2009-09-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Feta ost smälter inte. Bacon både i och utan på, med en massa härlig svamp brukade jag göra.
Okej, lät bra. Lök är ju också ett måste, hur är det med gräddfilen då?
Citera
2009-09-03, 01:09
Medlem
hazepurples avatar
Det där med löksoppa lät som ett lumpen recept!? kan det stämma.. en tjej jag känner blev bjuden på det här av sin bror en gång och hon sa att hans hemmliga grej va löksoppa..

mvh Kapten
Citera
2009-09-03, 08:56
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kollade lite efter köttfärslimpa i forumet men fick så många träffar, många trådar var också riktigt gamla att det är ogörligt att hitta. Jag ville bara berätta om hur jag gör "köttfärslimpa" inte den klassiska varianten alltså. "Min" variant är att göra ungefär som en rulltårta och fylla färsrullen med något gott. Exempelvis soltorkade tomater och champinjoner, tomat-paprika-lökröra, svarta oliver och fetaost, bacon mm.
Jättegott som smörgåspålägg! Tipsa gärna om lite andra, gärna udda fyllningar.

Oj vad roligt det lät. Nu måste jag hem och uppdatera mina köttfärslimpaskils.
Vad serverar man bäst till en härlig limpa? Sparar ni skyn från ungsformen och gör sås?

Här är mitt tidigare recept: köttfärs, hackad lök, tiger sauce (en skvätt), chilli sås (den snälla från felix/heinz) oregano, salt å peppar. Svamp, paprika, feta eller soltorkade tomater kan man ha i efter tycke och humör.
Brukar knåda ordentligt i en bunke för att sedan lägga upp i en ungssäker form och göra någon skojig form.
Citera
2009-09-03, 18:41
Bannlyst
något som ger en bra smak på köttfärslimpan är att ha ett lager broccoli i den.
ett tunt lager färs först sedan broccolin och toppa med resten av färsen.
Citera
2009-09-03, 20:24
Medlem
Köttfärslimpa a la Lindström säger jag bara, så grymt gott!

Jag brukar göra som Leif Mannerström och svänga ner lite HP-sås och senap i smeten tillsammans med den obligatoriska kaprisen och rödbetorna. Bästa köttfärslimpan jag har gjort iallafall!

(lite fetaost, oliver och basilika brukar vara gott också, gärna med tzatziki till)
Citera
2009-09-04, 12:05
Medlem
Sam.Bogas avatar
Ibland kör jag med lammfärs med fetaost,soltorkadetomater vitlök och stora gröna oliver gärna marinerade.
Citera
2009-09-04, 15:27
Medlem
Dieter_Ks avatar
Min variant av Köttfärslimpa

1 burk champinjoner
1/2 rödlök
aromat
peppar

500g blandfärs
2 skivor vitt bröd
1 dl grädde
1 ägg
2 msk BBQ sås (om du kan få tag på Jack Daniels BBQ Sauce är den perfekt)
1 tsk tabasco
6 inlagda fefferoni eller jalapenos

salt
peppar
paprikapulver
timjan

1 pkt bacon

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs champinjonerna i en stekpanna samtidigt som du skivar rödlöken rätt tunt. Krydda svampen rikligt med aromat och peppar. När den fått färg, tillsätt löken och stek tills den börjar karameliseras. Ställ undan pannan och låt svalna.

Tag bort kanterna från brödet och skär det i små kuber. Låt dem svälla i grädden i 10 minuter. Skiva fefferonin i lagom stora bitar. Blanda sen ihop alla ingredienserna i en stor bunke till en jämn smet. Häll i de stekta champinjonerna och löken, samt krydda efter smak. Var lite försiktig med saltet då köttfärslimpan även kommer få sälta från baconet.

Ta fram en avlång brödform på ca 1-1 1/2 liter. Lägg baconet i formen så att ändarna hänger ut lite över kanten. Skeda i smeten och vik över baconet så att det omger hela limpan. Grädda i 40 minuter, tag ut och låt vila några minuter.
Citera
2009-09-04, 18:35
Medlem
Blev jävligt sugen på köttfärslimpa efter att ha läst här så nu står det en mix av lite olika recept här hehe

Blandade nötfärs, gräddfil, löksoppa (pulver) men jag tillsatte även 1 hackad chili sen salt och peppar.

Sen till specialaren så bakade jag in en sträng med fetaost i mitten

Ska bli spännande och se vad detta kan smaka.
Citera
2009-09-04, 20:43
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K

Bara tvungen att tipsa alla Malmöiter om att dom har Jack Daniels BBQ Sauce på copp extra på värnhem för 5:- stycket.
Går ut 2010 om jag inte minns fel.
Citera
2009-09-05, 12:01
Medlem
Anonym_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieter_K
Min variant av Köttfärslimpa

1 burk champinjoner
1/2 rödlök
aromat
peppar

500g blandfärs
2 skivor vitt bröd
1 dl grädde
1 ägg
1 tsk tabasco
6 inlagda fefferoni eller jalapenos

salt
peppar
paprikapulver
timjan

1 pkt bacon

Sätt ugnen på 200 grader. Fräs champinjonerna i en stekpanna samtidigt som du skivar rödlöken rätt tunt. Krydda svampen rikligt med aromat och peppar. När den fått färg, tillsätt löken och stek tills den börjar karameliseras. Ställ undan pannan och låt svalna.

Tag bort kanterna från brödet och skär det i små kuber. Låt dem svälla i grädden i 10 minuter. Skiva fefferonin i lagom stora bitar. Blanda sen ihop alla ingredienserna i en stor bunke till en jämn smet. Häll i de stekta champinjonerna och löken, samt krydda efter smak. Var lite försiktig med saltet då köttfärslimpan även kommer få sälta från baconet.

Ta fram en avlång brödform på ca 1-1 1/2 liter. Lägg baconet i formen så att ändarna hänger ut lite över kanten. Skeda i smeten och vik över baconet så att det omger hela limpan. Grädda i 40 minuter, tag ut och låt vila några minuter.

Va fan!!! trodde det bara var pizzerior på landet som använde sånt snusk!
Citera
2009-09-05, 15:28
Medlem
Dieter_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym_
Va fan!!! trodde det bara var pizzerior på landet som använde sånt snusk!

Haha. Av någon anledning föredrar jag burkchampinjoner framför färska. Kan inte säga varför då jag i övrigt tycker färsk svamp är överlägsen konserverad dito. Men du får givetvis byta om du vill Eller varför inte steka lite nyplockade kantareller och ha i?
Citera
2009-09-06, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hazepurple
Det där med löksoppa lät som ett lumpen recept!? kan det stämma.. en tjej jag känner blev bjuden på det här av sin bror en gång och hon sa att hans hemmliga grej va löksoppa..

mvh Kapten

Den funkar min farmor brukar göra det riktigt gott faktist superenkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in