• 2
  • 3
2009-03-28, 09:19
Medlem
Skylons avatar
Citat:
Jag tror, precis som moderatorn, att man måste ha tillstånd för att få använda en metalldetektor för att leta eftert meteoriter, men jag tror inte att det är svårt att få en tillstånd för det ändamål.

En svensk meteorit kan du sälja för 100 kr per gram tror jag ( är osäker på om det är korrekt)

Precis fått låna en metalldetektor av en bekant, ska som ni säger kolla upp med länstyrelsen om reglerna.

Angående priset för en meteorit så har de tex hittat en 1200 kg tung järnmeteorit i kitkiöjärvi. Det handlar ju inte om små summor direkt. Men jag har inga illusioner om att hitta en sådan bjässe, mer intresserad av att ha en liten en som samlar objekt. Men man kan ju alltid drömma, spännade borde det vara i varje fall att gå runt där uppe och leta.
Citera
2009-03-29, 13:32
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylon
Precis fått låna en metalldetektor av en bekant, ska som ni säger kolla upp med länstyrelsen om reglerna.

Angående priset för en meteorit så har de tex hittat en 1200 kg tung järnmeteorit i kitkiöjärvi. Det handlar ju inte om små summor direkt. Men jag har inga illusioner om att hitta en sådan bjässe, mer intresserad av att ha en liten en som samlar objekt. Men man kan ju alltid drömma, spännade borde det vara i varje fall att gå runt där uppe och leta.

Jag känner honom som harden 1200 kil9os meteorit, han har den i sin tomt,

Du kan också åka till siribien med detektorn och leta lite i Sikhote Alin berget. 1947 slog en meteorit ned där
Citera
2009-12-14, 10:19
Medlem
cineramas avatar
Fiskar upp tråden.

Jag gillar fritt växande kristaller (nej inte new-age delen utan för dess skönhet) och jag undrar om man som nybörjare kan hitta sådant någonstans?

Drömmen är att hitta en geod full med kristaller i trevliga formationer.

Jag läser att Göteborg har pegmatitgruva. Är det någon idé att åka dit?
Citera
2009-12-14, 16:48
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinerama
Fiskar upp tråden.

Jag gillar fritt växande kristaller (nej inte new-age delen utan för dess skönhet) och jag undrar om man som nybörjare kan hitta sådant någonstans?

Drömmen är att hitta en geod full med kristaller i trevliga formationer.

Jag läser att Göteborg har pegmatitgruva. Är det någon idé att åka dit?

Nag vet ingenting om gruvan du nämnde, men det är svårt att hitta geoder. Annars går det att köpa fina mineraler relativ billig, några ställen är stoneshop, riddgem, falun, dakota matrix sala silvergruva, sen finns det en del sten och mineralmässor.
Citera
2009-12-14, 22:18
Medlem
cineramas avatar
Misstänkte det.
Tack för ditt svar!
Citera
2011-08-01, 00:26
Medlem
Hej, förlåt för att jag bumpar en sådan gammal tråd.

Jag undrar vart man skulle kunna hitta geoder, i trakterna runt om Stockholm. Spelar ingen roll vilken mineral det är.

Tack!
Citera
2011-08-01, 18:59
Medlem
Jomazis avatar
Det följer väl kalklager? Eller har jag helt fel nu?
Citera
2011-08-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_man
Jav awsteroider tänker NASA exploatera, men det är för långt framåt i tiden, de har faktiskt planer att sätta en permament bemannad månbas. samtidig ska dom börja exploatera månen och utvinna ämnen som jorden är fattig på som samarium, neodymium, europium, iridium, platinum m fl. tror även att det finns mer guld på månen. NASA planerar att börja exploatera månen senast 2025 tror jag

Med tanke på det ökande behovet av neodym, kan det bli lönsamt att återuppta verksamhet i Ytterbygruvan samt Bergslagens gruvdistrikt?
Citera
2015-09-04, 15:40
Medlem
JohnMauss avatar
Gammal tråd men svarar här ändå. En vän har ett sommarhus i norra Gotland. Vi var där förra sommaren och cyklade runt i Bungenäs, ett område högst upp på östra sidan med många gamla och nedlagda kalkbrott. I skogen så hittade vi en stor bit kalksten (stor som en kilos bit av rimmad fläsk ungefär) med väldigt fina ca 0,5-1 cm stora kalcitkristaller på ena sida av stenen. Kristallerna har små grå-svarta prickar i sig, förmodligen någon metall. Vad kan det vara för metallföroreningar inuti kristallerna? Och vad skulle ett sådant fynd vara värt ungefär? Antar att det är inte många kronor eftersom kalciten är en så pass vanlig mineral, men ändå intressant att veta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in