Jag har alla grejer hemma till en morotskaka, men så upptäckte jag att Farinsockret stått framme i rumstemp och blivit stenhårt.
Nu la jag det i frysen och jag undrar om någon vet om det hjälper? Finns det nåt sätt att få sockret mjukt igen?
jag förstår inte hur frysen skulle kunna få det mjukt igen, men testa att hacka loss ungefär så mycket som du ska ha, sen löser det sig i smeten.
Det stod att sockret skulle förvaras i kylen för att undvika att det blev hårt, så jag tänkte liksom brutalkyla det och se om kylan kunde göra det mjukt.
- Att farinsocker blir torrt beror på att det är ett fuktigt socker som torkar. När vätskan försvinner torkar sockret ihop till en klump. Detta kan man avhjälpa genom att lägga en bit potais eller en bit fuktigt hushållspapper i paketet och låta det stå. Är sockret väldigt hårt kan behöva upprepa proceduren ett par gånger. Det bästa är att från början hälla upp sockret i en burk med tätslutande lock och förvara i kylskåpet, det gör jag och det klumpar sig aldrig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!