• 1
  • 2
2009-02-20, 23:01
Medlem
zepofans avatar
Jag kollade lite efter köttfärslimpa i forumet men fick så många träffar, många trådar var också riktigt gamla att det är ogörligt att hitta. Jag ville bara berätta om hur jag gör "köttfärslimpa" inte den klassiska varianten alltså. "Min" variant är att göra ungefär som en rulltårta och fylla färsrullen med något gott. Exempelvis soltorkade tomater och champinjoner, tomat-paprika-lökröra, svarta oliver och fetaost, bacon mm.
Jättegott som smörgåspålägg! Tipsa gärna om lite andra, gärna udda fyllningar.
Citera
2009-02-20, 23:17
Medlem
vinternoll2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kollade lite efter köttfärslimpa i forumet men fick så många träffar, många trådar var också riktigt gamla att det är ogörligt att hitta. Jag ville bara berätta om hur jag gör "köttfärslimpa" inte den klassiska varianten alltså. "Min" variant är att göra ungefär som en rulltårta och fylla färsrullen med något gott. Exempelvis soltorkade tomater och champinjoner, tomat-paprika-lökröra, svarta oliver och fetaost, bacon mm.
kan du utveckla lite om hur du brukar göra din? Låter gott som fan!
Citera
2009-02-20, 23:41
Medlem
zepofans avatar
Tja, inte så mycket att tillägga egentligen. Gör en grundfärs enligt din kokbok eller mammas recept. Bred ut färsen på plastfolie i en knapp centimeter tjockt lager ungefär, lägg på "det götta" och rulla ihop. Fixa ihop ändarna på rullen så att fyllningen blir kvar. Lägg med skarven nedåt i en form eller långpanna och skicka in i ugnen. Inga konstigheter, som Färjan-Håkan sa.
Citera
2009-02-20, 23:49
Medlem
Rhynns avatar
Brukar forma min färs som en limpa på en långpanna och sedan lägger jag baconskivor i kryss över limpan så det ger god smak. När det är säsong brukar jag bryna kantareller och ha i färsen. Otroligt gott!
Citera
2009-02-21, 01:51
Medlem
½kilo köttfärs
3dl gräddfil
1 påse fransk löksoppa
blanda alltihop i en bunke och lägg det i en form i ugnen i 30-40min på 200C
Senast redigerad av matsson7 2009-02-21 kl. 01:54.
Citera
2009-02-21, 03:09
Medlem
cptbs avatar
jag brukar blanda till en köttfärslimpa platta ut den på en skärbräda, lägga på fetaost och rulla ihop

skitenkelt att göra.. tar max 10 minuter(+tid i ugnen) för mig som är en relativt ovan matlagare.
Citera
2009-02-21, 09:35
Medlem
trewqs avatar
500G ~ köttfärs
2-3 dl gräddfil
1 påse löksoppa (pulver)
s+p

sen är du hemma, grabben! Saftigt som den mest såsande framstjärten!
Senast redigerad av trewq 2009-02-21 kl. 09:38.
Citera
2009-02-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Brukar fylla min "rulle" med bacon, äpple och persilja.
Citera
2009-02-21, 11:13
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cptb
jag brukar blanda till en köttfärslimpa platta ut den på en skärbräda, lägga på fetaost och rulla ihop

skitenkelt att göra.. tar max 10 minuter(+tid i ugnen) för mig som är en relativt ovan matlagare.

Åh, fetaost i köttfärslimpa är ju sjukt gott.

Förövrigt har jag inte gjort köttfärslimpa så många gånger, men det är härligt att få ta del av era smaskiga recept eftersom jag planerar att tillaga detta någon dag.
Citera
2009-02-21, 11:14
Medlem
LadyTieras avatar
jag brukar smeta in den med mangochutney innan jag sätter den i ugnen, jättegott oavsett vilken fyllning man föredrar
Citera
2009-09-02, 20:43
Medlem
Smälter fetaosten? Ge gärna tips på andra bra fyllningar, tänkte göra en med bacon och fetaost, hur gör man med gräddfilen? Blandar man in den när man gör smeten eller häller man den på toppen eller liknande? Andra bra tips?
Citera
2009-09-03, 00:34
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Smälter fetaosten? Ge gärna tips på andra bra fyllningar, tänkte göra en med bacon och fetaost, hur gör man med gräddfilen? Blandar man in den när man gör smeten eller häller man den på toppen eller liknande? Andra bra tips?

Feta ost smälter inte. Bacon både i och utan på, med en massa härlig svamp brukade jag göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in