2012-12-07, 11:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nej, det anser jag inte men en personlig upplevels behöver inte vara en objektiv sanning.
Vilken sida finns det tyngst belägg för, förstahandsupplevelsen och självkännedomen hos de homosexuella eller ditt antagande baserat på noll erfarenhet?
Miljoner människors uppfattning om sin egen sexualitet väger mindre än din analys av den.

Men jag är inte så förvånad, den här nivån av insikt är den klassiskt religiösa, blunda för världen och titta i boken. Om inte kartan stämmer med terrängen så är det fel på terrängen...
Citera
2012-12-07, 16:53
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Vi har en diametralt motsatt syn på homosexualitet. Jag är av den uppfattningen att ingen skapas/föds homosexuell. Den uppfattningen delar inte du och därför blir en sån här diskussion ofruktbar..
Jag diskuterar din ofruktbara uppfattning, den är mäkta trångsynt och väldigt fördömande oavsett om du försöker linda in den i nån sorts sammetsförpackning.

Citat:
Dock håller jag med dig om det vore så att människor föds homosexuella så vore det märkligt att sedan fördöma det..
Då kanske du har klart för dig vilken fråga du skall ställa !

Citat:
Rart av dig att uppvisa en sådan omtanke om mina barn.
Tack, märkligt att min moral och hederlighet övertriumfar din när dina gelikar påstår att jag inte har någon!
Citera
2012-12-08, 13:45
Medlem
Det finns så mycket man vill fråga Gud och för mig uppstår nya frågor varje gång man läser någon helig skrift. Jag skulle vilja fråga gud om det verkligen var nödvändigt att låta två björnar lemlästa och döda 42 barn enbart föratt de hade retat en troende! Själv kan jag tycka att det är lite "overkill"

2:23 And he went up from thence unto Bethel: and as he was going up by the way, there came forth little children out of the city, and mocked him, and said unto him, Go up, thou bald head; go up, thou bald head.
2:24 And he turned back, and looked on them, and cursed them in the name of the LORD. And there came forth two she bears out of the wood, and tare forty and two children of them.
Citera
2012-12-09, 14:30
Medlem
AttansNedranss avatar
Fråga till Gud: varför finns du?
Citera
2012-12-10, 07:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Jag diskuterar din ofruktbara uppfattning, den är mäkta trångsynt och väldigt fördömande oavsett om du försöker linda in den i nån sorts sammetsförpackning.
Jag filtrerar inte mina åsikter genom pk-filter utan vidhåller min syn på homosexualitet.

Tror inte vi kommer längre i den diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
JTack, märkligt att min moral och hederlighet övertriumfar din när dina gelikar påstår att jag inte har någon!
Vad som är än mer märkligt är att du utmålar dig som ett offer i samma veva som du drar mig över samma kam med "kristna" som kallat dig omoralisk...
Citera
2012-12-10, 11:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag filtrerar inte mina åsikter genom pk-filter utan vidhåller min syn på homosexualitet.
Ett klarläggande: pk-filtret är alltså forskningens och de homosexuellas egna upplevelser och det du kallar "din syn" är egentligen bibelns, ett religiöst-korrekt filter.

Dina åsikter tar stöd i en overifierad ovetenskaplig antologi som kom ut år 500 eller nåt. Mina åsikter stödjer sig på nutida forskning/undersökningar och framför allt vittnesmål från de som verkligen vet hur det ligger till, de homosexuella själva.

Du kan vidhålla "din" syn på homosexualitet hur mycket du vill men du har ändå fel.

Självklart kan du inte heller ändra inställning eftersom du har såpass mycket i skallen så du inser att om jag (och forskningen och de homosexuella själva) skulle ha rätt så framstår din gud som ett känslolöst kräk och det vill inte du. Alltså håller du dig till kartan och struntar i terrängen.
Citera
2012-12-10, 11:25
Medlem
Kickexs avatar
Jag skulle fråga vad/vem som skapade henne.
Citera
2012-12-10, 11:50
Medlem
Arepos avatar
Jag tror inte att det går att tala med Gud på ett sätt begripligt för en människa.
Citera
2012-12-10, 13:20
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ett klarläggande: pk-filtret är alltså forskningens och de homosexuellas egna upplevelser och det du kallar "din syn" är egentligen bibelns, ett religiöst-korrekt filter.

Dina åsikter tar stöd i en overifierad ovetenskaplig antologi som kom ut år 500 eller nåt. Mina åsikter stödjer sig på nutida forskning/undersökningar och framför allt vittnesmål från de som verkligen vet hur det ligger till, de homosexuella själva.

Du kan vidhålla "din" syn på homosexualitet hur mycket du vill men du har ändå fel.

Självklart kan du inte heller ändra inställning eftersom du har såpass mycket i skallen så du inser att om jag (och forskningen och de homosexuella själva) skulle ha rätt så framstår din gud som ett känslolöst kräk och det vill inte du. Alltså håller du dig till kartan och struntar i terrängen.

Bullseye. Det är som att gå med en karta framför nyllet på stan och därav knuffa till en medmänniska så att den ramlar ut i gatan och blir överkörd av en långtradare.

Sun Ruler: Du måste väl ändå ha frågat dig varför någon skulle välja att bli homosexuell i Uganda?
Citera
2012-12-10, 13:23
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Bullseye. Det är som att gå med en karta framför nyllet på stan och därav knuffa till en medmänniska så att den ramlar ut i gatan och blir överkörd av en långtradare.

Sun Ruler: Du måste väl ändå ha frågat dig varför någon skulle välja att bli homosexuell i Uganda?
Jag tror inte att någon aktivt väljer att tända på en person av samma kön utan att det är en rad olika faktorer som spelar in, t.ex. rådande könsstrukturer, uppväxt, miljö, relationer m.m.
Citera
2012-12-10, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tror inte att någon aktivt väljer att tända på en person av samma kön utan att det är en rad olika faktorer som spelar in, t.ex. rådande könsstrukturer, uppväxt, miljö, relationer m.m.

Det hade ju varit ett godtagbart argument om allt det du räknar upp "rådande könsstrukturer, uppväxt, miljö, relationer" hade sett likadant ut i samtliga våra länder och kulturer.

Det föds homosexuella muslimer, man bögar i rika svenska förorter och man bögar i igloos på grönland eller hyddor i regnskogen.

Hur skulle ett samhälle se ut där förhållandena är (enligt dig) perfekta och inga bögar föds? Vad skulle skilja ett homofritt samhälle från de nu existerande?
Citera
2012-12-10, 14:11
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Citat:
Vi har en diametralt motsatt syn på homosexualitet. Jag är av den uppfattningen att ingen skapas/föds homosexuell. Den uppfattningen delar inte du och därför blir en sån här diskussion ofruktbar.

Men då är det ingen av oss som föds till varken det ena eller det andra om: rådande könsstrukturer, uppväxt, miljö, relationer m.m kan ändra på det vi tänder på.

Om nu samhället så lätt kan förvandla någon från att vara "född" hetero till att bli homo, då kan man ju undra hur pass född hetero den var.

Det måste i så fall innebära att ingen är född/skapad varken homo eller hetero.

Du lägger ett märkligt ansvar på människan att forma in alla i samma fack trots att "gud" har skapat oss flexibla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in