidningshyllan handlade just om objektifiering av kvinnokroppen och var något fult. Nu påstår du att det egentligen inte handlar om det utan att det fula består i att man nedvärderar andra människor. Det är ju fantastiskt bra då jag också anser att det inte är något man bör hålla på med. Jag kan alltså med gott samvete fortsätta med mitt fluktande utan att det gör någon upprörd.

Något säger mig dock att du inte riktigt talar för de feminister tråden från början avsågs för.

Det tycker inte jag är något fult, inte alls. Det är väl bara mänskligt att titta på läckra bilder.

Men det kan ju innebära att det blir ett problem. Om det förekommer mycket bilder av kvinnor, som den här tråden handlar om, men det gäller ju också män så klart, kan människor börja se sig själva som objekt. Jag tror att det är ett större problem än att andra ser dem som objekt. Objektifieringen drabbar ju den som börjar se sig själv som ett föremål. Det är väl kanske det tråden handlar om.

Att se på slavar som slavar är ju att objektifiera människor. De är föremål som ska användas. De ska lyda och utföra sysslor av varierande slag.

Att titta på bilder innebär ju inte alls automatiskt att man ser ner på någon. Det finns ju så klart de som ser kvinnor eller män som föremål när de tittar på porr men det är ju inget som måste ske bara för att man ser på bilder.

Men som sagt, problemet tror jag är störst för dem som börjar behandla sig själv som en yta och inte som en människa. Porr och modebilder åtstadkommer ju sådant hos en del. Och det är så klart ett problem. I vissa fall riktigt rejäla problem. Och drabbar det nog många nog hårt så har vi ju ett samhällsproblem.
Citera
2011-01-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
En kvinna med fin hy, stora fasta bröst och smal midja har vissa attribut som jag attraheras av oavsett vad hon har i skallen. Om jag endast vill ligga är hennes intellekt inte avgörande. Har du aldrig kännt en sexuell dragningskraft till någon du egentligen inte tycker om som person?

finns män som trycker in sin penis i allt. finns män som inte trycker in penis i allt.

men självklart kan moralen tryta även för den bäste. dopp i grytan.
Citera
2011-01-09, 00:15
Medlem
Rätt kurvor och former attraherar även kvinnor som statistiskt sett köper mer av en vara när en snygg kvinna/man finns i reklamen.

Hade intellektuella gubbar eller kvinnor med ölmagar fungerat bättre hade man så klart använt dessa mer i tros- kalsongreklam. Ser framför mig en liten logotyp som indikerar att modellen i fråga har en IQ över 130.
Citera
2011-01-09, 07:37
Medlem
Arsenikarsles avatar
Beror väl på vad man vill med varandra.

Om jag söker nåt mer än bara ligg är det frustrerande att bara hitta kåta killar som lägger fokus på sex, det finns för många av den sorten och de är överrepresenterade på sexforum och dyl

Nu kan jag bara tala för min själv som kvinna, men om jag tycker att den attraktiva killen jag funderar på att ligga med är en idiot som inte fattar nåt så låter jag bli.
Detta har jag upplevt i verkligheten och det är inte så konstigt egentligen eftersom sex även innehåller kommunikation.
Om han inte är lyhörd och lyssnar till vad jag vill och ger mig respons är han antagligen självisk i sängen och kommer inte vilja anstränga sig för att det ska bli skönt för mig också.
Citera
2011-01-22, 22:31
Medlem
Citat:
Historiekunskaper? Yousmilefornothing pratade om genetik. Vår hjärna har inte utvecklats eller förändrats på tusentals år. Vi fungerar likadant som våra förfäder gjorde. Man kan inte fråga sig om genetik är rätt eller fel. Och det var min poäng från första början när jag gjorde mitt inlägg i denna tråd för länge sedan. Hur du önskar att samhället kommer att se ut i framtiden är oväsentligt om man pratar om genetisk betingad utseendeobjektifiering. Varken du eller hon har någon förmåga att analysera verkligheten objektivt utan att blanda ihop hur ni önskar att denna verklighet såg ut. Att kunna se skillnaden är vad som menas med att kunna tänka rationellt, något som kvinnor ofta inte kan. Varför jag återigen försöker förklara detta för en kvinna är dock inte rationellt heller så jag vet inte varför jag ens bemödar mig.

Att analysera verkligheten kan ingen människa göra objektivt. Snyggt drag där du, herr skrytsam.
Citera
2011-01-23, 23:07
Medlem
narlysimpeltons avatar
Jag har sett kvinnor förklara att när de på grund av ålder inte "vänder några blickar" på stan längre upplever de det som traumatiskt och drabbas av depression. När de inser att den 21-åriga pinglan bredvid stjäl all uppmärksamhet drabbas kvinnorna av existentiella kriser. Objektifiering är väldigt viktigt för många kvinnor
Senast redigerad av narlysimpelton 2011-01-23 kl. 23:19.
Citera
2011-01-24, 00:28
Medlem
Citat:
Men som sagt, problemet tror jag är störst för dem som börjar behandla sig själv som en yta och inte som en människa. Porr och modebilder åtstadkommer ju sådant hos en del. Och det är så klart ett problem. I vissa fall riktigt rejäla problem. Och drabbar det nog många nog hårt så har vi ju ett samhällsproblem.

Vad gäller porren där... rakat underliv, rövknull, sperman i ansiktet, a2m, två killar på en tjej verkar vara ganska vanligt. En jämställdhetsförespråkande tjej sa här på FB att det är i princip i omöjligt att hitta en tjej man gillar som inte blivit tagen av två stycken killar samtidigt - och skröt mer eller mindre om att hon blivit tagen av två stycken samtidigt.

Som jag förstått detta hittills så handlar det om kvinnors frigörelse, alltså att det är något odelat positivt. För just tjejer. Du menar att det är annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in