2014-07-26, 15:56
Medlem
Fris avatar
Saudiarabioen verkar ha varldens fjarde hogsta efter USA, Kina, Ryssland. Lika stora militarutgifter som summan alla andra arabiska lander sammantaget. Inklusive de som ar i krig. Om Saudi annu inte har mest militar slagkraft av alla arabiska lander, sa ar de nog pa vag att skaffa sig det. Dessutom ryktas de ju importera karnvapen fran Pakistan.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_military_expenditures
Senast redigerad av Fri 2014-07-26 kl. 15:58.
Citera
2014-07-26, 15:59
Medlem
Saudi Arabien är nog starkast. I alla fall om man räknar till moderna system.
Citera
2014-07-26, 17:21
Medlem
HRTs avatar
Jag har rest i de flesta Islam/Muslim länder och Saudiarabien har ett skapligt vasst försvar.
Dock är de på samma mentala nivå som Afghanistan, Irak, och andra muppländer i den här kategorin.
Med det menar jag att de är mer för syn skull än något annat.
När jag jobbade i Saudi var det några saker som hände och soldater som skulle bevaka området jag bodde i gick i sandaler, lämnade vapnen, uppknäpptskjorta hade fika pauser etc..
När det small eller ett hot kom in så var de super alerta i 2 dagar sen var det tillbaka i samma gamla banor. Saudiarabiska underrättelsetjänsten är dock rätt skarpa och jag har sett dem jobba och var faktiskt lite imponerad. I Afghanistan är ju soldaterna helt efterblivna likadant i Irak.
Citera
2014-07-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag har rest i de flesta Islam/Muslim länder och Saudiarabien har ett skapligt vasst försvar.
Dock är de på samma mentala nivå som Afghanistan, Irak, och andra muppländer i den här kategorin.
Med det menar jag att de är mer för syn skull än något annat.
När jag jobbade i Saudi var det några saker som hände och soldater som skulle bevaka området jag bodde i gick i sandaler, lämnade vapnen, uppknäpptskjorta hade fika pauser etc..
När det small eller ett hot kom in så var de super alerta i 2 dagar sen var det tillbaka i samma gamla banor. Saudiarabiska underrättelsetjänsten är dock rätt skarpa och jag har sett dem jobba och var faktiskt lite imponerad. I Afghanistan är ju soldaterna helt efterblivna likadant i Irak.
Jag håller med dig om en del saker du skriver, men varför tror du att det är på det viset?

Det finns ingenting som skulle kunna kallas för Saudiska intressen. De köper sin säkerhet av USA. Ja, du blev imponerad av deras underrättelsetjänst eftersom det i praktiken är samma sak som USA:s underrättelsetjänst. Du skulle också bli förvånad över Emiraternas underrättelsetjänst av samma anledning.

En av anledningarna till att USA inte lyckades i Syrien beror just på att landet har en fungerande och dessutom oberoende underrättelsetjänst. Irak eller Afghanistan har varken något försvar eller egna strukturer i säkerhet. USA vill ha det på det viset. USA måste på något sätt motivera sin närvaro i MÖ.

Vasst försvar eller menar du reklam för rövslickeri?
En allians är något helt annat. En allians innebär inte att du har ett vasst försvar. Sådana allianser innebär att man i princip inte har något alls.

Hotet? Varifrån kommer hotet?
Finns det verkligen något hot i MÖ utöver Israel eller USA?
Du står alltså på en säker sida om du väljer USA. Vad finns det att oroa sig för efter en liknande allians? Förstår du varför saudier går tillbaka i samma gamla banor? För det kan inte finnas något hot man inte vet om , när alliansen själv skapar alla hot.
Senast redigerad av IR5 2014-07-26 kl. 22:34.
Citera
2014-07-26, 22:57
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag håller med dig om en del saker du skriver, men varför tror du att det är på det viset?

Det finns ingenting som skulle kunna kallas för Saudiska intressen. De köper sin säkerhet av USA. Ja, du blev imponerad av deras underrättelsetjänst eftersom det i praktiken är samma sak som USA:s underrättelsetjänst. Du skulle också bli förvånad över Emiraternas underrättelsetjänst av samma anledning.

En av anledningarna till att USA inte lyckades i Syrien beror just på att landet har en fungerande och dessutom oberoende underrättelsetjänst. Irak eller Afghanistan har varken något försvar eller egna strukturer i säkerhet. USA vill ha det på det viset. USA måste på något sätt motivera sin närvaro i MÖ.

Vasst försvar eller menar du reklam för rövslickeri?
En allians är något helt annat. En allians innebär inte att du har ett vasst försvar. Sådana allianser innebär att man i princip inte har något alls.

Hotet? Varifrån kommer hotet?
Finns det verkligen något hot i MÖ utöver Israel eller USA?
Du står alltså på en säker sida om du väljer USA. Vad finns det att oroa sig för efter en liknande allians? Förstår du varför saudier går tillbaka i samma gamla banor? För det kan inte finnas något hot man inte vet om , när alliansen själv skapar alla hot.

Ärligt talat så är det svårt att sätta fingret på det.
Jag har sett det över hela mellersta östern, man vill inte engagera sig orkar inte eller bryr sig inte. Man ser poliser som skjuter ihjäl poliser för de hamnar i personliga bråk det skulle aldrig hända i ett västerländskt land. Saudiarabien har mycket materiell och support från USA som du säger men jag tror ärligt talat att de inte är bättre soldater än i Irak o Afghanistan. När jag utbildade Irakiska polisen så var det ett ständigt problem att få folk intresserade och engagerade. Ofta stod de mentalt på en 7årings nivå här hemma. (alltså en Svensk 7 åringsnivå). De har någon slags macho kultur men när det väl gäller är de som kärringar ofta..
Alltså det finns ju undantag. Om jag jämför Afghanska soldater och Poliser och Afghanska Presidentens livvakter (de var rätt vassa) offensiva, tuffa och med rätt utrustning men ändå emellanåt hände idiotsaker. Som att de kunde bråka internt och bete sig som barn.
I Riyadh bodde jag i så kallade compounds där bara västerlänningar levde.
De bevakades av Saudiarabisk militär. Jag skyddade och körde ingenjörer till en oljeanläggning. Jag hade skriftligt tillstånd att köra dem varje dag. Men en väldigt hög % av Saudiaraberna kan inte läsa, saknar omvärldsuppfattning och kunskap och en dag tog en person väldigt illa upp. Slet brevet ur min hand rev sönder det. Och bet sönder mitt pass. En annan soldat som bevakade oss vid infarten/spärren osäkrade sitt vapen och siktade på oss. Då hade vi jobbat där i 5 månader.
Vi fick vända och ringa det var mycket otäckt osv..det framkom att soldaten kände sig underlägsen för att han inte kunde läsa och tog till våld för att få ut sin aggression. Man ser okunskap de har beställt en massa utrustning från diverse länder men vet inte hur den fungerar, eller har haft sönder saker. Ofta står en massa Humvees uppställda men de uppställda och saknar både dörrar och motorer.
Jag har personligt blivit hur ska jag säga psykiskt trött på muslimer och deras sätt, och deras hat mot oss så jag kanske inte är rätt person. Men de verkar sakna förmågan, viljan att lära och anpassa sig. Min tolkning är att de helt enkelt är underutvecklade.
En Britt jag diskuterade med sa att de bytt från Tält och kamel, till Villa och Landcruiser över en natt. Men utvecklingsstadiet är fortfarande i sandalstadiet när jesus gick på vår jord.

Angående hotet, så är det väl att nationerna där måste ha diktaturer de faller ihop annars.
Folket förstår bara våld, och järnhand.
Med tanke på vad som sker i MÖ där land efter land havererar med inre stridigheter, så är väl hotet instabilitet. Vilket får ekonomiska effekter världen över.
Citera
2014-07-26, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ärligt talat så är det svårt att sätta fingret på det.
Jag har sett det över hela mellersta östern, man vill inte engagera sig orkar inte eller bryr sig inte. Man ser poliser som skjuter ihjäl poliser för de hamnar i personliga bråk det skulle aldrig hända i ett västerländskt land. Saudiarabien har mycket materiell och support från USA som du säger men jag tror ärligt talat att de inte är bättre soldater än i Irak o Afghanistan. När jag utbildade Irakiska polisen så var det ett ständigt problem att få folk intresserade och engagerade. Ofta stod de mentalt på en 7årings nivå här hemma. (alltså en Svensk 7 åringsnivå). De har någon slags macho kultur men när det väl gäller är de som kärringar ofta..
Alltså det finns ju undantag. Om jag jämför Afghanska soldater och Poliser och Afghanska Presidentens livvakter (de var rätt vassa) offensiva, tuffa och med rätt utrustning men ändå emellanåt hände idiotsaker. Som att de kunde bråka internt och bete sig som barn.
I Riyadh bodde jag i så kallade compounds där bara västerlänningar levde.
De bevakades av Saudiarabisk militär. Jag skyddade och körde ingenjörer till en oljeanläggning. Jag hade skriftligt tillstånd att köra dem varje dag. Men en väldigt hög % av Saudiaraberna kan inte läsa, saknar omvärldsuppfattning och kunskap och en dag tog en person väldigt illa upp. Slet brevet ur min hand rev sönder det. Och bet sönder mitt pass. En annan soldat som bevakade oss vid infarten/spärren osäkrade sitt vapen och siktade på oss. Då hade vi jobbat där i 5 månader.
Vi fick vända och ringa det var mycket otäckt osv..det framkom att soldaten kände sig underlägsen för att han inte kunde läsa och tog till våld för att få ut sin aggression. Man ser okunskap de har beställt en massa utrustning från diverse länder men vet inte hur den fungerar, eller har haft sönder saker. Ofta står en massa Humvees uppställda men de uppställda och saknar både dörrar och motorer.
Jag har personligt blivit hur ska jag säga psykiskt trött på muslimer och deras sätt, och deras hat mot oss så jag kanske inte är rätt person. Men de verkar sakna förmågan, viljan att lära och anpassa sig. Min tolkning är att de helt enkelt är underutvecklade.
En Britt jag diskuterade med sa att de bytt från Tält och kamel, till Villa och Landcruiser över en natt. Men utvecklingsstadiet är fortfarande i sandalstadiet när jesus gick på vår jord.

Angående hotet, så är det väl att nationerna där måste ha diktaturer de faller ihop annars.
Folket förstår bara våld, och järnhand.
Med tanke på vad som sker i MÖ där land efter land havererar med inre stridigheter, så är väl hotet instabilitet. Vilket får ekonomiska effekter världen över.

Vi i Väst ska inte klaga på det. Vapenhandel och krig bringar pengar. Vi kan roffa åt oss saker. Dumma araber får gärna köpa humvies och plocka bort motorn och dörrarna. Eller gamla militärplan med skit hårdvara eller hårdvara som de inte förstår

Skulle alla vara snälla mot varandra måste nog all system i världen ändras (politik levnadssätt mm). Tror inte att vi vill det.

Säger man inte att majoriteten av världens befolkning lever i fattigdom eller nåt?
Vi lever bra tack vare sånt skit hursomhelst.

Så lite tack ska bråkmakarna Usa, nato och våra regeringar i Europa ha.

Kriga, roffa åt sig, sälja tillbaka, bygga upp och börja om
Citera
2014-07-27, 00:32
Medlem
Singapore kanske?
Citera
2014-07-27, 00:44
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Singapore kanske?

Kan man verkligen räkna Singapore som ett muslimskt land?

Från wiki:

"Singapore är också ett mångreligiöst land, främst på grund av dess läge på en av världens större transportvägar. Mer än 40% av invånarna är anhängare av buddhismen. Den stora procentsatsen kan bero på att man inte skiljer mellan taoism och buddhism; taoism, konfucianism, buddhism och anfaderskult smälts samman till en religion av större delen av den kinesiska befolkningen.[6]

De flesta muslimerna är malajer. Kristendomen i Singapore består av katolicism och olika protestantiska riktningar, och omfattas av omkring 14% av befolkningen. Några andra religioner är sikhism, hinduism och baha'i, som främst har anhängare bland personer av indisk härkomst."
Citera
2014-07-27, 06:34
Medlem
perry2s avatar
Förmodligen Turkiet.
Citera
2014-07-27, 10:40
Avslutad
Sjävklart är det Pakistan som har "bäst" försvar eftersom kärnvapen är så extremt skadegörande. Sen att folk säger att Turkiet har bäst material, bäst disciplin, bäst soldater, allt detta har noll betydelse när en stad som Istanbul och Ankara får tre Atombomber på sig.

Turkiet generellt överskuggar alla muslimska länder med hästlängder men kärnvapen överskuggar Turkiet.

Sen kan man diskutera om Indien kan räknas som muslimskt.
Senast redigerad av priz 2014-07-27 kl. 10:46.
Citera
2014-07-27, 12:02
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag har sett det över hela mellersta östern, man vill inte engagera sig orkar inte eller bryr sig inte. [...] Saudiarabien har mycket materiell och support från USA som du säger men jag tror ärligt talat att de inte är bättre soldater än i Irak o Afghanistan. När jag utbildade Irakiska polisen så var det ett ständigt problem att få folk intresserade och engagerade.

Här är en (lång) artikel med mycket mer information på samma tema, skriven av en amerikansk överste som spenderat många år i mellanöstern:

http://www.meforum.org/441/why-arabs-lose-wars
Citera
2014-07-27, 12:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Här är en (lång) artikel med mycket mer information på samma tema, skriven av en amerikansk överste som spenderat många år i mellanöstern:

http://www.meforum.org/441/why-arabs-lose-wars

ja ligger mycket i detta, svårigheterna för västerländska instruktörer gör att man kan stånga sig blodig utan att se nämnvärda förbättringar.
De måste ledas av en diktator för annars är de som yra höns som inte kan tänka själva..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in