2009-02-10, 00:15
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
dom körs tydligen i Settings RAM 416MHz (DDR832)

och ja vet inte riktigt hur jag skall ändra det?

Det kan man ändra i bios->advanced settings sen memory tabben.

Ser lite olika ut på olika bios men nåt sånt är det för mig.
Citera
2009-02-10, 01:31
Medlem
Flashen1961s avatar
Intel om E8000 serien:

* 3 year warranty, safe volts = CPU VID - CPU MAX (det står på varje kartong, ex 1.1125 - 1.25v)
* Safe = up to 1.368v (3 year life may be reduced)
* Unsafe = 1.368-1.45v (cpu may work, but degradation shortens life)
* Very unsafe = > 1.45v (cpu may not work, degradation will occour, short life time)

M a o kör du med max 1.368V så är det ingen fara för processorn att den ska självdö men kolla på förpackningen vad som är standard vcore på just ditt exemplar.
Citera
2009-02-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Det kan man ändra i bios->advanced settings sen memory tabben.

Ser lite olika ut på olika bios men nåt sånt är det för mig.

Ok tack, ska testa, men tror inte de finns någon sån flik, det finns möjligtvis advanced settings men tror inte de finns någonting med memory. Ska skriva ner allt som finns i advanced settings...

Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Intel om E8000 serien:

* 3 year warranty, safe volts = CPU VID - CPU MAX (det står på varje kartong, ex 1.1125 - 1.25v)
* Safe = up to 1.368v (3 year life may be reduced)
* Unsafe = 1.368-1.45v (cpu may work, but degradation shortens life)
* Very unsafe = > 1.45v (cpu may not work, degradation will occour, short life time)

M a o kör du med max 1.368V så är det ingen fara för processorn att den ska självdö men kolla på förpackningen vad som är standard vcore på just ditt exemplar.

Och tack så jätte mycket, ska nog överklicka processorn till typ 1.32
Citera
2009-02-10, 11:59
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ok tack, ska testa, men tror inte de finns någon sån flik, det finns möjligtvis advanced settings men tror inte de finns någonting med memory. Ska skriva ner allt som finns i advanced settings...

Det är inte nödvändigtvist att fliken heter just advanced settings, men hos mig så ligger dom inställningarna under samma flik där du kan överklocka. Kolla runt lite.
Citera
2009-02-10, 14:07
Medlem
Citat:
Det är inte nödvändigtvist att fliken heter just advanced settings, men hos mig så ligger dom inställningarna under samma flik där du kan överklocka. Kolla runt lite.

ok, har för mig att jag skall skriva in några siffror i ett fält men vet inte vad jag skall skriva in riktigt...

Ska kolla mer noga när jag kommit hem från praktiken. Ska ta med min dator till praktiken imån, för här på praktiken så lagar vi och reparerar datorer dock nästan bara bärbara...
Citera
2009-02-10, 14:40
Medlem
Naits avatar
Citat:
ok, har för mig att jag skall skriva in några siffror i ett fält men vet inte vad jag skall skriva in riktigt...

Ska kolla mer noga när jag kommit hem från praktiken. Ska ta med min dator till praktiken imån, för här på praktiken så lagar vi och reparerar datorer dock nästan bara bärbara...

Ok, lycka till med datorn nu. Du verkar ju praktisera på en plats med kunniga människor så det ska väll inte vara nå problem.
Citera
2009-02-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ok, lycka till med datorn nu. Du verkar ju praktisera på en plats med kunniga människor så det ska väll inte vara nå problem.

Hehe tack! men vi får se hur de går, kommer troligvis fortfarande behöva eran hjälp som är så bra

På praktiken så är de jag och min klasskompis, tillsammans med killen som hjälper oss... Han är duktig på de mesta så vi får hålla tummarna för att han kanske kan hjälpa mig lite granna
Citera
2009-02-11, 10:38
Medlem
Asså fy fan va schysst, jag fick en Windows XP - porofessional skiva + licens till den! Patrik e as snäll

Jag ska ominstallera hela burken å försöka igen... Slarvade till det förmodligen. Om inte ominstallatinonen hjälper så återkommer jag
Citera
2009-02-11, 12:21
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Och tack så jätte mycket, ska nog överklicka processorn till typ 1.32
1.32 är ganska mycket i min mening, jag skulle kört på 1.25 eller liknande.
Citera
2009-02-11, 22:41
Medlem
Hej igen!
Idag installerade jag XP Professional, fick en licens+skiva av Patrik min handledare på praktiken! As snällt! Dom hade typ 10 stycken liggande så jag fick en! Aja har iallafall installerat XP, uppdaterat max, fixat drivrutiner, installerat program så den är nästan klar. Har även funderat ut hur man överklockade RAMen... Nu skall Ramen köras i 800mhz men har i nuläget 2 problem. Hittar inte drivrutinerna till HD- audio saken... Det är en sån ful gul sak om man "hanterar" på den här datorn. Det andra problemet är att i CPU-z så ser man inte hur fort RAMen körs, man ser bara att man har 2 x 2048MB... :S Sedan så om man högerklickar på den här datorn så står de att det bara är typ 3,5 GB RAM. Någon som vet varför? :S
Citera
2009-02-11, 22:49
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Hej igen!
Idag installerade jag XP Professional, fick en licens+skiva av Patrik min handledare på praktiken! As snällt! Dom hade typ 10 stycken liggande så jag fick en! Aja har iallafall installerat XP, uppdaterat max, fixat drivrutiner, installerat program så den är nästan klar. Har även funderat ut hur man överklockade RAMen... Nu skall Ramen köras i 800mhz men har i nuläget 2 problem. Hittar inte drivrutinerna till HD- audio saken... Det är en sån ful gul sak om man "hanterar" på den här datorn. Det andra problemet är att i CPU-z så ser man inte hur fort RAMen körs, man ser bara att man har 2 x 2048MB... :S Sedan så om man högerklickar på den här datorn så står de att det bara är typ 3,5 GB RAM. Någon som vet varför? :S
Du kör ett 32-bitars os, 4gb har du, men 512mb har grafikkortet reserverat. Ska du klocka processorn? Gör det och försök köra minnena i 1:1 istället för att låta dem leka runt, du tjänar väääääääääldigt lite på det.
Citera
2009-02-11, 22:51
Medlem
Naits avatar
Det där om ramminne finns mängder med trådar om, sök på "64bitars windows". Men kort sagt så klarar 32 bitar inte av att hantera mer än 4gb~ ramminne.

Att du inte hittar drivrutinerna till ljudet är lite skumt, dom ligger ju på skivan som du fick med moderkortet.

Sen så kan du alltid kolla i bios hur snabbt dina minnen körs om du inte får till det med cpu-z.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in