2014-07-28, 17:32
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ärligt talat så är det svårt att sätta fingret på det.
Jag har sett det över hela mellersta östern, man vill inte engagera sig orkar inte eller bryr sig inte. Man ser poliser som skjuter ihjäl poliser för de hamnar i personliga bråk det skulle aldrig hända i ett västerländskt land. Saudiarabien har mycket materiell och support från USA som du säger men jag tror ärligt talat att de inte är bättre soldater än i Irak o Afghanistan. När jag utbildade Irakiska polisen så var det ett ständigt problem att få folk intresserade och engagerade. Ofta stod de mentalt på en 7årings nivå här hemma. (alltså en Svensk 7 åringsnivå). De har någon slags macho kultur men när det väl gäller är de som kärringar ofta..
Alltså det finns ju undantag. Om jag jämför Afghanska soldater och Poliser och Afghanska Presidentens livvakter (de var rätt vassa) offensiva, tuffa och med rätt utrustning men ändå emellanåt hände idiotsaker. Som att de kunde bråka internt och bete sig som barn.
I Riyadh bodde jag i så kallade compounds där bara västerlänningar levde.
De bevakades av Saudiarabisk militär. Jag skyddade och körde ingenjörer till en oljeanläggning. Jag hade skriftligt tillstånd att köra dem varje dag. Men en väldigt hög % av Saudiaraberna kan inte läsa, saknar omvärldsuppfattning och kunskap och en dag tog en person väldigt illa upp. Slet brevet ur min hand rev sönder det. Och bet sönder mitt pass. En annan soldat som bevakade oss vid infarten/spärren osäkrade sitt vapen och siktade på oss. Då hade vi jobbat där i 5 månader.
Vi fick vända och ringa det var mycket otäckt osv..det framkom att soldaten kände sig underlägsen för att han inte kunde läsa och tog till våld för att få ut sin aggression. Man ser okunskap de har beställt en massa utrustning från diverse länder men vet inte hur den fungerar, eller har haft sönder saker. Ofta står en massa Humvees uppställda men de uppställda och saknar både dörrar och motorer.
Jag har personligt blivit hur ska jag säga psykiskt trött på muslimer och deras sätt, och deras hat mot oss så jag kanske inte är rätt person. Men de verkar sakna förmågan, viljan att lära och anpassa sig. Min tolkning är att de helt enkelt är underutvecklade.
En Britt jag diskuterade med sa att de bytt från Tält och kamel, till Villa och Landcruiser över en natt. Men utvecklingsstadiet är fortfarande i sandalstadiet när jesus gick på vår jord.

Angående hotet, så är det väl att nationerna där måste ha diktaturer de faller ihop annars.
Folket förstår bara våld, och järnhand.
Med tanke på vad som sker i MÖ där land efter land havererar med inre stridigheter, så är väl hotet instabilitet. Vilket får ekonomiska effekter världen över.
Jag tror att det mesta av det där beror på den omfattande inaveln som de sysslat med i tusentals år.. I SVTs "krig för fred" så såg man ju lite hur de briljanta strategerna i ANA (Afghan National Army) agerar.... suck.
Citera
2014-07-28, 19:03
Medlem
HRTs avatar
I Saudiarabien är det vanligt att se både militär och polis i checkpoint som sitter och sover, dvs fötterna sticker ut ur bilen. Vad jag menade med att terrorister är överjävliga var mer att de har en motivation som vi inte ser någon annanstans. Om militär/polis hade haft samma motivation för att klara sin uppgift så skulle det nog se annorlunda ut. Men de är omotiverade, lata, många gånger dumma (obildade) och inte formbara alls.
I Afghanistan på KMTC range Control i Kabul kom nyanlända soldater som nyss skrivit på kontrakt eller blivit inkallade och de gamla mer rutinerade soldaterna samlades runt dem som vargar runt ett mål mat. Vår polis guide, sa att han tyckte synd om de nyanlända för de skulle bli våldtagna allihop den kvällen. De är fan inte som vanligt folk bara och inse.
Citera
2014-07-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR10
Ur strategisk perspektiv ser vi liknande bettende från amerikanska planerare för att man vill hålla området i schack, genom att sälja moderna utrustning (med begränsad användning enligt avtalen) till stater som knappt utvecklat sig genom historian, får dessa köpare vinst-känslan i sig och makt som starka stater, medan det är i verkligheten USA som beställer dessa material åt sig själv och låter en del efterblivna och kunskapslösa människor vara operatörerna, både för att dessa stater och ledarna ska inte gnälla (då UK och senare USA har lovat det styrande familjer att utrusta militärerna till fullo) och för att i praktiken göra det omöjligt för menade stater att kriga. De kan inte kriga för att operatörerna har inga erfarenheter och det vanliga soldater är kunskapslösa folk som äter upp papper (inlägget ovanför) och kan inte göra något i verklig krig.

Turkiet är undantag, men även där använder sig försvarsmakten av konversella taktiker och klassiska metoder vilket är sårbart mot större makter och funkar endast i krig mot stater beväpnade av just länder som använder sig av samma taktik, vilket inte tillåter varken Turkiet eller semi-allierade Pakistan skydda sina strategiska instressen mot stor och supermakter, i annat än kalla krigets form (att vara allierad med stormakt mot annan).
Ja, det är precis som du skriver. Stormakten har sina händer i fickan på arabiska stater för att finansiera sina egna enheter. Men ingen av dessa stater, kan göra ett skit utan ett klartecken av USA. Iran var i en liknande situation före revolutionen. Iranier fick inte ens tillgång till sina egna arsenal om inte amerikanen godkände det.

För att avgöra ett lands militära förmåga behöver man först veta om landet är ett självständigt land i sina militära angelägenheter.
Nej,varken Afghanistan,Egypten,Jordanien,Irak,Turkiet eller Saudi kan göra något för sina intressen om inte detta sammanfaller med amerikanska intressen.
Folk som skriver här förstår inte att militärer behöver underhåll. Nej, man har inte ett bra försvar om man endast "får" försvara sig mot vissa länder.
Det är fortfarande lönsamt att fortsätta förhandla med 7-åringar.
Citera
2014-07-28, 19:20
Medlem
Citat:
I Saudiarabien är det vanligt att se både militär och polis i checkpoint som sitter och sover, dvs fötterna sticker ut ur bilen. Vad jag menade med att terrorister är överjävliga var mer att de har en motivation som vi inte ser någon annanstans. Om militär/polis hade haft samma motivation för att klara sin uppgift så skulle det nog se annorlunda ut. Men de är omotiverade, lata, många gånger dumma (obildade) och inte formbara alls.
I Afghanistan på KMTC range Control i Kabul kom nyanlända soldater som nyss skrivit på kontrakt eller blivit inkallade och de gamla mer rutinerade soldaterna samlades runt dem som vargar runt ett mål mat. Vår polis guide, sa att han tyckte synd om de nyanlända för de skulle bli våldtagna allihop den kvällen. De är fan inte som vanligt folk bara och inse.

Vad gjorde polis guiden åt saken förutom att tycka synd? Vad gjorde ni åt saken?
Senast redigerad av IR5 2014-07-28 kl. 19:24.
Citera
2014-07-28, 20:23
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:

Stötte du på både den reguljära armén och nationalgardet under din tid i Saudiarabien? Och i sånt fall märkte du någon skillnad mellan dessa två militära enheter. Saudiska nationalgardet består så vitt jag läst av stammar lojala med kungafamiljen och är direkt underställd densamma.

Är ju inte ovanligt med två parallella arméer hos despotiska regimer. Eller om det bara finns en armé så består ändå vissa divisioner av särskilt utvalda lojala soldater.
Citera
2014-07-28, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Ja, det är precis som du skriver. Stormakten har sina händer i fickan på arabiska stater för att finansiera sina egna enheter. Men ingen av dessa stater, kan göra ett skit utan ett klartecken av USA. Iran var i en liknande situation före revolutionen. Iranier fick inte ens tillgång till sina egna arsenal om inte amerikanen godkände det.

För att avgöra ett lands militära förmåga behöver man först veta om landet är ett självständigt land i sina militära angelägenheter.
Nej,varken Afghanistan,Egypten,Jordanien,Irak,Turkiet eller Saudi kan göra något för sina intressen om inte detta sammanfaller med amerikanska intressen.
Folk som skriver här förstår inte att militärer behöver underhåll. Nej, man har inte ett bra försvar om man endast "får" försvara sig mot vissa länder.
Det är fortfarande lönsamt att fortsätta förhandla med 7-åringar.
Irak håller på att dra sig utanför denna skedjan, frågan är vad USA gör i bakgrunden.. (ISIS , Kurdiskan ).
I verkligheten kan man INTE föra krig mot något, ja i prencis ingen.
Ska turkiet kriga mot Grekland utan USA's tillåtelse? Nej.
Ska Saudiarabien kriga mot Iran utan USA's tillåtelse? Nej.
Ska Egypten kriga mot Saudiarabien utan USA's tillåtelse? Nej.
Israel är den ENDA självständiga allierade för USA i MÖ, det är orsaken till att Israel inte bryr sig om GCC staternas upprustning i miljarder och gnäller istället om att Iran skaffar sig några missiler, än att Saudiarabien köper hundratals F15 eller Typhoons, varför? för att dessa vapen & utrustning är värdelösa mot i prencip vilken land som helst, och ännu värre mot en land som har alla koderna

Ska vi sammanfatta det, får vi fram att det enda aktörerna är Israel , Iran och USA.
Iran är den enda självständiga stormakten i området (Motståndsrörelsen, Syrien , Hizbollah inräknat).
Israel är den enda självständiga allierad till USA i området.
USA är den enda supermakten i områden, (som i prencip kontrollerar GCC's politik).
Citera
2014-07-28, 21:04
Medlem
Snapcounts avatar
Har nog läst igenom tråden och sett eras topplistor.., min fråga är hurpass högt/lågt ni rankar Marocko..?

De har helt stängd gräns med Algeriet, de invaderade det svaga spanska sahara.

Är medveten om att de ej är bäst, men i.o.m kunskapen i tråden.., och att istället för att starta ett helt nytt ämne.., så hoppades jag på ett svar här.
Citera
2014-07-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR10
Irak håller på att dra sig utanför denna skedjan, frågan är vad USA gör i bakgrunden.. (ISIS , Kurdiskan ).
I verkligheten kan man INTE föra krig mot något, ja i prencis ingen.
Ska turkiet kriga mot Grekland utan USA's tillåtelse? Nej.
Ska Saudiarabien kriga mot Iran utan USA's tillåtelse? Nej.
Ska Egypten kriga mot Saudiarabien utan USA's tillåtelse? Nej.
Israel är den ENDA självständiga allierade för USA i MÖ, det är orsaken till att Israel inte bryr sig om GCC staternas upprustning i miljarder och gnäller istället om att Iran skaffar sig några missiler, än att Saudiarabien köper hundratals F15 eller Typhoons, varför? för att dessa vapen & utrustning är värdelösa mot i prencip vilken land som helst, och ännu värre mot en land som har alla koderna

Ska vi sammanfatta det, får vi fram att det enda aktörerna är Israel , Iran och USA.
Iran är den enda självständiga stormakten i området (Motståndsrörelsen, Syrien , Hizbollah inräknat).
Israel är den enda självständiga allierad till USA i området.
USA är den enda supermakten i områden, (som i prencip kontrollerar GCC's politik).

I seriösa försvarsdoktriner definieras Saudi som en del av USA:s militära kapacitet i området. USA kontrollerar även all kunskap och expertis. Att övergå till egna metodologier kan vara utmanande men tyvärr har dessa fixat sina spärrar även inom teknologier.

Det första man har gjort i arabiska stater var att kontrollera högskolorna och deras utbildningar. Dubai är ett bra exempel, Kairo ett annat , icke- arabiska länder Pakistan och Indien etc etc..
Citera
2014-07-28, 23:39
Medlem
Ghan11s avatar
Turkiet öppnade krig i 74 mot Grekland utan USAs tillåtelse (Cypern invasionen) , och har valt Kinesiska luftvärn före sina Nato allierade vänners erbjudandet, och på grund av detta fick dem hård kritig både från USA och NATO

våran Iranska vän nämner inte dessa på grund av sin persiska nationalism och försöker komma fram som att vi Iran är vackrast vi är bäst
Citera
2014-07-29, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghan11
Turkiet öppnade krig i 74 mot Grekland utan USAs tillåtelse (Cypern invasionen) , och har valt Kinesiska luftvärn före sina Nato allierade vänners erbjudandet, och på grund av detta fick dem hård kritig både från USA och NATO

våran Iranska vän nämner inte dessa på grund av sin persiska nationalism och försöker komma fram som att vi Iran är vackrast vi är bäst
Du kan alltid kan relatera till bättre eller sämre perioder i amerikansk-turkiska relationerna, historiskt sett. 1974 hade vi en annan politisk värld som delades mellan höger och vänster. Öst eller väst etc... Men idag lever du i en värld där valet inte längre står mellan vänstern eller högern.
Turkiet är idag under USA:s kontroll och har inte på något sätt tillåtelsen att göra något utöver det som dikteras av västerländska stormakter.
Nej Ghan, ingen är vackrast och störst men det är åtminstone värt att kunna skilja mellan vänner och fiender, teknologier och industrier, sig själv och västvärlden.
Säkerheten som byggs upp av västvärlden är garantier för deras egna säkerhet. För att kunna ha en stark militär måste du främst ha strukturer som bygger på dina vilkor, din historiska verklighet etc..
Senast redigerad av IR5 2014-07-29 kl. 00:54.
Citera
2014-07-29, 01:03
Medlem
Ghan11s avatar
ja det är just denna tid valde Turkiet, Kinesiska luftvärn än före väst erbjudandet. om nu Turkiet är under USA s kontroll hur kunde detta hända?

även Turkiet har utökat sin handel både med Ryssland och Iran.

Ryssar kommer bygga 3 st nukleär anläggningar i Turkiet med rysk teknik, hur glada är USA? eller hur mycket arga dem blev?

Turkiet stor satsar på självständigt försvars industri, och när man gör det man väljer vad som är bäst för landet än vad än USA vill, att välja Kinesiska luftvärn samt att göra handel i stora mängder med Ryssland och Iran visar det
Citera
2014-07-29, 02:46
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Man blir väl stämplad som rasist...men araber kan inte slåss. De saknar förmågan att anpassa sig. (Generellt alltså). Det är för mycket "Allah ahbar" och "Insh Allah". Sen springer de iväg i sina sandaler och matar maskingeväret...eller geten...eller svärdet.

Det verkar som de muslimska länderna generellt är mer eller mindre bakåtsträvare. Det blir tyvärr bara värre med den radikalisering som sker. ISIS vill ju sra tillbaka klockan till profeten Mohammeds tidsera. Samma gäller väl Boko Haram och Talibanerna...de har missat det där med framsteg. Det är år 2014...inte slutet av 600-talet...

Turkiet är väl rätt kompeteta, även Egypten. Sen är det nog rätt skralt med väpnad kompetens i muslim/arabvärlden. De är knappast fega, för de kommer ju trots allt till paradiset om de dör. Så det ger dom ett visst övertag i själva moddelen. Men kompetensmässigt...not! Tur att de inte är som Vietnameserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in