2012-02-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Culver
Jag fr ka till helsingborg och kolla om det finns kvar. Jag undrar varfr dom gjorde ett hakkors p byggnaden, men sverige var vrldsledande p rasbiologi p den tiden. Kan man d utg frn att detta bedrivits ven p sankta? Sankta maria stod klart 1927 och jag vet att Hermann Gring och ngra andra frn nazityskland har varit i helsingborg ngra gnger och bland annat jagat djur osv. Kanske lite lngskt???

Finns ven en byggnad i dom centrala delarna av helsingborg som har ett stort mosaik hakkors i golvet. Och ven denna byggnaden byggdes under denna tiden.

Nu har jag ingen koll p just detta kors men ASEA hade hakkors som logo fram till 1933 d nazisterna tog makten i Tyskland. Nazisterna brjade anvnda svastikan i brjan av 20-talet men det drjde nog ngra r innan den fick den genomnegativa laddningen. Det kan mycket vl ha varit ngon med nazi-sympatier som sg till att den hamnade p byggnaden men det var frmodligen inte s mnga som reflekterade ver svastikan nr den tillkom d den i grunden r en positivt laddad symbol.
Citera
2012-02-14, 09:49
Medlem
Culvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Nu har jag ingen koll p just detta kors men ASEA hade hakkors som logo fram till 1933 d nazisterna tog makten i Tyskland. Nazisterna brjade anvnda svastikan i brjan av 20-talet men det drjde nog ngra r innan den fick den genomnegativa laddningen. Det kan mycket vl ha varit ngon med nazi-sympatier som sg till att den hamnade p byggnaden men det var frmodligen inte s mnga som reflekterade ver svastikan nr den tillkom d den i grunden r en positivt laddad symbol.

Det hade jag ingen aning om att ASEA hade det som logo. S visst det behver inte vara s
mrkvrdigt eller konstigt att ngon placerade den p vggen.
Citera
2012-02-18, 11:24
Medlem
Citat:
Det hade jag ingen aning om att ASEA hade det som logo. S visst det behver inte vara s
mrkvrdigt eller konstigt att ngon placerade den p vggen.

Jo det stmmer bra. Nere under en knd kaffetillverkare i sknes butik inne i hbgcity,
str det undanluckrat i ett utrymme ett gammalt stllverk med just hakkorset och ASEA
p sin mrkplt. Pretty ballt. Likstrm ocks har jag fr mig att det var.

"Hakkorset" p St. Andreaskyrkan (som finns mitt inne p grden) r kvar,
men det r ett baktvnt hakkors. S det har ingen nazistfrmjande mening.
Citera
2012-02-18, 14:10
Medlem
Culvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nossvatsug
Jo det stmmer bra. Nere under en knd kaffetillverkare i sknes butik inne i hbgcity,
str det undanluckrat i ett utrymme ett gammalt stllverk med just hakkorset och ASEA
p sin mrkplt. Pretty ballt. Likstrm ocks har jag fr mig att det var.

"Hakkorset" p St. Andreaskyrkan (som finns mitt inne p grden) r kvar,
men det r ett baktvnt hakkors. S det har ingen nazistfrmjande mening.

Det finns ngra hghus p tgaborg som ocks har ett mosaik hakkors i golvet. Asea var nog populrt i helsingborg ren 1920 till 1940 talet med tanke p denna mngd rttvnda hakkors som finns lite verallt.

Det som jag reagerade p frst med hakkorset p sankta maria r den historia vi har i sverige med rasbiologi, samt att jag vet att Hermann gring och andra frn nazityskland varit p middag och jagat endast ngra km bort frn sankta maria. Lite lngskt kanske, Asea kanske hade mnga (blivande) kunder bland mentalpatienterna, deras anhriga och personalen
Citera
2012-02-18, 14:25
Medlem
Citat:
Det finns ngra hghus p tgaborg som ocks har ett mosaik hakkors i golvet. Asea var nog populrt i helsingborg ren 1920 till 1940 talet med tanke p denna mngd rttvnda hakkors som finns lite verallt.

Det som jag reagerade p frst med hakkorset p sankta maria r den historia vi har i sverige med rasbiologi, samt att jag vet att Hermann gring och andra frn nazityskland varit p middag och jagat endast ngra km bort frn sankta maria. Lite lngskt kanske, Asea kanske hade mnga (blivande) kunder bland mentalpatienterna, deras anhriga och personalen

Sna inte in p ASEA. Det exemplet ASEA illustrerar r att det inte var ngot anmrkningsvrt att anvnda hakkors under denna tiden och att det troligtvis hade extremt lite med rasbiologi att gra. ASEA hade inte direkt ensamrtt p svastikan. Svastikan hade inte ftt sin negativa laddning n och den anvndes drfr av mnga andra n ASEA.
Citera
2012-02-20, 19:11
Medlem
HlsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Sna inte in p ASEA. Det exemplet ASEA illustrerar r att det inte var ngot anmrkningsvrt att anvnda hakkors under denna tiden och att det troligtvis hade extremt lite med rasbiologi att gra. ASEA hade inte direkt ensamrtt p svastikan. Svastikan hade inte ftt sin negativa laddning n och den anvndes drfr av mnga andra n ASEA.
Anledningen till att ASEA tidigare anvnde svastikan som logotyp var troligen att den anvndes som kartsymbol fr kraftverk.
Citera
2012-03-02, 18:03
Medlem
Saxat frn Wikipedia om Asea.

"1933 var ocks det r d Aseas logotyp ndrades. Den gamla, som infrts ngon gng under slutet av 1800-talet, bestod av den indoeuropeiska sol- eller lyckosymbolen svastikan, kompletterad med bokstverna A, S, E, och A. Nazismen, som anvnde en liknande symbol, hade vuxit sig stark och detta r tagit makten i Tyskland. Detta resulterade i att Aseas VD Sigfrid Edstrm beordrade att hakkorset skulle tas bort ur firmamrket. Nazisterna hade gjort logotypen obrukbar."
Citera
2012-03-02, 19:32
Medlem
Culvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nossvatsug
Saxat frn Wikipedia om Asea.

"1933 var ocks det r d Aseas logotyp ndrades. Den gamla, som infrts ngon gng under slutet av 1800-talet, bestod av den indoeuropeiska sol- eller lyckosymbolen svastikan, kompletterad med bokstverna A, S, E, och A. Nazismen, som anvnde en liknande symbol, hade vuxit sig stark och detta r tagit makten i Tyskland. Detta resulterade i att Aseas VD Sigfrid Edstrm beordrade att hakkorset skulle tas bort ur firmamrket. Nazisterna hade gjort logotypen obrukbar."

Man har faktiskt lite frstlse fr Sigfrid Edstrms beslut. Men korset p sankta maria och p flera andra stllen fick sitta kvar i mnga r efter hans beslut.
Citera
2012-03-18, 01:20
Medlem
Hitta hit av en liten slump...

Kan bertta lite av de jag vet om kulvertsarna p Mariapark...

till att brja med s ja det fans en sjukt lng underjordisk gng men nej den gick inte till ntt slott (sofiero eller kullagunnarstorp) utan till berga och det dvarande Hussar regementet K5.

gngen som r 2 st r sedan lnge igenbommade men fr de som har tillgng till kllaren p stora kasernen p berga kan i den norra delen se tydligt vart man murat igen gngen efter ca 1m

gngen fungera de dels som nd gng och som och dels som gng fr proviant.

andra delen an gngen han aldrig frdigstllas men var planerad att g frn mariapark till Djuramossa

Delar av denna gng gr att komma t om man bryter sig in i en av de gamla bunkrarna som finnes mellan beredskapsmuseet och maria park... vart exakt tnker ja inte g ut med d delar dr fortfarande r SO

i dags lget finns inget spnande kvar att se i kulvertsarna p Mariapark....

nstan allt r ombyggt till klassrum eller frd.....

ni som har gtt p internationella skolan och har haft sljd ska veta att sljd rummet r de stlle som r nrmast till den lnga anslutningsgngen.
Citera
2012-05-01, 09:22
Medlem
prinsesskronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tearsneverdry
Hitta hit av en liten slump...

Kan bertta lite av de jag vet om kulvertsarna p Mariapark...

till att brja med s ja det fans en sjukt lng underjordisk gng men nej den gick inte till ntt slott (sofiero eller kullagunnarstorp) utan till berga och det dvarande Hussar regementet K5.

gngen som r 2 st r sedan lnge igenbommade men fr de som har tillgng till kllaren p stora kasernen p berga kan i den norra delen se tydligt vart man murat igen gngen efter ca 1m

gngen fungera de dels som nd gng och som och dels som gng fr proviant.

andra delen an gngen han aldrig frdigstllas men var planerad att g frn mariapark till Djuramossa

Delar av denna gng gr att komma t om man bryter sig in i en av de gamla bunkrarna som finnes mellan beredskapsmuseet och maria park... vart exakt tnker ja inte g ut med d delar dr fortfarande r SO

i dags lget finns inget spnande kvar att se i kulvertsarna p Mariapark....

nstan allt r ombyggt till klassrum eller frd.....

ni som har gtt p internationella skolan och har haft sljd ska veta att sljd rummet r de stlle som r nrmast till den lnga anslutningsgngen.

Ett tipps r att frska f tag p boken(har den sjlv) S:ta Maria sjukhus... skriven av Lars-Eric Jnsson.... skriven 1991 den har bde bilder och bra historie sammanfattning... det var inte s trevligt dr p den tiden....

Jag kpte den av en ldre farbror som gick runt o slde den. Jag bodde d i den ldre delen och min fast skt visade mig o barnen kulvertarna men dom e ok, Komvux har t o m haft verksamhet o caf drnere.... s s farligt r det inte.. det gr kulvertar genom nstan alla stder ...

Det jag tyckte var mrkvrt var nr dom stngde S:ta Maria s bodde internerna i kulvertarna fr dom hade ingen annan stans att ta vgen..... det gr s ont i mig att dom fick det livsdet.... i det gamla huset vi bodde fick dom mura igen kulvert uppgngen frn trapphuset pga detta....
Citera
2014-09-01, 19:13
Medlem
ghb2935s avatar
Har sjlv varit dr nere och det r lite smlskigt, tog bara ett foto dock. http://i59.tinypic.com/9ss7wy.jpg

Jobbar i Helsingborg och kan komma ner i alla kllare samt in i alla fastigheter

Lite offtopic men hr r en bild frn en fastighet p Tgaborg http://i59.tinypic.com/ipw4nk.jpg
Detta hakkors r mitt i trappuppgngen nr man kommer in. Jag tog fotot lite snett men om man kommer frn ingngen s r det t snevndt t hger, betyder inte det att det r ett nazisthakkors och inget solkors?
Citera
2014-09-01, 20:40
Medlem
Zonfararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghb2935
Har sjlv varit dr nere och det r lite smlskigt, tog bara ett foto dock. http://i59.tinypic.com/9ss7wy.jpg

Jobbar i Helsingborg och kan komma ner i alla kllare samt in i alla fastigheter

Lite offtopic men hr r en bild frn en fastighet p Tgaborg http://i59.tinypic.com/ipw4nk.jpg
Detta hakkors r mitt i trappuppgngen nr man kommer in. Jag tog fotot lite snett men om man kommer frn ingngen s r det t snevndt t hger, betyder inte det att det r ett nazisthakkors och inget solkors?

Du vet att trden r 11 r gammal va? Men nice bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in