2012-12-07, 07:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Någon liknade homosynden med att slå ryggen av sina barn för att sedan ge dem stryk för att de inte kan gå!

Oavsett så haltar ditt resonemang betänkligt, varför skapa något som behöver förbjudna aktiviteter för att leva lyckligt!?
Vi har en diametralt motsatt syn på homosexualitet. Jag är av den uppfattningen att ingen skapas/föds homosexuell. Den uppfattningen delar inte du och därför blir en sån här diskussion ofruktbar.

Dock håller jag med dig om det vore så att människor föds homosexuella så vore det märkligt att sedan fördöma det.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Du sa i en annan tråd att du inte skulle applicera din tro på dina barn, i denna frågan hoppas jag du håller ditt ord!
Rart av dig att uppvisa en sådan omtanke om mina barn.
Citera
2012-12-07, 08:43
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vi har en diametralt motsatt syn på homosexualitet. Jag är av den uppfattningen att ingen skapas/föds homosexuell. Den uppfattningen delar inte du och därför blir en sån här diskussion ofruktbar.

Dock håller jag med dig om det vore så att människor föds homosexuella så vore det märkligt att sedan fördöma det.

Rart av dig att uppvisa en sådan omtanke om mina barn.
Var kommer den uppfattningen ifrån? Homosexuella själva vet att deras läggning är inbyggd i dem, så att säga. De har ända sedan puberteten vetat om sin läggning och någon valsituation har aldrig existerat. Det är inte så att homosexuella, lika lite som hetrosexuella, har stått vid ett vägskäl och valt sin sexualitet. Gjorde du det? Har du valt att vara heterosexuell?
Vad är det som får dig att tro att du vet bättre än de homosexuella själva?
Citera
2012-12-07, 08:46
Medlem
Svilters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svilter
Därför gud skapade Adam till sin avbild!

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Adam var alltså allsmäktig och allvetande. Konstigt att han inte begrep att han inte skulle äta äpple då.
Eller är det så att gud är en ovetande godtrogen kille med ett extra revben?
Nu är jag utanför ämnet men jag svarade på:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ja det var en bra fråga. Men eftersom du fått fråga honom/henne så har han/hon ju ändå visat sig för dig. (varför tar alla för givet att gud är en man?)

så om Adam är en man så är gud det också.
Citera
2012-12-07, 09:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Var kommer den uppfattningen ifrån? Homosexuella själva vet att deras läggning är inbyggd i dem, så att säga. De har ända sedan puberteten vetat om sin läggning och någon valsituation har aldrig existerat. Det är inte så att homosexuella, lika lite som hetrosexuella, har stått vid ett vägskäl och valt sin sexualitet. Gjorde du det? Har du valt att vara heterosexuell?
Vad är det som får dig att tro att du vet bättre än de homosexuella själva?
Det är min personliga övertygelse att Gud inte har skapat homosexualitet utan att det är andra faktorer som spelar in. Har full förståelse för att du inte delar den övertygelsen.
Citera
2012-12-07, 09:53
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det är min personliga övertygelse att Gud inte har skapat homosexualitet utan att det är andra faktorer som spelar in. Har full förståelse för att du inte delar den övertygelsen.
Ok. Och din personliga övertygelse väger tyngre än de homosexuellas egna upplevelser. Jag förstår.
Anser du då att de homosexuella ljuger?
Citera
2012-12-07, 10:02
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ok. Och din personliga övertygelse väger tyngre än de homosexuellas egna upplevelser. Jag förstår.
Anser du då att de homosexuella ljuger?
Nej, det anser jag inte men en personlig upplevels behöver inte vara en objektiv sanning.
Citera
2012-12-07, 10:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nej, det anser jag inte men en personlig upplevels behöver inte vara en objektiv sanning.

Om det skulle visa sig ha biologiska orsaker som kan påvisas då ?
Citera
2012-12-07, 10:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Om det skulle visa sig ha biologiska orsaker som kan påvisas då ?
Vissa skulle nog tolka det som att bara för att man upplever en attraktion m.m. till en person av samma kön inte behöver agera på det. Detta oavsett om det är medfött eller inte.
Citera
2012-12-07, 10:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Att du ställer den frågan beror på den gudsbild du har. Eller rättare sagt: vilken verklighetsuppfattning du har. Eller kanske hellre: vad du tror gud är för något.

Allt är stadd i en process. Egentligen är det många processer på gång vilka flätas in i varandra och beror på och av varandra och vilka faktorer som tillskjuts dessa skeenden och när det sker.

Så om du förstod hur allt fungerar och vad det är som "skapar" och styr allt i allting så skulle du inte ställa den frågan. För det som är skapat är skapat av det som skapar. Det som skapar, vilket kan vara en faktor som tillskjuts en process, är det som har makten att skapa; styra om i skeendet så att utfallet blir beroende av vad faktorn mäktar. Det som alltså skapar är det som går under benämningen: jag är. Eller: det är det som är som är. Det finns ingenting utanför detta. För allt som är påverkar. Detta allts påverkan i allt är själva motorn i processen.

Orättvisor? Tja, egentligen finns det inga orättvisor. För allt är ju en frukt av den process ur vilket det är en produkt. Eftersom inga andra faktorer tillsköts kunde inte processen bli något annat och inte heller då utfallet från den.

Om man får en fix idé, eller om man börjar drömma om något och hoppas på något, som ligger utanför processens möjligheter, finns ingen nåd att få. Det som måste bli utfallet från processen, vilken produkt den mäktar, det blir det och inget annat.

Djupet av en människas sorg och mängden tårar hon gråter står i direkt proportion till hennes falska förhoppningar på verkligheten (som inte infriades). Man kan inte skörda det man inte sått. Vilket ger att man endast får skörda det man har sått, bildligt talat.

Det är därför viktigt, egentligen avgörande, hur man uppfattar verkligheten. Ja, om man nu kan uppfatta den helt ock hållet eller bara fragmentariskt. Därför att ur den uppfattning man har ställer man sin undran ...

Va' bra, sen återstår endast det 'mindre' problemet (ironi) att ge belägg för den mera eller mindra genomtänkta/djuptgående axiomatik man väljar.
Citera
2012-12-07, 10:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det verkar som om du har en förutfattad mening om sanningen. Tråkigt, men du är inte ensam om den avarten, så du behöver ju inte gå alena. Jag däremot har fler med mig än alla flatorna och bögarna tillsammans.

Argumentum ad populum.

Citat:
Och jag har den bestämda uppfattningen att sexualiteten inte skapades för att avnjutas. Men njutningen fick vi troligen för att det skulle bli sex överhuvudtaget så att släcktet kunde bestå; fortplantas. Du ska då vända på allting. Inte undra på att det blir fel allt det du skriver.

Men det finns flera som anser, att sex är för att avnjutas. Hur blir det då med ditt argumentum ad populum?

Hur vill du egentligen ha det?
Citera
2012-12-07, 11:06
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Vissa skulle nog tolka det som att bara för att man upplever en attraktion m.m. till en person av samma kön inte behöver agera på det. Detta oavsett om det är medfött eller inte.

Man kan då fråga sig varför en kärleksfull Gud skulle ge dessa människor en medfödd last som de måste lida för under resten av sitt liv ? Låter mysko tycker jag. Rättviseaspekten hos Gud får sig som minst en liten törn. Det blir svårt att hävda att alla är lika inför Gud när han lägger lass på börda för vissa redan från födseln.
Citera
2012-12-07, 11:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så gud skapar homosexuella och sedan förbjuder han dem att visa sin kärlek på ett fysiskt sätt.
Oerhört elakt upplägg.

Citat:
Gud skapade människor, sedan väljer människor andra vägar än de Han har avsett.

Det behövs ju inte mycket insikt i kristen dogmatik för att med ett enkelt steg kunne nysta detta upp till den ständigt återkommande problematiken i kristen apologetik:

Kristendomens 'absoluta' regelverk + lydnad + disciplin + 'fri vilja'.

Att det finns en förödande extern .... rationell ..... kritik är ingen hemlighet. Enklast och mest primärt i kritiken av a priori bibel-axiomatiken.

Men det finns också en intern problematik i det: GT-'gudens' 'motiver'.

Med förbehåll för olika tolkninger och variationer av denna 'guds' omni-egenskaper är det ändå påfallande så mycket 'testande' av lydnad etc. som ständigt pågår, med det konstanta inslaget av 'frivilligt tvång'.

Denna 'gud' verkar faktisk ha existentiella problem i sin besatthet ang. människans underkastelse, och varje gång detta påpekas och körs till sin spets kommer det intetsägande "ineffable"-svaret.

Ett svar som skulle kunne 'rättfärdiggöra' i stort sett alla fabulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in