Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
Ja nu bemödade du ju dig inte särskilt bra. Du babblar på utan att säga något faktiskt.
Vad jag sa är att historien visar att vi är bra på att förändra oss och anpassa oss. Vad du tydligen inte förstår att vi är anpassade för att anpassa oss. Och just nu går vi mot ett samhälle där män och kvinnor samarbetar mer i hemmet och bägge två förvärvsarbetar. Det är de som anpassar sig bäst här som får gener som överlever.
Att uppfostra barn för att de bäst ska kunna klara sig i framtidens samhälle är att göra dem till varandras jämlikar och visa dem att mamma och pappa bägge två tar ansvar för barn och hem.
Det är ju så att jämlikhet gör att folk lättare håller sams, att jobba sida vid sida är positivt är min övertygelse. Och är föräldrarna sams så mår barnen bättre. De generna är de som kommer att klara sig bäst.
Män som hysteriskt letar efter en kvinna som inte finns kommer mest troligt inte att få några gener som ska leva vidare.
Och när vi lever jämlikt, sida vid sida så objektifierar man det andra könet mindre. Man identifierar sig och mår bättre. Tycker de som är måna om sina gener. Andra kommer att dö ut som dinosaurer.
Vad jag sa är att historien visar att vi är bra på att förändra oss och anpassa oss. Vad du tydligen inte förstår att vi är anpassade för att anpassa oss. Och just nu går vi mot ett samhälle där män och kvinnor samarbetar mer i hemmet och bägge två förvärvsarbetar. Det är de som anpassar sig bäst här som får gener som överlever.
Att uppfostra barn för att de bäst ska kunna klara sig i framtidens samhälle är att göra dem till varandras jämlikar och visa dem att mamma och pappa bägge två tar ansvar för barn och hem.
Det är ju så att jämlikhet gör att folk lättare håller sams, att jobba sida vid sida är positivt är min övertygelse. Och är föräldrarna sams så mår barnen bättre. De generna är de som kommer att klara sig bäst.
Män som hysteriskt letar efter en kvinna som inte finns kommer mest troligt inte att få några gener som ska leva vidare.
Och när vi lever jämlikt, sida vid sida så objektifierar man det andra könet mindre. Man identifierar sig och mår bättre. Tycker de som är måna om sina gener. Andra kommer att dö ut som dinosaurer.
Du kanske har missat det, men denna diskussion handlar om mäns objektifiering av kvinnors kroppar. Att du vill se en framtid där båda könen tar lika mycket ansvar för hemmet är relevant endast om du förutsätter att objektifieringen är kulturellt betingad. Hur i helvete kan du veta att den är det? Du som gillar historia, av vilka samhällen under historiens gång kan du dra slutsatsen att alltihop är relaterat till kultur? Kan du verkligen inte förstå skillnaden mellan genetiskt betingat beteende och kulturella betingelser?
Primater i naturen har utan undantag olika roller för överlevnad beroende på könens olika genetiska förutsättningar. Forskning visar också att deras beteenden från unga år är helt olika. Dessutom finns det mycket forskning på skillnaderna mellan könen hos människan. Ett exempel på detta är relationen mellan en kvinnas orgasm och hennes partners plånbok. Dvs, din sexuella njutning är till del ett resultat av var din partner befinner sig på den sociala stegen. Om teorin stämmer är detta genetiskt betingat och inget du kan göra nåt åt.
Ett kulturellt betingat beteende kan vara att män slår sina fruar pga en kvinnosyn där detta anses vara acceptabelt eller beteendet där man äter upp kroppsdelar från albinos då man tror att det kan bota sjukdomar. Det är inte troligt att detta beteende skulle ha genetiska förklaringar.
Att som du klumpa ihop begreppen och förutsätta att människans beteenden alltid är kulturellt betingade är och har varit min poäng ända från början. Varje gång du öppnar käften styrker du tesen om att kvinnor saknar förmågan att tänka rationellt.