2012-12-04, 09:43
Medlem
CTCs avatar
Heinz ketchup, Helas Curryketchup(som från en äkta currywurst)
Senap ska vara honungsenap alt. Västerviksenap
Citera
2012-12-04, 21:45
Medlem
Fyris Chilisenap är riktigt jäkla god!! Finns Fyris senap ens utanför Uppsala?
Citera
2012-12-04, 22:02
Medlem
SithBoboSiths avatar
Ombyte förnöjer vad gäller senapen, sällan jag köper samma senap två gånger i rad. Men Johnnys dyngsenap köper jag aldrig mer, efter att Druvan köpte upp och gjorde den till en mesig dussinsenap som "alla" ska gilla så blev den bara en vanlig mesig dussinsenap.

Ketchup, Heinz så klart, och en ketchupsås jag köpte på Lidl som heter något med americanskt och Hot Dog.
Citera
2012-12-04, 22:07
Medlem
mbois avatar
Heinz ketchup lätt!
Känns fyllig, lite starkare men mer tomatsmak än andra märken.
Citera
2012-12-04, 22:22
Medlem
Ostkroks avatar
Jag har gått och förespråkat och trott att Heinz är bäst fram tills idag då det gick upp för mig hur liten tomatmängd det faktiskt är i skiten (55%)!

Jag trodde även att Felix var värre, men den låg tamefan på över 80%, så ack så fel man kan ha!
(Dock var detta den Felix med "mindre socker, utan tillsatser")

Mitt uppdrag för veckan är att kolla ifall ketchuphyllan har något ordentligt att erbjuda! En ny favorit ska koras!
Citera
2012-12-05, 01:04
Medlem
Ihavenonames avatar
Ketchup:
Stokes Bloody Mary Ketchup

Senap:
Lagrito's chipotlesenap

Hoppas dock hitta ännu bättre varianter av både ketchup och senap någon gång.
Citera
2012-12-05, 01:31
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Jag har gått och förespråkat och trott att Heinz är bäst fram tills idag då det gick upp för mig hur liten tomatmängd det faktiskt är i skiten (55%)!

Jag trodde även att Felix var värre, men den låg tamefan på över 80%, så ack så fel man kan ha!
(Dock var detta den Felix med "mindre socker, utan tillsatser")

Mitt uppdrag för veckan är att kolla ifall ketchuphyllan har något ordentligt att erbjuda! En ny favorit ska koras!

Nu görs ju dessa produkter på tomatpuré. Så om Felix anger 80% tomatpure och Heinz 55% så kan faktiskt Heinz ändå ha mer tomat i deras ketchup då koncentrationen utav tomat även skiljer från puré till puré. Så det kräver ju en del insikt i företagens produktion för att kunna ha ett uns om hur mycket tomat dom faktiskt använder antar jag.

Men själv lägger jag min röst på Heinz.

Edit: Då det bara skiljer 5% tomatpuré mellan Heinz (55%) och Felix (60%) så tror jag inte vi kan avgöra vilken som har mest tomat i hur lätt som helst.
Senast redigerad av hockexx 2012-12-05 kl. 01:37.
Citera
2012-12-05, 17:03
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Ja, Skånsk senap från Möllers det är grejer det.
Och chili ketchup som det är drag i.

Rullkragen
Citera
2012-12-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Nu görs ju dessa produkter på tomatpuré. Så om Felix anger 80% tomatpure och Heinz 55% så kan faktiskt Heinz ändå ha mer tomat i deras ketchup då koncentrationen utav tomat även skiljer från puré till puré. Så det kräver ju en del insikt i företagens produktion för att kunna ha ett uns om hur mycket tomat dom faktiskt använder antar jag.

Men själv lägger jag min röst på Heinz.

Edit: Då det bara skiljer 5% tomatpuré mellan Heinz (55%) och Felix (60%) så tror jag inte vi kan avgöra vilken som har mest tomat i hur lätt som helst.

Det finns regler som säger hur man ska redovisa tomatinnehåll, så Heinz har ett lägre tomatinnehåll än Felix.
Citera
2012-12-10, 18:50
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentharry
Det finns regler som säger hur man ska redovisa tomatinnehåll, så Heinz har ett lägre tomatinnehåll än Felix.
...och hur de reglerna ut i så fall? Så här skriver DN i ett ketchuptest:
Citat:
Ursprungligen postat av DN
Alla ketchupmärken tillverkas av tomatpuré. Någon standard för tomatpuré finns inte. Den kan således innehålla olika mängder vatten. Det är därför inte säkert att en ketchup som innehåller 60 procent tomatpuré har ett högre tomatinnehåll än den som innehåller 55 procent tomatpuré. Det är förvirrande för konsumenten.

Vissa fabrikanter deklarerar hur mycket tomater ketchupen innehåller (exempelvis 200 gram tomater per 100 gram ketchup) andra anger mängden tomatpuré i procent.

Coop har den utförligaste deklarationen (på en av sina tre ketchupvarianter). Coop tomatketchup innehåller 77 procent tomatpuré motsvarande 200 gram tomater till 100 gram ketchup. Men eftersom tomatpurén kan skifta i kvalitet så är det inte säkert att Felix ketchup som innehåller 60 procent tomatpuré innehåller mer tomater än Heinz som anger 52 gram tomatpuré.
Citera
2012-12-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
...och hur de reglerna ut i så fall? Så här skriver DN i ett ketchuptest:
Felix och Heinz deklarerar på samma sätt med samma sätt att definiera tomatpuré, alltså har Heinz ett lägre tomatinnehåll. Och DN verkar inte vara experten på hur ketchup deklareras.
Citera
2012-12-11, 09:06
Medlem
Muppers avatar
Är det bara jag som tycker att felix ketchup och slotts original senap är bäst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in