• 1
  • 2
2009-02-01, 21:40
Medlem
Hej igen...

Har en Windows XP home edition licens liggande, men ingen skiva... Hur gör jag för att ladda ner Windows XP home edition SP3 för att sedan bränna på skiva och använda skivan till att installera Windows på den nya datorn, med licensen?

Finns det bara 32-bitars eller finns det även 64-bitars home edition? Om det bara finns 32 bitar så kan man ladda ner från Microsofts hemsida för att sedan bränna på cd skiva. Men om det finns 64-bitars så vill jag ju ha det. Är inte så pro när det gäller Microsoft... :P
Senast redigerad av bredmar 2009-02-01 kl. 21:50.
Citera
2009-02-01, 23:05
Medlem
Flashen1961s avatar
Du får antingen ringa MS så skickar dom ut en skiva till dig för självkostnadspris som lär ligga på 100:- eller så laddar du ner XP Home från Piratbukten eller annan likvärdig sida.

Har för mig att ska du ha en 64bit version av XP så är det Pro som gäller.
Citera
2009-02-01, 23:12
Medlem
ok... får bli tanka home edition från MS hemsida...
Citera
2009-02-01, 23:30
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
ok... får bli tanka home edition från MS hemsida...
Varför skulle du ha ett 64-bitars OS? Läs om fördelar och nackdelar. Du utnyttjar 4gb ram tex med ett 32bitars os. Tvivlar på att du kör speciellt många 64-bitars program.
Citera
2009-02-02, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Varför skulle du ha ett 64-bitars OS? Läs om fördelar och nackdelar. Du utnyttjar 4gb ram tex med ett 32bitars os. Tvivlar på att du kör speciellt många 64-bitars program.

ok, aja håller på å tankar ett 32 bitars är på typ 60% nu
Citera
2009-02-02, 20:46
Medlem
tjena, Skiten ja laddade ner var tydligen på engelska, och vill för det första inte ha engelska, för det andra så funkade inte min cd-key eftersom ja har licensen för ett svensk windows home edition...

Har ingen skiva eller något, vad skall jag göra?
Citera
2009-02-02, 23:03
Medlem
w580is avatar
Citat:
bredmar
tjena, Skiten ja laddade ner var tydligen på engelska, och vill för det första inte ha engelska, för det andra så funkade inte min cd-key eftersom ja har licensen för ett svensk windows home edition...

Till Xp så får kan du skaffa Activation Crack, fungerar klockrent

Och med engelskan tror jag du inte kan fixa svenskt språk, utan du får installera om windows till en svensk version, efter som svenska LIPn finns inte med här.
http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

Men du skulle kunna installera sp3 svensk version, borde funka, du kan ladda ner det här.
http://download.windowsupdate.com/ms...34db3995ae.exe
Senast redigerad av w580i 2009-02-02 kl. 23:06.
Citera
2009-02-03, 11:41
Medlem
tack för hjälpen, men jag har redan lånat en XP-skiva av ett företag som hyr ut film och lagar datorer, känner ägaren så ja fick låna XP-skiva
Citera
2009-02-03, 21:45
Medlem
SRY, för dubbel post...

Nu har jag installerat drivrutiner med mera, både från skivorna som följde med men sen drog jag ner drivrutiner till mitt graffekort från en hemsida... men nu har jag ett annat problem... min skärm skall köras i 72 mhz har jag för mig, men det går inte att ändra så att det blir en bra bild. har testat i både högerklik på skrivbordet skärminställningar å sen avancerade inställningar. Sedan har jag även testat i driv-rutins programmet control center eller vad det heter men det går att ändra i saker i programmet men det blir ingen skillnad om jag ändrar till 200mhz eller 50 mhz :S så det blir ingen skarp bild, det går att läsa men bilden är inte som den brukar :S

Sedan går de inte häller att testa 3Dmark 05 :s samma program som jag körde med förra datorn, hade velat testa skillnaden enligt programmet... laddnings-rutan kommer upp men sen så händer det inget mer:S

sen har jag varit inne på can you run it - hemsidan och så när ja ska testa om datorn klarar något spel så står det: downloading, men så kommer det inte upp något att ladda ner. det funkade i explorer men inte i firefox :S
Senast redigerad av bredmar 2009-02-03 kl. 21:49.
Citera
2009-02-03, 21:49
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredmar
SRY, för dubbel post...

Nu har jag installerat drivrutiner med mera, både från skivorna som följde med men sen drog jag ner drivrutiner till mitt graffekort från en hemsida... men nu har jag ett annat problem... min skärm skall köras i 72 mhz har jag för mig, men det går inte att ändra så att det blir en bra bild. har testat i både högerklik på skrivbordet skärminställningar å sen avancerade inställningar. Sedan har jag även testat i driv-rutins programmet control center eller vad det heter men det går att ändra i saker i programmet men det blir ingen skillnad om jag ändrar till 200mhz eller 50 mhz :S

På vilket sätt är bilden dålig?
Och du kan alltid kolla om du kan ställa in hz direkt på skärmen.
Citera
2009-02-03, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
På vilket sätt är bilden dålig?
Och du kan alltid kolla om du kan ställa in hz direkt på skärmen.
skärm-problemet fixade sig nu tack så jätte mkt, för de var skit irriterande!

Har domma problemen kvar:

Sedan går de inte häller att testa 3Dmark 05 :s samma program som jag körde med förra datorn, hade velat testa skillnaden enligt programmet... laddnings-rutan kommer upp men sen så händer det inget mer:S

sen har jag varit inne på can you run it - hemsidan och så när ja ska testa om datorn klarar något spel så står det: downloading, men så kommer det inte upp något att ladda ner. det funkade i explorer men inte i firefox :S
Citera
2009-02-03, 22:32
Medlem
Flashen1961s avatar
Varit in på Windows Update än? Tror du saknar bl.a .NET framework vilket gör att du kan få sådana problem som du har.

Kolla även på tillverkarens hemsida för bl.a moderkort för där finns nyare drivrutiner än dom som följer med på skivan om det kanske löser ditt problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in