2009-04-20, 15:10
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Ett apelsinträd! Har själv skaffat ett sådant. Riktigt stiligt!

Och hur fan sköter man det Jag har lärt mig att hålla mig borta från växter som inte ska växa i Sverige, förutom kaktusar och min blomma som aldrig vill dö Alla blommor som kräver näring och vattning regelbundet får dö, varför hålla liv i någon blomma som vill ha mer sol och värme än vi har i Sverige?
Citera
2009-04-27, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Tjänare, FB:are!

Är (som rubriken påtalar) ungkarl och bor således ensam. Dock händer det att man får besök ibland och likförbannat ska vartenda fruntimmer klaga på att jag inte har några blommor! Visst ekar det lite i köket, men jag har inte riktigt kunnande för att skaffa dyra, feta arrangemang. Därför riktar jag frågan till er:

Vad för sorts blomma/blommor ska jag skaffa?

De kriterier som den ska uppfylla är följande:
Den ska tåla torrperioder, för det gör även jag
Den ska inte växa alltför mycket så jag måste klippa och ansa och sånt skit.
Den får gärna lukta lite gott också.
Den ska inte vara av plast.
Det ska inte vara en kaktus.

Skall det vara blommor, eller går det bra med krukväxter som blommar sällan eller aldrig också? Hur som helst så har jag själv fyra sorters krukväxter hemma:
  • Ampellilja
  • Paradisträd
  • Sankt Paulia
  • Svärmors tunga

Ampelliljor behöver vattnas ofta för att inte bladen skall få torra bladspetsar, men även om bladen skulle råka torka bort går det ändå att få liv i dem senare. De kan stå i fullt solsken, men tenderar då att bli lite bleka. De är väldigt enkla att föröka, då de genererar stänglar med små "barnplantor", som kan klippas bort och planteras i en egen kruka, som då blir en ny planta. De blommar med små vita blommor i ganska stora mängder på stänglarna under sommaren.

Paradisträd är suckulenter som lagrar vatten i sina tjocka och köttiga blad. De behöver bara en bråkdel så mycket vatten som ampelliljor och är lättare att övervattna än att torka ut. Men även om du lyckas torka ut dem går det att få liv i dem genom att börja vattna dem igen. De kan stå i fullt solsken, men tenderar då att få rödaktiga bladkanter eller t.o.m. brännskador på bladen. Bäst gör de sig i fönster som får sol morgon eller kväll.

De är lätta att föröka från avklippta grenar som sätts i lite vatten ett tag tills rötter bildas, eller direkt i jorden. De går även att föröka från ett enda blad som sticks ned i jorden. De skall kunna blomma runt jul, men mina har aldrig gjort det. Sannolikt är detta för att de måste stå svalt en tid för att blomning skall inträffa, men det får inte mina, som står inomhus i en konstant värme på 20+ grader.

Sankt Paulior behöver vattnas varje dag, även om de går att återställa med vattning om bladen och blommorna vissnat. De skall inte stå i fullt solsken, utan föredrar ganska skuggiga platser. Morgonsol/kvällssol funkar fint. De går att föröka från ett blad, men det tar ganska lång tid. De ger många och vackra blommor, blåa, rosa, lila, eller flerfärgade, beroende på sort. Blommorna står sig länge, och när de vissnar ersätts de genast med nya. Ser man till att vattna dem ordentligt så kan de blomma hela sommaren. Endast under vintern kan blommorna vissna utan att ersättas, men det kommer nya till våren. De luktar dock inget vad jag har märkt.

Svärmors tunga har jag bara en, och har inte så mycket att säga om. Tål att vattnas sparsamt, och tål full sol. Kan förökas genom delning genom att en "bladrosett" avskiljs och planteras i en ny kruka. Har aldrig blommat för mig.
Citera
2009-04-27, 17:34
Medlem
sisususis avatar
Den här klarar av nästan vad som helst när det gäller torka. De har överlevt i flera år med mycket lite vatten, Ca 3dl i månaden.
http://hoya.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3d10aa65-f486-4a05-b9ae-6437f59d69c7
Citera
2009-05-08, 18:16
Medlem
dannywtfs avatar
Klart! Nu har jag inhandlat lite. Ska dock ge mig ut och köpa mer nån dag för kassörskan var så jävla söt.

Det blev ett paradisträd, en vit blomma som luktar jättegott och som inte behöver vattnas mer än "var tionde dag". Enligt hon som jobbade där så kunde man ärva den av sina föräldrar då den kan bli gammal. Kommer inte ihåg vad den hette, men det beror på att jag tänkte på annat när hon berättade om den

Ska även plantera lite prydnadsgräs då det blir väldigt snyggt i ett runt fat med lite prydnader i gräset. Tack för alla råd och ni får mer än gärna hålla tråden levande för jag antar att jag inte är den ende ungkarlen på FB.
Citera
2009-05-09, 11:51
Medlem
Paradisens avatar
Tack som fan för tråden Nu blev man själv sugen på att slösa lite pengar på blommor. Rummet blir ju mer livande och väldoftande. Ett starkt plus när man får hem fina damer

Kan ju även dela med mig med listan där jag sammanfattade alla växter här i tråden (förutom de jag har missat då)

Garderobsblomma
bonsai
Yuccapalm
Aloevera
Svärmorstunga
orchidé
Ampellilja renar luft
paradisträd
Kristi törneblomma
fikus
Blomstervagga
Vandrande jude renar luft
konserverad palm
Porslinsblomma
Aspargus
Kameuphorbia
Kamelhårskalanchoe (Kalanchoë beharensis)
Flasklilja
Våreld/Höstglöd
Flera sorters dracaenor
Penningträd/Paradisträd
Aloë
Japansk kottepalm
Pengablomma
fredskalla
Sankt Paulia
Hoya lacunosa
Citera
2009-05-09, 12:18
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Den här klarar av nästan vad som helst när det gäller torka. De har överlevt i flera år med mycket lite vatten, Ca 3dl i månaden.
http://hoya.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=3d10aa65-f486-4a05-b9ae-6437f59d69c7

Kallas också porslinsblomma. Vi hade flera stora sådana hemma när jag var barn. I efterhand har folk sagt till mig att det alltid luktade så gott i vårt hus, det var nog porslinsblommorna som doftade. Dock bör man vara lite försiktig med dom eftersom det ibland droppar en söt vätska från blommorna, den kan fläcka mattor och textilier.
Citera
2009-05-10, 19:50
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisen
Blommor

Schysst sammanfattning! Tummen upp på den

Nu så här 2 dagar efter inhandlandet kan jag konstatera att det var ett riktigt kap. Lägenheten blev fräschare inte bara luktmässigt, utan även trivselmässigt. Kommer inhandla fler blommor vid nästa löning då det känns som en investering. Känns skönt att komma in i lägenheten och mötas av frisk blomdoft istället för lukten av skorna...

Snurren: Du verkar rätt så kunnig på blommor. Blev nyfiken på vad den jag hette kallades, men jag kommer inte ihåg namnet. Det är en snärjväxt/ranka med glest mellan bladen (som för övrigt är ganska stora). Blommorna ser ut som små penisar innan de slår ut. De är grönvita innan de blommar och helvita när de slår ut. Luktar riktigt gott gör den också. Vad kan det vara för blomma?
Citera
2009-05-25, 15:04
Medlem
RastaSouls avatar
Cannibs plantan perfekt för en ungkarl
Citera
2009-05-25, 15:56
Medlem
En ungkarl skall inte ha några blommor
Citera
2009-05-25, 20:21
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Schysst sammanfattning! Tummen upp på den

Nu så här 2 dagar efter inhandlandet kan jag konstatera att det var ett riktigt kap. Lägenheten blev fräschare inte bara luktmässigt, utan även trivselmässigt. Kommer inhandla fler blommor vid nästa löning då det känns som en investering. Känns skönt att komma in i lägenheten och mötas av frisk blomdoft istället för lukten av skorna...

Snurren: Du verkar rätt så kunnig på blommor. Blev nyfiken på vad den jag hette kallades, men jag kommer inte ihåg namnet. Det är en snärjväxt/ranka med glest mellan bladen (som för övrigt är ganska stora). Blommorna ser ut som små penisar innan de slår ut. De är grönvita innan de blommar och helvita när de slår ut. Luktar riktigt gott gör den också. Vad kan det vara för blomma?

Menar du kanske doftranka? Dom brukar finnas t o m i större mataffärer på våren. http://hibiscus-sinensis.com/tropical/doftranka.htm
Citera
2009-05-25, 20:38
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Oj! visste inte att tråden levde! Kul att få en dams åsikt i blomskötandet också. kaktusar kan jag inte tänka mig att ha då de är fruktansvärt fula att ha rent generellt. Gärna något som luktar gott, så dina tips ska jag absolut titta lite närmare på. Nu har grannarna varit på mig och klagat på bristen av blommor i fönstret igen, så nu får jag göra slag i saken och köpa några. Återkommer då. Troligtvis blir det efter nästa löning

Porslinsblomma är tålig, kan stagas upp med en enkel spaljé och se väldigt tjusfull ut och när den blommar har den JÄTTESÖÖÖTA blommor som luktar parfym. Kan tydligen bli typ hur gammal som helst. Morsan har en som hon säger är över 70 år gammal.

Annars finns det en massa varianter av aloe som är i stort sett omöjliga att ta död på.

EDIT: Tidig....
Citera
2009-05-26, 05:47
Medlem
kames avatar
Sånnahär yucca palmer. Finn dom i dom flästa växt affärer?

Finns det några andra palmer som man kan ha inomhus året runt? påminner mig om mina dagar jag levde i tropikerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in