2017-11-09, 10:34
  #649
Medlem
Banioniss avatar
Heinz är husketchup hos mig, den har alltid varit en favorit. På senaste åren har jag blivit senapsfrälst. Smaken har uppenbarligen utvecklats då jag inte tyckte om senap när jag var betydligt yngre. Jag botaniserar lite och är just nu inne på Slotts. Johnnys var sådär och Västerviks är uppenbarligen en sockerbomb. Jag har märkt att starkare sorter är mer sockrade. Blir det oätligt annars? Har ni andra tips på senap, gärna med lite sting åt det rökiga hållet?
Citera
2017-11-09, 12:03
  #650
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banionis
Heinz är husketchup hos mig, den har alltid varit en favorit. På senaste åren har jag blivit senapsfrälst. Smaken har uppenbarligen utvecklats då jag inte tyckte om senap när jag var betydligt yngre. Jag botaniserar lite och är just nu inne på Slotts. Johnnys var sådär och Västerviks är uppenbarligen en sockerbomb. Jag har märkt att starkare sorter är mer sockrade. Blir det oätligt annars? Har ni andra tips på senap, gärna med lite sting åt det rökiga hållet?
En av mina favoriter är Lagrito's Chipotle-senap. Inte superstark, men med lite rökighet från chipotlen, dessutom inte så där överdrivet sötsliskig som jag tycker t.ex. Johnnys och Västerviks är.
Citera
2017-11-09, 15:04
  #651
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Banionis
Heinz är husketchup hos mig, den har alltid varit en favorit. På senaste åren har jag blivit senapsfrälst. Smaken har uppenbarligen utvecklats då jag inte tyckte om senap när jag var betydligt yngre. Jag botaniserar lite och är just nu inne på Slotts. Johnnys var sådär och Västerviks är uppenbarligen en sockerbomb. Jag har märkt att starkare sorter är mer sockrade. Blir det oätligt annars? Har ni andra tips på senap, gärna med lite sting åt det rökiga hållet?

Fischer & wieser och Kozliks har riktigt fina, milt rökiga senapsorter i sina sortiment.
Väldigt fina övriga sorter också.
Citera
2017-11-22, 21:49
  #652
Bannlyst
https://imgur.com/gallery/mWen6

Nytt på min senapshylla!
Citera
2017-11-23, 02:09
  #653
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Gör då och då egen ketchup, men bland köpevarianterna kör jag oftast Heinz alternativt någon chilivariant. Vad gäller senap är ju Slotts så klart en klassiker, även om jag personligen uppskattar senap åt det lite starkare hållet, exempelvis en god Dijon. Johnny's har goda och Slotts funkar ju alltid.
Citera
2017-11-23, 14:52
  #654
Medlem
mjukmjukares avatar
Möllers Senapspulver tillreds enl trad. till Lutfisk.

Citera
2017-11-23, 15:28
  #655
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreyspoon13
Gör då och då egen ketchup, men bland köpevarianterna kör jag oftast Heinz alternativt någon chilivariant. Vad gäller senap är ju Slotts så klart en klassiker, även om jag personligen uppskattar senap åt det lite starkare hållet, exempelvis en god Dijon. Johnny's har goda och Slotts funkar ju alltid.

Nej!
Inte Johnnys! Det är ju den sämsta senapen som finns. Prova Lis-Ellas, bästa senapen i Sverige, och med en hel del guldmedaljer från Sensaps-VM
Citera
2017-11-23, 15:45
  #656
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej!
Inte Johnnys! Det är ju den sämsta senapen som finns. Prova Lis-Ellas, bästa senapen i Sverige, och med en hel del guldmedaljer från Sensaps-VM
Var hittar man Lis-Ellas?
Citera
2017-11-23, 16:01
  #657
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Möllers Senapspulver tillreds enl trad. till Lutfisk.


Bähnckes senapspulver är bäst!
Citera
2017-11-23, 16:39
  #658
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Bähnckes senapspulver är bäst!

Provas gärna!
Får ut och leta.

Citera
2017-11-23, 19:01
  #659
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Provas gärna!
Får ut och leta.


Tror fan att det bara säljs i Danmark.
Mina föräldrar bor halva året i Danmark så jag får min leverans mellan varven. PM'r när jag har nya påsar så skickar jag!
Du kommer märka stor skillnad.
Citera
2017-11-23, 20:58
  #660
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tror fan att det bara säljs i Danmark.
Mina föräldrar bor halva året i Danmark så jag får min leverans mellan varven. PM'r när jag har nya påsar så skickar jag!
Du kommer märka stor skillnad.


Wow.. spännande.
Och kanske lite tur att jag inte gav mig ut och letade i södra Sverige.
Spännande med nyheter som lovar gott.

Älskar djup senap med bett.
Gärna till bra Lutfisk.
Underbart.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in