• 1
  • 2
2009-02-21, 04:07
Medlem
..Är att jorden drabbas av något yttre hot som påverkar oss alla, i kris tider drar man sig till folk som är lika en.

Tex. på en fotbollsarena håller man sig nära de som håller på samma lag, i fängelse håller man sig till sin ras, men om världen skulle drabbas av en alienattack eller något liknande skit så skulle vi människor enas, no matter färg eller nationalitet.

Nå är jag ute och cyklar eller kan det finnas något i detta.
Citera
2009-02-21, 04:24
Medlem
adequates avatar
Jag minns att jag och några till talade om just det här under en DXM-tripp, och vi kom fram till samma slutsats som du. Mänskligheten verkar "förbannad" med vi och de. Som den flocklevande art vi är lever vi alltid i någon eller annan grupp, ett vi. För varje grupp finns något utanför gruppen, ett de. För att ena och hålla ihop gruppen vänder alfahannarna (ledarna) gruppen mot "dem", så att de alla jobbar för ett gemensamt mål - nämligen att förinta dem. Om hela mänskligheten ska enas, så måste ett yttre de finnas. Med andra ord, så snart Jorden attackeras utifrån kan vi enas, och inte förr. Då har å andra sidan alla krig ersatts med ett interplanetärt krig, så det blir ändå ett destruktivt vi mot dem.

EDIT: Jag vill visserligen inte tro på detta, men ofta verkar det som enda möjligheten till att ena mänskligheten.
Citera
2009-02-21, 11:36
Medlem
Hejsvejs avatar
Det skulle förvisso ena mänskligheten. Men det är knappast önskvärt.

Jag är övertygad om att det måste till ett överstatligt våldsmonopol för att upprätthålla världsfreden (av spelteoretisk nödvändighet, rädsla kan få den mest godhjärtade att attackera). Och jag tror att det är ett möjligt mål. Internet (som bara är typ 25 år gammalt) är en social revolution som man borde satsa på att utveckla i länder med begränsad tillgång. Förhoppningsvis kommer internet och global media att innebära en kulturell och språklig likriktning som gör att vi alla kan förstå varandra och samarbeta för en gemensam värld.

p.s Man borde även satsa på att alla i världen ska lära sig engelska (eller något annat språk, men just nu är engelska mest praktiskt)
Senast redigerad av Hejsvej 2009-02-21 kl. 11:42.
Citera
2009-02-21, 11:45
Medlem
Kapprustning, global rädsla, är inte fred.

Enda sättet att nå fred är att släppa vapnet.

Det finns alltid mer än en part,
men man kan bara ändra en själv.
Gå med gott exempel,
den gyllene regeln,
och vänd den andra kinden till.
Visa tillit.
Det är fred.
Citera
2009-02-21, 13:51
Medlem
Jag tror att alal individer måste tro på tanken att det kan bli världsfred. MÅnga tror ju inte det.
Citera
2009-02-21, 14:18
Bannlyst
det kommer bli världsfred på jorden nån dag, för att människor utvecklas. enligt zeitgeist är religion och pengar de största sakerna som hindrar världsfred.
Citera
2009-02-21, 15:18
Medlem
räkmustarns sons avatar
Grundtanken bakom EU-projektet var att binda samman de europeiska länderna så hårt kulturellt, ekonomiskt och politiskt att ett krig länderna emellan skulle vara en omöjlighet. Känslan av gemenskap och ömsesidigt beroende skulle vara så stor att det skulle strida mot folkets värderingar att kriga mellan nationerna i unionen.

Den tanken uppskattar jag, och i nuläget är ju ett krig mellan Sverige och Danmark, eller Frankrike och Tyskland ganska osannolik om man jämför med för 100 år sedan. Internet är här det största och bästa verktyget att binda samman världens länder. När folk närmar sig varandra och värderingarna likriktas i världen minskar risken för konflikt.
Citera
2009-02-21, 17:35
Medlem
Hotdangs avatar
Det hade ju bara varit en temporär ohelig allians, när kriget var slut oavsett vem som segrade skulle de resterande människorna dela upp sig igen och igen beronde på politik, ursprung och religon.
Citera
2009-02-21, 18:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Vi har ju redan världsfred?
Citera
2009-02-21, 20:01
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
men om världen skulle drabbas av en alienattack eller något liknande skit så skulle vi människor enas, no matter färg eller nationalitet.
Har du läst Watchmen?
Citera
2009-02-21, 23:59
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det kommer bli världsfred på jorden nån dag, för att människor utvecklas. enligt zeitgeist är religion och pengar de största sakerna som hindrar världsfred.

Problemet är ju dock att religion och pengar antagligen alltid kommer att existera: Det är inte pengar eller religion som är problemet, det är människans dåliga sidor som skapar dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vi har ju redan världsfred?

Hur definierar TS eller någon annan världsfred?

Det enda sättet att nå det som jag kan se det är att antingen aliens kommer hit som nämnts eller genom genmanipulation.
Citera
2009-02-22, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidrigjatte
Problemet är ju dock att religion och pengar antagligen alltid kommer att existera:
enligt en gudomlig förutsägelse kommer separata religioner sluta existera när folk inser att alla religioner har samma ursprung, samma gud. zeitgeist säger att historien om jesus är bara en allegorisk berättelse om zodiaken och solens rörelse. andra religioner är också fulla av astrologiska referenser.

Citat:
Det är inte pengar eller religion som är problemet, det är människans dåliga sidor som skapar dessa.
människorna skapade inte religionerna; det var gudarna som skapade dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in