Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
prossesen med He-3 går till så här.
1. de 3 översta metrarna av månens yta skalas av.
2. stenen krossas till ett damm.
3. pulvret värms upp till ca 700 grader Cså att alla gaser försvinner (bla He-3)
4 de uppsamlade gaserna förvaras i behållare.
5. gasrena(He-4, He-3, H) görs flytande och vätet förbränns. He-4 släpps ut i rymden och He-3 bevaras.
i månens stenar finns bla, rodium, palladium, osmium, iridium, platina, rutenium mm dessa metaller andvänds i batterier som spjälkar vatten till knallgas som vi på jorden förhoppningsvis kan andvända till vätefordon om 50 år.
--------------------------------------------------------------------------
jag har läst någonstans att rubiner och safirer är gjorsa av samma ämne,
Al2O3.
aluminiumoxid finns ju på alla aluminiumytor som har blevit utsatta för syre.
så om man skrapar ihop lite Al2O3 och smälter det, blir det det rubin då eller måste man ha det under tryck och flera miljoner grader varmt?
ni mineralologister kan kanske svara på det.
Smart, men vad skulle det kosta?... lär ju inte bli billigt.
Ja, mycket riktig är rubin och safir aluminiumoxid. Mineralet heter korund (corundum på engelska). Rent korund är färglös, men lite föroreningar av järn t ex färgar korund blå, titan färgar också. Krom färgar den röd och när den är röd kallas det rubin, alla andra färger på korund är safir. Jag har blå, guldgul, purourröd safir.
Korund är ett mycket hårt mineral med hårdhet på 9,
Det finns rubin och safir som är framställd i labbet, men exakt hur det går till vet jag inte, men ju långsammare korund kristalliserar, desto klarare blir det.