2009-03-03, 21:26
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det beror på att ämnet är ovanligt och de förväntade reserverna i mineralform anses någorlunda kända, vilket förhindrar att det plötsligt dyker upp tiotusentals ton okänt guld på marknaden vilket skulle skicka priset i botten. Samtidigt så är det (givetvis) ett kemiskt element och därmed i princip oförstörbart.

Detta gäller dock på jorden, när vi börjar "gräva" i asteroidbältet så kommer troligen resultatet bli att guldpriset dyker då guld i egenskap av att vara sideofilt ("järnälskande") är runt femtio gånger vanligare därute ibland de metalliska differienterade kropparna än vad det är i jordskorpan.

Jav awsteroider tänker NASA exploatera, men det är för långt framåt i tiden, de har faktiskt planer att sätta en permament bemannad månbas. samtidig ska dom börja exploatera månen och utvinna ämnen som jorden är fattig på som samarium, neodymium, europium, iridium, platinum m fl. tror även att det finns mer guld på månen. NASA planerar att börja exploatera månen senast 2025 tror jag
Citera
2009-03-13, 19:37
Medlem
eckick1s avatar
har l'st i Illustrerad Vetenskap att nasa skulle utvinna helium 4 ur måndamm som vi kunde ha i kraftverk på jorden. jag fattar inte vad de är för mening med det. någon som vet mer?
Citera
2009-03-13, 20:32
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
har l'st i Illustrerad Vetenskap att nasa skulle utvinna helium 4 ur måndamm som vi kunde ha i kraftverk på jorden. jag fattar inte vad de är för mening med det. någon som vet mer?

Jag tror att du menade helium 3, har inte läst hela numret än, men jag tror att det syftar på fussionkraften istället. Men är det inte dyrt attt utvinna på månen?
Citera
2009-03-13, 21:40
Medlem
eckick1s avatar
Helium på månen

prossesen med He-3 går till så här.

1. de 3 översta metrarna av månens yta skalas av.
2. stenen krossas till ett damm.
3. pulvret värms upp till ca 700 grader Cså att alla gaser försvinner (bla He-3)
4 de uppsamlade gaserna förvaras i behållare.
5. gasrena(He-4, He-3, H) görs flytande och vätet förbränns. He-4 släpps ut i rymden och He-3 bevaras.

i månens stenar finns bla, rodium, palladium, osmium, iridium, platina, rutenium mm dessa metaller andvänds i batterier som spjälkar vatten till knallgas som vi på jorden förhoppningsvis kan andvända till vätefordon om 50 år.

--------------------------------------------------------------------------
jag har läst någonstans att rubiner och safirer är gjorsa av samma ämne,
Al2O3.
aluminiumoxid finns ju på alla aluminiumytor som har blevit utsatta för syre.
så om man skrapar ihop lite Al2O3 och smälter det, blir det det rubin då eller måste man ha det under tryck och flera miljoner grader varmt?

ni mineralologister kan kanske svara på det.
Citera
2009-03-16, 15:20
Medlem
Cuprums avatar
En fråga angående asteroidguld. Med tanke på jordens skapelse, då måste tyngre metaller ansamlats djupare i jorden. Är de möjligt att t. ex att guld och platinafamiljsmetaller (även andra metaller) finns i betydligt högre koncentrationer i djupet än i skorpytan vi når och gräver efter metaller i?
Citera
2009-03-16, 15:51
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
prossesen med He-3 går till så här.

1. de 3 översta metrarna av månens yta skalas av.
2. stenen krossas till ett damm.
3. pulvret värms upp till ca 700 grader Cså att alla gaser försvinner (bla He-3)
4 de uppsamlade gaserna förvaras i behållare.
5. gasrena(He-4, He-3, H) görs flytande och vätet förbränns. He-4 släpps ut i rymden och He-3 bevaras.

i månens stenar finns bla, rodium, palladium, osmium, iridium, platina, rutenium mm dessa metaller andvänds i batterier som spjälkar vatten till knallgas som vi på jorden förhoppningsvis kan andvända till vätefordon om 50 år.

--------------------------------------------------------------------------
jag har läst någonstans att rubiner och safirer är gjorsa av samma ämne,
Al2O3.
aluminiumoxid finns ju på alla aluminiumytor som har blevit utsatta för syre.
så om man skrapar ihop lite Al2O3 och smälter det, blir det det rubin då eller måste man ha det under tryck och flera miljoner grader varmt?

ni mineralologister kan kanske svara på det.

Smart, men vad skulle det kosta?... lär ju inte bli billigt.

Ja, mycket riktig är rubin och safir aluminiumoxid. Mineralet heter korund (corundum på engelska). Rent korund är färglös, men lite föroreningar av järn t ex färgar korund blå, titan färgar också. Krom färgar den röd och när den är röd kallas det rubin, alla andra färger på korund är safir. Jag har blå, guldgul, purourröd safir.

Korund är ett mycket hårt mineral med hårdhet på 9,

Det finns rubin och safir som är framställd i labbet, men exakt hur det går till vet jag inte, men ju långsammare korund kristalliserar, desto klarare blir det.
Citera
2009-03-16, 16:01
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprum
En fråga angående asteroidguld. Med tanke på jordens skapelse, då måste tyngre metaller ansamlats djupare i jorden. Är de möjligt att t. ex att guld och platinafamiljsmetaller (även andra metaller) finns i betydligt högre koncentrationer i djupet än i skorpytan vi når och gräver efter metaller i?

Ja, det finns mer av tyngre grundämne i djupet, men problemet är att temperaturen och trycket är för högt i djupet att det är omöjligt att gräva sig för djupt.

Asteroider är svala nog att exploatera rakt igenom. Ju mer metall den har, desto hölgre koncentration av guld.
Citera
2009-03-26, 13:51
Medlem
Skylons avatar
Kanske en dum fråga men är inte riktigt klar över hur det fungerar. Hittade en sida som förklarar en del utav hur det går till att samla in mineraler.
http://www.geonord.org/ethics/etik.html
Stämmer det som står där? Jag får alltså inte ens föra bort ett gruskorn om jag inte har tillstånd ifrån markägaren/gruvbolag/bergmästare?

Hur ser det eventuella tillståndet ut igentligen, står det att man får ta vad man än fyndar eller måste man visa varje fynd för markägaren så han får bedöma vad man får ta med eller inte?

frågar ur enbart samlarsynpunkt.
Citera
2009-03-26, 22:07
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylon
Kanske en dum fråga men är inte riktigt klar över hur det fungerar. Hittade en sida som förklarar en del utav hur det går till att samla in mineraler.
http://www.geonord.org/ethics/etik.html
Stämmer det som står där? Jag får alltså inte ens föra bort ett gruskorn om jag inte har tillstånd ifrån markägaren/gruvbolag/bergmästare?

Hur ser det eventuella tillståndet ut igentligen, står det att man får ta vad man än fyndar eller måste man visa varje fynd för markägaren så han får bedöma vad man får ta med eller inte?

frågar ur enbart samlarsynpunkt.

Jag har ingen aning om dessa regler. Jag hackar på och plockar upp mineraler... viste ingen om det.
Citera
2009-03-27, 01:40
Medlem
Skylons avatar
Citat:
Jag har ingen aning om dessa regler. Jag hackar på och plockar upp mineraler... viste ingen om det.

Hehe, mjo blev bara nyfiken över lagstiftningen då jag ska upp till kiruna i sommar och har läst en del om Kitkiöjärvi och järnmeteoriterna som hittats där. Skulle vara kul med en sådan. Annars är det väl bara som du säger att karva bäst man vill men det skulle inte vara trevligt om markägaren ser en smyga runt med metalldetektorn i högsta hugg
Citera
2009-03-27, 07:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Hehe, mjo blev bara nyfiken över lagstiftningen då jag ska upp till kiruna i sommar och har läst en del om Kitkiöjärvi och järnmeteoriterna som hittats där. Skulle vara kul med en sådan. Annars är det väl bara som du säger att karva bäst man vill men det skulle inte vara trevligt om markägaren ser en smyga runt med metalldetektorn i högsta hugg

Det är nog inte många som bryr sig om man samlar mineraler för privat bruk/nöje. Men springer man omkring med en metalldetektor så kan man räkna med nästan 100% risk att åka fast. Man behöver tillstånd från Länstyrelsen i respektive län för att få använda metalldetektorer.
Citera
2009-03-27, 23:57
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:

Jag tror, precis som moderatorn, att man måste ha tillstånd för att få använda en metalldetektor för att leta eftert meteoriter, men jag tror inte att det är svårt att få en tillstånd för det ändamål.

En svensk meteorit kan du sälja för 100 kr per gram tror jag ( är osäker på om det är korrekt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in