• 1
  • 2
2009-02-21, 15:51
Medlem
Dangerous_mans avatar
Hejsan

Jag tänkte att mineralogi skulle passa in här eftersom mineralogi är en gren av geologi och hänger ihop med kemi.

Jag är en ganska erfaren mineralog som samlar på geologiska artiklar.

Här kan ni ställa frågor om malmer, kemiska experimenter med mineraler, var man kan hitta guld, vilka mineraler som fluorenscerar och vilka som är magnetiska. Ja, allt om mineralogi och geologi.

Diskutera även ädelstenar, vackraste kristaller och fysiska egenskaper.
Citera
2009-02-21, 16:44
Medlem
sommarlovs avatar
Kan jag hitta guld i Stockholmstrakten?

Min son och jag vill göra något kul/spännande några helger i sommar.
Citera
2009-02-21, 18:26
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Medlem

sommarlovs avatar

Reg.datum: Jun 2007

Kan jag hitta guld i Stockholmstrakten?

Ja, självklart. Man kan hitta guld bara man har de rätta kunskaper. Ska försöka berätta hur man gör.

Du behöver en slägga, kil, geohammare eller murarhammare, ögonskydd och dylikt.

Guld brukar ligga som trådar, nuggets eller nåt som ser ut som grenar i miniratyr, brukar inte vara större än en millimeter.

Guld brukar vara i kvarts (en annan mineral) i små sprickor och så.

Guld brukar finnas i kvartsgångar, du måste hugga mycket och länge, sen samlar du ihop alla stenar som lossnat och millimetergranskar den.

Kvarts är nästan alltid vit och har en hårdhet på 7, kvarts är inte kalksten (kalcit) som har en hårdhet på 3

Observera! Många förväxlar guld med pyrit, som är en mycket vanlig mineral. Pyrit kristaller är oftast kubiska.

Pyrit kallas även kattguld i folkmun.

Leta i varphögarna med dina verktyg, de flesta gamla gruvor bruvar ha varphögar där man kan leta, kolla först på mindat.org för att se var i stockholm man har hittat guld, sen behövs verktyg och framför allt tålamod!

Jag rekommenderar att du börjar med guldvaskning i guldförande sand. Om du har rejält med tålamod så kan du hugga, det är faktiskt roliigare att hugga loss guldklimpar.

Jag högg en gång efter silver och hittade elektrum (legerig mellan guld och silver) Blev så överlyckligt att jag skrek rakt ut!
Citera
2009-02-22, 00:08
Medlem
Jomazis avatar
Hur skiljer man nefrit/jadeit ifrån kvartsit? Densitet?
Citera
2009-02-22, 00:53
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Hur skiljer man nefrit/jadeit ifrån kvartsit? Densitet?

Kvarts är en av de vanligaste mineraler, kvarts är oftast vit men det finns färgade kvarts också som citrin och ametist är två vanliga varianter av kvarts. Kvarts är hårdast av alla tre du nämde med hårdhet på 7 och repar alla mineraler som är mjukare än 7, kvarts är oftast translucenta eller transparenta, men det finns opaka varianter. Kvarts har alltid vittröst (glasaktig) lyster, densitet är 2,66. streckfärg är alltid vit, kemisk sammansättning är kiseldioxid.

Jadeit är ganska sällsynt och har oftast en grönaktig färg. men streckfärgen är vit. Jadeit är en järnaluminiumsilikat mineral. Jadeit är mjukare än kvarts, med 6 på hårdhetsskalan

Nefrit har en annan namn som används mer, aktinolit. den har en hårdhet på 5 - 6 och har en silke och vitrös lyster. aktinolit är oftast mörka, densiteten är betydlig högre än hos kvarts

Dessa tre är helt olika mineraler med olika sammansättning och kristallskruktur
Citera
2009-02-22, 14:38
Medlem
Hej!

Hej! Min fars sambo är från norra gotland så undrar jag ifall man skulle kunna hitta några fina mineraler där och gärna hur man kommer åt dem osv. Vart man ska leta & så.

Tacksamm för svar!

Mvh

''Kemigeek''
Citera
2009-02-22, 23:09
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemigeek
Hej! Min fars sambo är från norra gotland så undrar jag ifall man skulle kunna hitta några fina mineraler där och gärna hur man kommer åt dem osv. Vart man ska leta & så.

Tacksamm för svar!

Mvh

''Kemigeek''

Jag har aldrig varit i gottland och har ingen kännedom över gotland, men det finns mycket kalcit och andra kalciummineraler. Men jag har hört att Gotland är rik på fossiler från silur tror jag, gotland bildades då. Och där finns mycket bottensediment från silur också. Du kan hitta ortoceratit, trilobit och andra fossiler där

Mineralogi går hand i hand med paleontologi
Citera
2009-03-01, 22:53
Medlem
Dangerous_mans avatar
Idag köpte jag en stuff med fyra rådiamanter helt synliga, diamanterna är svagt gula med en storlek på 2 - 4 mm, jag köpte den för 500 spänn, vilken var rätt billigt. Importerade stuffen direkt från sydafrika. Vad kan jag sälja den för i Sverige?

Jag fick också med en korund i kvarts, blåklin korund med storlek på 5x 12 mm, frick den helt gratis, men den verkar inte komma från sydafrika. Konstig.

korunden kallas i folkmun safir och rubin
Citera
2009-03-03, 17:08
Bannlyst
Guld ?

Man hör fr¨ån fler och fler håll att guld ska vara en vara som är bra att ha ist'llet för pengar, försäkrar det en verkligen ? Kommer guld alltid vara viktigt ?
Citera
2009-03-03, 18:00
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanviking
Man hör fr¨ån fler och fler håll att guld ska vara en vara som är bra att ha ist'llet för pengar, försäkrar det en verkligen ? Kommer guld alltid vara viktigt ?
Ställ frågan i Liberalism&Libertarianism forumet istället. Det här forumet är bättre lämpat för frågor om guld i fråga om kemiska egenskaper snarare än som valuta.
Citera
2009-03-03, 19:14
Medlem
Dangerous_mans avatar
Citat:

Om du menar guldkvarts (guld på kvarts) så är de oftast mer värda än guldtackor beroende på storlek, utseende och fyndort. Jag har sett guldklimpar från 2000 och uppåt. brukar betala mer äMineralsamlare brukar betala mer än smejdor/smyckehandlare/sparare.

Jag har också sett hematit (mycket vanlig järnmalmmineral) Med snygga kristaller och stenens form påminner om en naken tjej. säljaren hade satt upp en ofantlig hög pris på grund av kristallformen
Citera
2009-03-03, 19:32
Medlem
Jomazis avatar
Citat:

Det beror på att ämnet är ovanligt och de förväntade reserverna i mineralform anses någorlunda kända, vilket förhindrar att det plötsligt dyker upp tiotusentals ton okänt guld på marknaden vilket skulle skicka priset i botten. Samtidigt så är det (givetvis) ett kemiskt element och därmed i princip oförstörbart.

Detta gäller dock på jorden, när vi börjar "gräva" i asteroidbältet så kommer troligen resultatet bli att guldpriset dyker då guld i egenskap av att vara sideofilt ("järnälskande") är runt femtio gånger vanligare därute ibland de metalliska differienterade kropparna än vad det är i jordskorpan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in