Citat:
Ursprungligen postat av Apolex
Måste man inte nå en genomgripande förståelse för vad verbet "Kriga" står för? Är det endast fysiskt våld mellan personer/grupper av människor eller innefattar det medvetna aktioner vars utgång och mål är mass död men vägen dit nås med hjälp av andra medel än just fysiskt våld?
Ett problem är att man lätt rör ihop mål och medel. Jag är absolut inte säker själv på det jag säger nu, men jag har en känsla av att när man gör det så löper man en risk att kunna försvara ett destruktivt beteende med goda motiv. Det omvända, som du nämner ovan, kan så klart också inträffa, i vilket fall det skulle vara bra att dra till synes ädla handlingar i tvivelsmål.
Problemet som jag ser det består i att mål, visioner, ideologier, inte har en faktisk existens. De kommer inte finnas kvar ifall alla som trott på dem kommer överens om att sluta tro. De har inte ett större reellt innehåll än vad de får av oss. Jag menar att det faktiska våldet alltid är fel, oavsett "motiv", eftersom motiv egentligen bara är en slags hjärnspöken. De förändras, de löses upp, de omförhandlas ständigt. Handlingar däremot består.
Men ska jag vara konsekvent så måste det omvända också gälla. En god handling är alltid att föredra framför en dålig, även om den utförs med en ond baktanke. För baktanken existerar, strängt taget, bara som en potential.