• 2
  • 3
2009-02-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag är mycket tveksam till det här. Ska vi verkligen tala om 'USA's krig mot Kuba'? Har vi verkligen mer globalt våld än någonsin i världen?

För det första betvivlar jag att statistik skulle bekräfta detta. För det andra vill jag sätta gränser för vad vi menar med krig.
Våld är det helt klart, anser jag. Att mobba någon med ord eller slag spelar ingen roll, det är våld i vilket fall. Att marginalisera hemlösa är också ett slags våld. Människor känner ångest inför att gå ut på natten, på grund av risken att bli nedslagen. Människor skrivs in i register, bevakas, utvärderas, misstros.

Står världsfred enbart i opposition till världskrig,
eller tjänar man mer på att se på det globala våldet som motsatsen till världsfred?
Om folk har det sämre idag än för 50år sedan,
oavsett hur många krig det är,
då är det väl det som frågan borde behandla...
Citera
2009-02-27, 00:28
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Våld är det helt klart, anser jag. Att mobba någon med ord eller slag spelar ingen roll, det är våld i vilket fall. Att marginalisera hemlösa är också ett slags våld. Människor känner ångest inför att gå ut på natten, på grund av risken att bli nedslagen. Människor skrivs in i register, bevakas, utvärderas, misstros.

Står världsfred enbart i opposition till världskrig,
eller tjänar man mer på att se på det globala våldet som motsatsen till världsfred?
Om folk har det sämre idag än för 50år sedan,
oavsett hur många krig det är,
då är det väl det som frågan borde behandla...

Du har här en agenda som jag tycker är mycket assymetrisk.

För det första vill du utvidga synen på krig och våld till att bli mycket omfattande. Du tar med exempel som mobbing, social marginalisering och social kontroll.

För det andra vill du om denna utvidgade syn behålla det gamla snäva begreppet, så att du kan hävda att vi inte har världsfred, att vi har ett omfattande globalt våld med mera. Begrepp som människor uppfattar utifrån det snävare begreppet.

För det tredje vill du om den utvidgade synen slå fast som ett faktum att folk har det sämre. Jag skulle tro att du även menar att det globala våldet har ökat, att samhället har blivit råare, att vi har en globalt ökande våldsutveckling o.s.v.

Men mot detta kan man nog ställa en övertygande statistik som visar att människan är mer fredlig än någonsin. Vi har inte bara färre krig, utan mindre våldsamma samhällen än någonsin. På nästan alla plan har vi större respekt för människor, mindre våld och en långsam men god demokratiutveckling i världen.

Så den gubben gick inte. Det är ett oärligt försök att blanda bort korten med en trestegs-raket som faller platt till marken.
Citera
2009-02-28, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
..Är att jorden drabbas av något yttre hot som påverkar oss alla, i kris tider drar man sig till folk som är lika en.

Tex. på en fotbollsarena håller man sig nära de som håller på samma lag, i fängelse håller man sig till sin ras, men om världen skulle drabbas av en alienattack eller något liknande skit så skulle vi människor enas, no matter färg eller nationalitet.

Nå är jag ute och cyklar eller kan det finnas något i detta.
jag tycker det låter jävligt rimligt men hur realistiskt är det att vi kommer bli attackerade av aliens?
Citera
2009-03-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer71
jag tycker det låter jävligt rimligt men hur realistiskt är det att vi kommer bli attackerade av aliens?

Aliens är kanske lite väl extremt, men en riktigt jävla grov naturkatastrof eller hot från naturen som drabbar alla, vilket leder till att dagens globala naturproblem blir ett mer reellt problem än bara snack, det hade kunnat gå om politikerna spelade sina kort rätt, men grejen är, många politiker vill inte ha fred...
Citera
2009-03-01, 00:46
Medlem
Hur i helsefyr är detta filosofi? Posta i psykologiforumet om du är intresserad av mänskliga reaktioner i kristider.
Citera
2009-03-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Hur i helsefyr är detta filosofi? Posta i psykologiforumet om du är intresserad av mänskliga reaktioner i kristider.

Intresse klubben antecknar din reaktion...
Citera
2022-11-05, 08:35
Medlem
Skulle vilja återuppta denna tråd…

Var precis på väg att instämma med ett samhällskritiskt inlägg om hur ryska barn nu börjar bli indoktrinerade patriotism och så vidare, att man inte ska vara rädd att dö för sitt land. Till skillnad mot den motsatta indoktrineringen i västvärldens ”golobohomosamhälle”, men kom precis till en insikt…

Nu är inte jag någon historieexpert, men har inte alla fredstider kommit ur blodbad?

Nu är det så att jag tror på att högteknologiskt utomjordiskt liv övervakar vår planet och vår utveckling. Vissa kanske minns läckta filmer från Pentagon om det var 2017 eller 2018 (visades i svensk likväl som internationell media, mainstream såklart. Originalklippen kan ses här: https://youtu.be/auITEKd4sjA). Däremot tror jag att mainstream-narrativet att ”det är ett hot eftersom vi inte kan göra något åt deras närvaro”, är falskt. Personligen tror jag att
Dr. Steven Greer som är grundare till ”The disclosure project” är den enda framstående ufologen som talar sanning, som menar att utomjordingar väntar med att interagera med oss på jorden tills vi blir en fredlig art. Det finns flera dokumentärer och intervjuer med Dr. Greer, vilka jag rekommenderar starkt.

Till de som är skeptiska kring utomjordingars närvaro på jorden; Tänk efter… hur mycket UFO-rapporter har det inte kommit sedan vi ”lärde oss” att klyva atomen?

Kan The great reset, agenda 2030, WEF, LGBTQ+, NATO och allt vad det nu heter med konspirationsteorier vara verktygen för att uppnå världsfred?

Kan det vara så att världsfred är det ultimata målet med allt som händer i världen, för att vi ska få kontakt med utomjordiskt liv?

Eller å andra sidan, kan det vara så att fred på jorden är målet för att ena mänskligheten om ett påhittat hot i rymden (tänker exempelvis på Ronald Reagan; ”Sometimes I think about how quickly we would set our differences aside, if we faced an alien threat, from outside this world”), för att fortsätta pumpa in pengar i försvaret och storföretagen?

Detta inlägg kanske förtjänade en egen tråd…

Vad tror ni, kan det ligga något i detta?

Bör det skapas en ny tråd?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in