Citat:
Jag har för vana att alltid köpa en burk senap eller ketchup om jag stöter på en ny sort. Detta innebär att det ibland blir en satans massa burkar och flaskor i skåpen. Den senapen jag alltid satsar på om jag är osäker är Slotts starka. Den är alltid så stark som man förväntar sig och så söt jag vill ha den. Anledningen gissar jag är att det är sådan omsättning på den att den ofta är väldigt färsk när man köper den. Jag upplever att 90% av de andra senapssorterna man köper som enligt paketet skall vara starka inte är det minsta starka. Jag tror det beror på att senapen inte är så färsk och har stått ett tag på hyllan. Se länken för att läsa om varför senap är stark:
http://homecooking.about.com/od/cookingfaqs/f/faqhotmustard.htm
It is the chemical reaction between two compounds, myrosin and sinigrin, that combines to turn up the heat when the cells of the seeds are broken and mixed with cold water. This combination results in mustard oil that can actually cause burning or blistering when it comes in contact with the skin, so be careful when making your own mustard.
The combination reaches its peak in fire and flavor about fifteen minutes after mixing and will quickly decline from that point on. The addition of an acidic element is added to prepared mustard to delay or stop the decline. However, the acidic agent often masks the true flavor of the mustard. Heat inhibits mustard's potency and flavor, so be sure the mixing liquid is unheated.
Vafan! om du inte kan känna skillnad i smak på olika märken av ketchup diskvalificerar jag dig från alla smakjämförelser framöver
För mig är Heinz den som passar bäst men det beror på min förkärlek till start ättiksmak.
Felix är lite för tam för mig och har lite för stor beska. Däremot smakar den riktigt mycket tomat, vilket är bra.
Gillar även Hunts som är lite av ett mellanting mellan Heinz och Felix.
Mutti är ok om man är sugen på den då den har en lite mustigare smak och väldigt söt.
Slots Rang ketchup är en klassiker jag alltid gillat. Svår att beskriva men mycket tomatsmak och väldigt len. Väldigt lite ättiksmak.
Ett tips är att hålla sig från allt som producerats i Turkiet. Finns någon fabrik som gör OEM-ketchup till massa leverantörer och ALLA smakar skit!
Smakade på en ny som hette Stokes i veckan också. Dyr så in i helvete, 64kr/0,5kg. Den var verkligen ingen höjdare. Som en dassig variant av Mutti utan någon tomatsmak alls.
Det blev en lång harang om mina preferenser när det gäller senap och ketchup, men har sedan barnsben varit en stor ketchup-konsument. Senapen kom med åldern
Ett stort misstag som görs när man pratar med någon som älskar ketchup är att förutsätta att man har ketchup till allt. Vilket är helt fel i mitt fall då jag bara har VÄLDIGT mycket ketchup till ett antal utvalda grejer.
/Jocke
http://homecooking.about.com/od/cookingfaqs/f/faqhotmustard.htm
It is the chemical reaction between two compounds, myrosin and sinigrin, that combines to turn up the heat when the cells of the seeds are broken and mixed with cold water. This combination results in mustard oil that can actually cause burning or blistering when it comes in contact with the skin, so be careful when making your own mustard.
The combination reaches its peak in fire and flavor about fifteen minutes after mixing and will quickly decline from that point on. The addition of an acidic element is added to prepared mustard to delay or stop the decline. However, the acidic agent often masks the true flavor of the mustard. Heat inhibits mustard's potency and flavor, so be sure the mixing liquid is unheated.
Vafan! om du inte kan känna skillnad i smak på olika märken av ketchup diskvalificerar jag dig från alla smakjämförelser framöver
För mig är Heinz den som passar bäst men det beror på min förkärlek till start ättiksmak.
Felix är lite för tam för mig och har lite för stor beska. Däremot smakar den riktigt mycket tomat, vilket är bra.
Gillar även Hunts som är lite av ett mellanting mellan Heinz och Felix.
Mutti är ok om man är sugen på den då den har en lite mustigare smak och väldigt söt.
Slots Rang ketchup är en klassiker jag alltid gillat. Svår att beskriva men mycket tomatsmak och väldigt len. Väldigt lite ättiksmak.
Ett tips är att hålla sig från allt som producerats i Turkiet. Finns någon fabrik som gör OEM-ketchup till massa leverantörer och ALLA smakar skit!
Smakade på en ny som hette Stokes i veckan också. Dyr så in i helvete, 64kr/0,5kg. Den var verkligen ingen höjdare. Som en dassig variant av Mutti utan någon tomatsmak alls.
Det blev en lång harang om mina preferenser när det gäller senap och ketchup, men har sedan barnsben varit en stor ketchup-konsument. Senapen kom med åldern

Ett stort misstag som görs när man pratar med någon som älskar ketchup är att förutsätta att man har ketchup till allt. Vilket är helt fel i mitt fall då jag bara har VÄLDIGT mycket ketchup till ett antal utvalda grejer.
/Jocke
Beror på vilken sorts "ketchupälskare" det rör sig om.
En gammal bekant till morsan hade ketchup till tamefan allt. Inkl tex fiskpudding...