2009-02-23, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Snapcase:

Du förväxlar precis som Pojken med guldbyxorna tolerans och trevlighet. Känner du dig påhoppad av ett sådant här inlägg till exempel, för att det är riktat mot dig och ställer sig på det du menar vara Flashbackkonsensusens sida?
Jag har läst annat som du skrivit och jag vet att du är en intelligent och eftertänksam debattör. Men med det här inlägget uttrycker du faktiskt bara din åsikt att drogliberaler och invandrarkritiker för det mesta är omogna unga män. Och den åsikten behöver man inte leta länge efter i samhället utanför Flashback. Den skulle kunna kallas för... just PK, kanske.

PK är ett alldeles utmärkt uttryck. Det syftar alltid på vänsteråsikter, aldrig på högeråsikter. Därför kan något aldrig bli Flashback-PK.

Har det verkligen funnits en tid på Flashback där inte de åsikterna du räknar upp har varit de gängse? Då det här funnit många kvinnor, dataokunniga, vänsterfolk, drogmotståndare, feminister, invandrarpositiva och intellektuella som älskat varandra?

Rent allmänt.
Om man läser mycket på olika forum finns där alltid människor som varit medlemmar länge som drömmer sig tillbaka till guldåldern, då alla på forumet var som syskon, diskussionerna var intelligenta
och alla dessa förbaskade newbies ännu inte anlänt. Det liknar lite fenomenet med fansen som diggat bandet innan de slog igenom eller fotbollsdårarna som älskat laget genom alla motgångar, innan medgångsfansen kom med på tåget.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2009-02-23 kl. 23:43.
Citera
2009-02-23, 23:55
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Snapcase:

Du förväxlar precis som Pojken med guldbyxorna tolerans och trevlighet. Känner du dig påhoppad av ett sådant här inlägg till exempel, för att det är riktat mot dig och ställer sig på det du menar vara Flashbackkonsensusens sida?
Jag har läst annat som du skrivit och jag vet att du är en intellegent och eftertänksam debattör. Men med det här inlägget uttrycker du faktiskt bara din åsikt att drogliberaler och invandrarkritiker för det mesta är omogna unga män. Och den åsikten behöver man inte leta länge efter i samhället utanför Flashback. Den skulle kunna kallas för... just PK, kanske.

PK är ett alldeles utmärkt uttryck. Det syftar alltid på vänsteråsikter, aldrig på högeråsikter. Därför kan något aldrig bli Flashback-PK.

Har det verkligen funnits en tid på Flashback där inte de åsikterna du räknar upp har varit de gängse? Då det här funnit många kvinnor, dataokunniga, vänsterfolk, drogmotståndare, feminister, invandrarpositiva och intellektuella som älskat varandra?

Rent allmänt.
Om man läser mycket på olika forum finns där alltid människor som varit medlemmar länge som drömmer sig tillbaka till guldåldern, då alla på forumet var som syskon, diskussionerna var intelligenta
och alla dessa förbaskade newbies ännu inte anlänt. Det liknar lite fenomenet med fansen som diggat bandet innan de slog igenom eller fotbollsdårarna som älskat laget genom alla motgångar, innan medgångsfansen kom med på tåget.
Jag håller inte med om att PK enbart kan användas på vänsteråsikter utan jag menar att vad som är politiskt korrekt avgörs från utifrån åsikternas kontext. Majoriteten avgör vilka åsikter är norm och man man tittar på forumet som ett mikrokosmos med sitt eget system av värderingar så kan man utan tvekan tala om FBPK. Du har antagligen rätt i att de åsikter jag räknade upp antagligen alltid varit i majoritet på forumet men polariseringen har blivit tydligare de senaste åren. Detta är inte menat som någon kritik utan bara ett konstaterande av att att FB skulle vara för alla är en floskel. Det är inte heller en önskan om att forumet ska vara en love-in där alla kramas och är överens.
Det är användarna som gör ett forum och majoriteten av användarna sätter även tonen. Gillar man inte tonen så är det GTFO som gäller, det är jag medveten om.

Btw. Diskussionerna var faktiskt ett strå vassare för ett antal år den. Det slår mig varje gång jag snubblar över trådar från ca 2005
Citera
2009-02-24, 01:13
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Snapcase:
Det är väl så, att på ett så öppet och stort forum som Fb blir tonen i inlägg snabbt väldigt skarp och debattklimatet ensidigt. De mer djuplodande och nyanserade användarna tröttnar då på att vara slagpåsar, efter att ha märkt att de känner sig irriterade och som en del av en diskussionsfördumning, så de lämnar debatterna och kanske forumet.
Det är nog svårt att göra något åt; man får ta det för vad det är, en plats där högt möter lågt. Och hoppas på att man ändå hittar en och annan intressant diskussion.
Citera
2009-02-24, 03:12
Medlem
Dyngbagges avatar
Folk som man pratat med som ej besöker Flashback gör det inte för att det diskuteras "underground" ämnen här utan för man anser att det mest huserar skitungar på forumet och man får inget ut av att komma hit, dvs de som ens har hört talats om forumet.

FB's dåliga rykte beror inte på att det diskuteras "underground" saker här eller någon annan self-made bild av sidan, utan på klientelet, och allt pekar mot att medelåldern dyker neråt hela tiden så det ryktet kommer bli svårt att tvätta bort.

"Alla mot oss" köret på flashback är bara en del av myterna (tillsammans med underground titeln och yttrandefrihet gapandet) som konstigt nog fortfarande frodas efter all denna tid, men men antar att folk har roligare när man inbillar sig att man är del av något alternativt.
Senast redigerad av Dyngbagge 2009-02-24 kl. 03:21.
Citera
2009-02-24, 04:51
Medlem
MrFingals avatar
Jag ska vara ärlig.

Innan jag reggade mig visste jag knappt var Flashback var. Självklart hade jag hört om fenomenet, men det var ju egentligen bara det extrema man fick höra och i dagens samhälle är liksom droger och pedofili extremt. Jag kände då att det var inget för mig, då jag inte har något intresse att läsa om detta. Om det är positivt eller negativt kan jag inte svara på. Men eftersom jag inte försökte såg jag inte det roliga i Flashback som jag gör nu. Det vände när en vän övertalade mig att börja läsa just för att det finns så pass många intressanta trådar att ta del av.

Så jag tror att det dåliga ryktet beror på att folk endast lägger märke till det som sticker ut vilket väldigt ofta är negativa saker.
Citera
2009-02-24, 10:34
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngbagge
Folk som man pratat med som ej besöker Flashback gör det inte för att det diskuteras "underground" ämnen här utan för man anser att det mest huserar skitungar på forumet och man får inget ut av att komma hit, dvs de som ens har hört talats om forumet.

FB's dåliga rykte beror inte på att det diskuteras "underground" saker här eller någon annan self-made bild av sidan, utan på klientelet, och allt pekar mot att medelåldern dyker neråt hela tiden så det ryktet kommer bli svårt att tvätta bort.

"Alla mot oss" köret på flashback är bara en del av myterna (tillsammans med underground titeln och yttrandefrihet gapandet) som konstigt nog fortfarande frodas efter all denna tid, men men antar att folk har roligare när man inbillar sig att man är del av något alternativt.

Nå, gnällige särskrivare, kan du då tala om var dessa kräsna, mogna och skickliga forumdebattörer du "talat med" föredrar att skriva sina inlägg? Var har de hittat ett svenskspråkigt forum med "bättre klientel, överlägsna diskussionstrådar, verklig yttrandefrihet och inga skitungar"?
Citera
2009-03-01, 22:27
Medlem
snapcases avatar
Om nån vill veta varför FB har dåligt rykte så är det bara att kolla den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=860908
Vad ska man säga? Ska vi gissa på empatistörningar, småpojkar som försöker vara tuffa eller ett seriöst försök att sätta forumet i klistret med HMF? Likt förbannad så är det smaklöst och barnsligt.
Citera
2009-03-01, 23:11
Medlem
Pseud0nyms avatar
Flashback är fullt av knarkare och Sverigedemokrater, Folk gillar inte sånt.
Citera
2009-03-02, 02:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Flashback är fullt av knarkare och Sverigedemokrater, Folk gillar inte sånt.

Att FB även har kommunister och pedofiler gillar inte folk det heller.
Citera
2009-03-02, 09:33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du förväxlar precis som Pojken med guldbyxorna tolerans och trevlighet.

Hänger inte riktigt med på vad du menar här men jag tror alltså att förhållandevis få svenskar har några problem med tolerans eller med rättframt uttryckta ärliga åsikter, med eller utan trevlighet, så om Flashback har dåligt rykte så beror det nog inte på detta. Däremot känner nog åtskilliga vuxna en till mardröm gränsande olust inför ett forum som har karaktären av evigt uppehållsrum eller fritidsgård, där frekvensen av inlägg av typen "bara jag som tycker att [kändisen X] ser ut som en häst? " blir alltför hög. Visst - det finns sannolikt inget att göra åt detta; möjligen kunde man önska att adminstrationen inte öppet medgav att man gärna ser en massa minderåriga medlemmar men det är ju deras sak att avgöra hur de vill ha forumet. Själv hyser jag inte alls någon nostalgisk längtan efter en förment svunnen guldålder då forumet verkligen var "underground"; tvärtom tycker jag att sådan undergroundromantik bara bidrar till att forumet blir ett betydelselöst klotterplank, medan den seriöst menade åsikten - subversiv eller ej - tvärtom strävar efter "normalisering" och samhällelig acceptans.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Nå, gnällige särskrivare, kan du då tala om var dessa kräsna, mogna och skickliga forumdebattörer du "talat med" föredrar att skriva sina inlägg? Var har de hittat ett svenskspråkigt forum med "bättre klientel, överlägsna diskussionstrådar, verklig yttrandefrihet och inga skitungar"?

Det finns knappast något bättre men frågan i denna tråd gällde ju hur Flashback uppfattas i allmänhetens ögon, inte vad vi själva tycker om det. Därav dessa knivskarpa alltigenom sakliga analyser av dess nuvarande status, kliniskt befriade från våra egna eventuella antipatier mot unga enfaldiga självbelåtna arroganta skitungar, naturens mest misslyckade skapelse.
Citera
2009-03-02, 09:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Fast det där ar ju inte sant. Om det inte vore för att ledningen skrev under på just det du skrev så skulle nog FB vara precis lika intolerant som familjeliv.
Användarna här på forumet har ju skapat ett eget normsystem, en sorts FB-PK. Om man har åsikter som faller utanför normen för majoriteten av användarna så finner man nog att forumet inte är en speciellt gästvänlig plats.
Rent sociologisk så är det en ganska naturlig utveckling att ett visst normsystem växer fram när individer med likartade intressen och bakgrund samlas. Forumets utveckling de senaste åren kan ses som ett skolexempel på detta.

Vem ska man då vara för att passa in?
Man 16-22 år
Dataintresserad
Politiska åsikter åt höger
Drogliberal
Antifeminist
Mot invandring
Anti-intellektuell

Där har ni kärnan på FB numera. Faller man utanför den ramen eller presenterar åsikter som inte passar med rådande normer kommer man att attackeras. Att FB skulle vara nån sorts kramforum för alla är en myt som forumets medlemmar håller högt. Love all, serve all? Knappast.
Visst har du en poäng i det du skriver, men både du och jag vet att de medlemmar som skriver bra inlägg alltid kommer att få mer cred än de som skriver inlägg i stil med "Mona Sahlin, vilken jävla träskpadda " Jag tror att många får den respekten, oavsett om man sympatiserar med deras åsikter, eller inte. Med det menar jag alltså att den så kallade kärnan på FB består av de som kan både tänka och skriva, men de är ivrigt påhejade av "pöbeln"...
Citera
2009-03-02, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Visst har du en poäng i det du skriver, men både du och jag vet att de medlemmar som skriver bra inlägg alltid kommer att få mer cred än de som skriver inlägg i stil med "Mona Sahlin, vilken jävla träskpadda .
Det stämmer tyvärr inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in